Kathy Rain | Gamer.nl

Kathy Rain | Gamer.nl

Voor een nostalgische kick is het allang niet meer nodig om terug te grijpen naar de klassiekers van LucasArts of Sierra. De wederkomst van de klassieke point-and-click adventure is al geruime tijd in volle gang, met aan het roer ontwikkelaar Wadjet Eye Games. Kathy Rain sluit perfect aan in het rijtje van Blackwell, Gemini Rue en Shardlight. Toch kent het avontuur een andere herkomst: de kleine Zweedse studio Clifftop Games.

Kathy Rain ziet er niet alleen uit als de point-and-click adventures uit de jaren ‘90, maar speelt zich ook af in die tijdsperiode. In de hoofdrol treffen we de journalistiekstudente Kathy, die voor de begrafenis van haar opa terugkeert naar het Amerikaanse stadje Conwell Springs. Daar komt ze erachter dat hij de laatste vijftien jaar in vegetatieve staat in een rolstoel heeft doorgebracht, ondanks dat er geen sporen van hersenschade of een andere toedracht gevonden zijn. Hierop besluit Kathy op onderzoek te gaan om erachter te komen wat er op de desbetreffende nacht in 1981 heeft plaatsgevonden.

Lynch

Dit biedt de perfecte opzet voor een detectiveavontuur dat zich al snel ontrafelt tot een veel groter mysterie. De parallellen met David Lynch’ Twin Peaks zijn hierbij overduidelijk, met een onopgeloste moord, een reeks aan opmerkelijke personages en een bovennatuurlijk sausje. Naast de Lynchiaanse invloeden heeft ook het werk van David Cronenberg overduidelijk zijn sporen achtergelaten in het verhaal en zit de game vol met kleine verwijzingen naar LucasArts’ Full Throttle. Dat we in Kathy Rain van locatie naar locatie bewegen per motor is dan ook geen verra ing. Het past perfect bij het plaatje van Kathy: jong, rokend en bijdehand. Op het eerste gezicht een cliché, maar naarmate het avontuur vordert ontsluiert zich een veel complexer en intere ant personage. Een die we graag terugzien in een vervolg.

Dit brengt echter ook een keerzijde met zich mee. In vergelijking met Kathy vervullen de meeste andere personages een oppervlakkige bijrol. Eén uitzondering daargelaten: Kathy’s kamergenoot Eileen, een optimistische Christelijke nerd. Dit is ook terug te horen in de voice-acting, die bij de roomies van topniveau is, maar bij ieder ander vlak en ondermaats klinkt. De relatie tu en Kathy en Eileen vormt een sleutelrol in het avontuur en biedt verschillende perspectieven op het verhaal en de puzzels.

Floppydisks

Fans van het genre zullen weinig moeite hebben met de puzzels in Kathy Rain. Deze zijn nimmer erg ingewikkeld en vaak op te lo en door het bezoeken van maximaal twee verschillende locaties. Zo bestaan er veel uit het stellen van de goede vragen aan de juiste persoon of uit het opzoeken van namen. Enige logica en ervaring met het tijdsperiode zijn van belang doordat dikke telefoonboeken, 3,5” floppydisks en ca ettebandjes een prominente rol spelen. Daarnaast staat Kathy zelf ook altijd paraat om een hint in de goede richting te laten vallen.

Weliswaar zorgt dit voor een soepele spelervaring; wij hadden graag meer uitdaging gezien. Kathy Rain is daarbij een erg kort avontuur en in een kleine vijf uur uit te spelen. De uitstekende visuele stijl, het pakkende verhaal en de kla ieke point-and-click-besturing maken Kathy Rain toch de moeite waard. De Zweedse makers leveren een volwa en thriller af waarbij serieuze onderwerpen niet worden gemeden en met Kathy een hoofdpersonage wordt geïntroduceerd dat we heel graag terugzien in een vervolg.

Kathy Rain is digitaal verkrijgbaar voor pc en Mac.