Kinect Sports: Season 2 | Gamer.nl

Kinect Sports: Season 2 | Gamer.nl

'De pitcher gooit harrrd!' klinkt het door het overvolle stadion. Daar rent je avatar met een stoere American football-outfit aan, terwijl de cheerleaders hem aan de zijkant van het veld met hun pompons aanmoedigen. Terwijl jij bijna de overkant haalt, zweept een stadionorgel het juichende publiek extra op. Yes, een touchdown!

Alleen voor groentjes

Ja, je Xbox-avatar moet weer van zijn luie kontje komen, want in de opvolger van Kinect Sports wordt wederom gebruikgemaakt van je zelfgemaakte avatar. De oude sporten zijn ingewi eld voor football, honkbal, darts, golf, skiën en tennis. Je speel al die sporten in indrukwekkende omgevingen zoals het hierboven beschreven stadion, in je eentje tegen de computer of tegen één tot drie vrienden. Niet alleen mensen die bij je in de woonkamer zitten kunnen meedoen, ook via Xbox Live kun je het tegen anderen opnemen.

Kies je ervoor in je uppie te spelen, dan kun je kiezen hoe goed je wilt dat de computer is. In eerste instantie is alleen het 'groentje' beschikbaar, maar later neem je het tegen profs en kampioenen op. Voorafgaand aan de eerste keer dat je een sport opstart, wordt er onder een droog liftmuziekje uitgebeeld wat de bedoeling is. Bij skiën is de uitleg gauw klaar: hurken om harder te gaan, naar links of rechts hangen om te sturen en springen om een schansje te nemen.

Lekkere deuntjes

Je gooit je hele lichaam in de strijd en dat wordt beloond door de game. Het spel registreert via Kinect – als alleen jij voor de camera staat - goed hoe je je best staat te doen. Je bewegingen komen vrijwel direct door, dus als je verliest dan is dat meestal aan jezelf te wijten. Die nauwkeurigheid zie je ook terug in het darten, waardoor mensen met trillende handen die sport waarschijnlijk liever overslaan. Let op dat je rustig gooit, want als je te snel beweegt, dan krijgt het spel moeite met zijn nauwkeurigheid.

Als je na het skiën onderaan de berg komt, dan zie je net als op Eurosport kort je prestatie terug. Dat wordt gedaan onder hele aanstekelijke deuntjes. Zodra Barbra Streisand van Ducksauce of Hate To Say I Told You So van The Hives wordt ingezet, heb je gelijk de neiging om even een vreugdedansje te doen (als je hebt gewonnen natuurlijk). Grappig genoeg draait de camera na de replay naar jouw avatar, die precies jouw bewegingen nadoet, tot de heupen aan toe. Het heeft verder geen functie, maar ziet er wel hilarisch uit.

Er zit trouwens een veel opvallender muziekje in dit spel en dat is Never Gonna Give You Up van Rick Astley. Juist: you've been Rickrolled! Het kan je bijvoorbeeld gebeuren bij het verliezen tegen een kampioen in tennis, maar ook bij winnen tijdens een potje golf. Je krijgt er zelfs een achievement voor wanneer het liedje voor het eerst start.

Wortels en arcademachines

Punten die je in het spel verdient door goed te presteren tijdens het sporten, heten in Kinect Sport Season 2 trouwens 'fans'. Het is niet duidelijk wat je aan de fans hebt; je kunt er geen leuke dingen mee vrijspelen en dus word je er niet door gemotiveerd. Je kunt ook een calorieënteller aanzetten terwijl je sport, maar ook daar wordt verder niks mee gedaan. Waarschijnlijk omdat Kinect Sports Season 2 minder beweging van je verwacht dan andere sportspellen zoals fitne of dansgames, waardoor er sowieso weinig calorieën zijn om te tellen.

Door middel van ‘uitdagingen’ kun je vrienden over de hele wereld uitdagingen toesturen. Als je daarentegen vrienden over de vloer hebt die even snel willen gamen, kun je beter 'Snel Spelen' kiezen, waarbij via een rad wordt gekozen welke sport er wordt gedaan. Om een onbekende reden wordt er dan niet gewerkt met je avatar, maar met een wortel en een arcademachine. Beide hebben  armpjes en beentjes en voeren een team aan. Snel Spelen is een soort partymodus, waarin sporten elkaar opvolgen alsof het minigames zijn.

Het leukste zou zijn om de carrièremodus met twee mensen te doen, ware het niet dat de game behoorlijk wat Kinect-problemen krijgt wanneer er meerdere mensen voor de camera staan. Bijvoorbeeld in een potje honkbal, waarin de ene persoon pitcht en de ander met de knuppel slaat. Soms beweeg je je arm om te pitchen en gebeurt er niks, en wordt precies als je je arm vertwijfeld terugtrekt toch een bal gegooid. Als de slagman vervolgens een homerun wil slaan, registreert de game zijn slag net een seconde te laat waardoor het leer nooit het hout raakt.

Dat ligt helaas niet aan honkbal; bij tennis kun je met je rechterhand constant naar de rechterkant blijven slaan om een spel te winnen. Verschijnt er vervolgens een bal aan je linkerkant, dan maakt het spel er vanzelf een backhandslag aan de linkerkant van. Oftewel, met een beetje zwaaien kom je er ook wel. Je mannetje loopt vanzelf in het veld rond, dus veel invloed op het tenni en door topspins, dropshots en slices te serveren, heb je niet.

Gipsvlucht

Ook is het om andere redenen niet altijd verstandig om met zijn tweetjes te sporten. Vooral tijdens een potje skiën heb je snel een gipsvlucht te pakken, ware het niet dat je al in je huiskamertje bent. Het kan zomaar gebeuren dat de persoon rechts van je naar links buigt om een poortje te halen, terwijl jij vanuit je hurken opspringt om een schansje te nemen. Krak! Was dat knisperende sneeuw onder je voeten of een neus die brak?

Die vorige opmerking was een beetje flauw, maar dat is ongeveer de toon in Kinect Sports Season 2. Steeds zitten te hannesen met hoe vreemd de game je bewegingen registreert tijdens een potje met vrienden maakt je aardig melig. En de Nederlandse stemacteurs hebben hun best gedaan om er een leuk, sportief evenement van te maken, maar darten is gewoon niet hetzelfde als je roept: 'Laten we een spelletje darts gaan spelen!' Gelukkig zijn we niet zo goed met de pijltjes dat we ook een Nederlandse ‘honderdtachtig!’ gooiden...