Kick & Fennick - Kekke gimmick | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

Kick is een eenzaam jochie in een vreemde wereld. Al snel brengt hij zichzelf in gevaar, maar wordt zijn leven op het laatste nippertje gered door Fennick. Dit vliegende robotje blijkt beschadigd aan zijn batterij, dus samen gaan ze op pad om een nieuwe energiebron te vinden in een Vita-avontuur van de Nederlandse tweeman tudio Jaywalkers. Kick & Fennick is een platformer, waarin je gewoon ouderwets het eind van de 45 levels moet bereiken. Voor extra vlijtige spelers zijn er in verborgen hoekjes verzameldingetjes te vinden.

Gimmick
Voor dat avontuur krijgt Kick naast een handig levensreddend robotje ook een enorm wapen in handen. Niet om stapels aan vijanden neer te schieten, maar voornamelijk om zichzelf vooruit te bombarderen. Schiet naar links, en Kick maakt een boog naar rechts. Dit kun je tweemaal achter elkaar doen, dus midden in de lucht kun je nog een schot maken om net een stukje verder te komen. Schiet je een vijand neer met je gun, dan vliegt Kick de andere kant op. Je kunt het wapen gebruiken door zoals in Angry Birds via het aanraakscherm een lijn te trekken, maar het fijnst is de fysieke besturing via de analoge stick. Deze mechaniek werkt uitstekend, en daar wordt in de volledige game op voortgeborduurd.

Traag op gang
Helaas komt de game erg traag op gang. Nieuwe obstakels worden te langzaam toegevoegd, waardoor de intere e in de game dreigt te verdwijnen voordat het intere ant wordt. Zodra de verschillende elementen in volledig effect zijn, komt de schietmechaniek namelijk echt tot zijn recht en heb je een uitstekende platformer voorhanden. Maar voordat je daar bent, moet je vooral heel veel hetzelfde doen.

Daarbij komt ook dat de mechaniek zelf niet uitgebreid wordt. Je krijgt geen nieuwe krachten of andere mogelijkheden voor je gun. Het enige is dat je soms een boost krijgt, waardoor je iets grotere sprongen kunt maken. Maar die boost wordt je ook elke keer weer vrij snel afgepakt. De afwi eling zit volledig in het leveldesign en daar wordt de tijd genomen om het intere ant te maken. De latere levels zijn indrukwekkend en schieten soms razendsnel langs terwijl je de meest duizelingwekkende capriolen maakt. Afgezien van wat kleine schoonheidsfoutjes is het een soepele ervaring. De paar keer dat de camera niet helemaal meewerkte, of het leveldesign net niet scherp genoeg was voor de precieze sprongen, is maar een kleine smet op het gehele plaatje.

Dood
Fennick is een echte vriend en laat je niets gebeuren. Elke keer als je in een elektriciteit traal valt, of op een andere manier het loodje dreigt te leggen, redt het robotje je en zet hij je terug op veilige grond. Dit heeft echter zijn grenzen. Fennick heeft namelijk voor deze reddingsacties energie nodig, en zoals gezegd werkt zijn batterij niet optimaal. Elke keer als je gered wordt, gaat er een beetje energie af. Is de energie op, dan is het zo game over en word je bij de start van het level afgeleverd.

Natuurlijk krijg je de mogelijkheid om deze energie bij te vullen, en meestal is er genoeg te vinden om zonder problemen de levels uit te spelen. Totdat de levels moeilijker en moeilijker worden. De levels worden beter en intere anter om te spelen, maar ook ingewikkelder. Meer dan eens ben je bezig met een puzzel in een level, omdat je probeert uit te vogelen hoe je ergens langskomt. En zoals het wel vaker gebeurt met puzzels: soms zie je de oplo ing niet. Als je daardoor te vaak dreigt dood te gaan, en de batterij van Fennick leegloopt, moet je helemaal opnieuw starten. Dan moet je het level weer door, totdat je bij de puzzel komt waar je niet langskwam. En mogelijk lukt het dan nog steeds niet. Dit voelt als onnodige bestraffing, terwijl je net bezig bent met het oplo en van een puzzel.

Cute
Kick & Fennick is vooral cute. De twee hoofdpersonages zijn aandoenlijk, en de game is toegankelijk voor een jong publiek. Laat je daar echter niet door afschrikken, want zoals gezegd kan het je behoorlijk lastig gemaakt worden. De 3D-levels komen daarnaast goed uit de verf met een hoop kleur, al lijkt het allemaal wel erg op elkaar.

Het is moeilijk niet gecharmeerd te zijn van deze game. Van de aankleding, tot de manier waarop de tijd vertraagt zodra je de gun gaat gebruiken. Dit heeft natuurlijk gameplaytechnisch nut, omdat je zo kunt mikken waar je heen moet. Toch ziet het er vooral ook erg tof uit. Aangezien de game deze maand onderdeel is van het PlayStation Plus-aanbod, kan niets je tegenhouden het in ieder geval te proberen. Maar laat je niet afschrikken door de trage start.

Kick & Fennick is nu verkrijgbaar voor de PlayStation Vita. Mensen met een Plus-abonnement kunnen de game gratis downloaden in februari 2015.