Katana Zero is stijlvol en een beetje hol

Een mysterieuze samoerai bezoekt elke dag zijn psycholoog, heeft een weinig verhelderend gesprek en krijgt daarna een mysterieus goedje ingespoten. Voor die dagelijkse dosis drugs moet wel iets gedaan worden. Tijdens ieder bezoek krijgt de samoerai ook een dossier mee waarin de details staan voor zijn volgende missie. Een missie waarbij het bloed rijkelijk vloeit.

Katana Zero is een actiegame in de stijl van Hotline Miami met als belangrijkste verschil dat dit spel een sidescroller is. Het geweld is eigenlijk net zo snel en extreem. De meeste vijanden bloeden na een enkele zwaardslag dood. Hetzelfde gaat op voor de naamloze samoerai. Eén keer geraakt worden en je mag het level opnieuw proberen.

Sterven verplicht

Doodgaan is een verplicht onderdeel van het spel. Als een kip zonder kop op iedere bewaker afrennen is namelijk vragen om afgeslacht te worden. Alleen door constant in beweging te blijven en handig gebruik te maken van de omgeving is het mogelijk om in je eentje binnen een minuut twintig man om te leggen. Daar horen nu eenmaal een paar mislukte pogingen bij waarbij je genadeloos wordt afgeknald.

Constant een sectie van een level opnieuw beginnen is niet alleen een onderdeel van de gameplay, maar ook geïntegreerd in het verhaal. De naald waarmee de samoerai dagelijks wordt geprikt geeft hem de mogelijkheid om in de toekomst te kijken en daarmee zijn eigen dood te ontwijken. Iedere keer dat hij sneuvelt, wordt de videoband in zijn hoofd daarom teruggespoeld naar het begin van het level om het nog een keer te proberen.

De gameplay is misschien wel beperkt, maar wel bijzonder strak en flitsend

-

Bad trip

Nog een handige bijwerking van deze mysterieuze drugs is het feit dat de tijd naar wens een beetje vertraagd kan worden. Hierdoor wordt het makkelijk om voor dodelijk aanvallen weg te rollen of om kogels te weerkaatsen. Slow-motion is maar beperkt te gebruiken en dient dus vooral als hulpmiddel wanneer de actie te hectisch wordt. Helemaal in het begin is dat nog best handig, maar naarmate het spel vordert heb je het vertragen van de tijd steeds minder nodig. Het ritme van een salvo kogels of een aanstormende bewaker met een zwaard wordt namelijk steeds makkelijker te herkennen.

Een minder prettige bijwerking van deze tijdverdraaiende drugs zijn de hallucinaties. Regelmatig springen verschillende scenes in Katana Zero door elkaar heen. Niets is wat het lijkt wanneer je weer een twijfelachtige sprong door de tijd maakt en er gaten vallen in de herinneringen van de samoerai. Regelmatig worden deze momenten ook onderdeel van de gameplay.

Katana Less Than Zero

Het mysterie rondom de oorsprong van de stille samoerai wordt met een heleboel onverwachte wendingen voorzichtig uit de doeken gedaan. Totdat het spel plotseling afgelopen is. Zeggen dat Katana Zero een abrupt einde heeft zou een understatement zijn. Het spel is klaar voordat de belangrijkste verhaallijnen opgelost worden.

Dat is jammer, want het verhaal is een van de sterkste elementen van de game. Wat de gameplay betreft komt Katana Zero eigenlijk ieder level op hetzelfde neer, met minimale wijzingen. De hoeveelheid verschillende soorten vijanden is maar beperkt en nieuwe vaardigheden leren is niet mogelijk. Met ongeveer vijf uur is Katana Zero al geen lang spel, maar zelfs in die tijd lukt het de game niet om nieuwe ideeën te blijven voorschotelen.

Toch is het lastig om Katana Zero, ondanks deze duidelijke tekortkomingen, af te schrijven. De gameplay is misschien wel beperkt, maar wel bijzonder strak en flitsend. Wat stijl betreft doet het spel ook veel goed. De soundtrack is uitstekend, het pixelwerk van hoog niveau en de dialogen zijn scherp geschreven. Omdat je zelf kan kiezen hoe je reageert, zijn er ook subtiele variaties in de gesprekken te ontdekken. Het spel weet – zonder te veel te verklappen - ook de hallucinaties slim te verwerken in de dialogen. Het is juist daarom zo jammer dat er ondanks al dit goeds geen nette conclusie aan verbonden is.

Katana Zero is voor 14,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews:

Goed

In Katana Zero is de vrij oppervlakkige en flitsende gameplay ondergeschikt en de gelikte presentatie. De verhaallijn en de (beperkte) interactie die je hiermee als speler hebt is de voornaamste reden om deze bloederige sidescroller te spelen. Het is daarom extra jammer dat het spel zo plotseling afloopt en er nog zoveel vragen overblijven. Een vervolg moet naast het verhaal voortzetten ook de gameplay een nieuwe draai geven.

Flitsende presentatie

interessant verhaal

Eindigt wel heel erg abrupt