K. Hawk: Survival Instinct | Gamer.nl

Je naam is Kitty Hawk, een stoere Navy SEAL van het vrouwelijk geslacht. In de intro van het spel zie je hoe Kitty met haar helikopter een manoeuvre maakt om een zojuist afgeschoten raket te ontwijken. Ze raakt echter de macht over de stuurknuppel kwijt en stort neer op een mooi tropisch eilandje vanwaar zojuist de raket aan kwam vliegen. Op dit eilandje blijkt het allemaal niet zo pluis te zijn en Kitty's doel is dan ook om te overleven. Gaandeweg het spel zal dit fantastische plot zich verder ontrafelen en zal je ontdekken dat men op het eiland met allemaal geheime dingen bezig is (hoor ik je daar Super Soldiers zeggen?)

K. Hawk – Survival Instinct is een 3rd person tactische shooter. Om het spel onder de knie te krijgen staat er een oersaaie en langdradige tutorial voor je klaar met een drill-instructeur die in iedere zin wel een vrouwonvriendelijke opmerking weet te plaatsen. De tutorial lijkt geen eind te kennen en na met alle wapens uit het spel 30 keer hetzelfde target geraakt te hebben krijg je een beetje het gevoel dat je het allemaal wel snapt en dan is het tijd voor het echte werk.

De jungle, één van de mooiere locaties in het spel

Het spel zelf richt zich vooral op stealthy gameplay. Het is zeker aan te raden om tegenstanders te ontwijken in plaatst van direct de actie op te zoeken. Want hoewel je de nodige wapens hebt, hebben de makers er netjes voor gezorgd dat deze vaak niet tot hun recht komen zodat je nagenoeg aangewezen bent op het ongezien voortbewegen. Dit gaat echter een stuk makkelijker dan in spellen als No One Lives Forever 2, want in K. Hawk kan je op je kaart duidelijk het gezichtsveld van de tegenstanders zien als ook hoe ver ze kunnen horen.

In tegenstelling tot wat je zou denken zijn de meeste mannen niet echt blij Kitty tegen te komen

Nu heb je als speler het geluk dat zowat elke tegenstander stokdoof en stekeblind, want de grootte van het gezichtsveld is nogal beperkt. En het maakt ook niet uit of je je nu in een zonnig uitgestrekt landschap begeeft of door donkere gangen: het gezichtsveld blijft gelijk. Wanneer je toch in het gezichtsveld van een tegenstander terecht komt dan schakelt deze zijn aimbot in en begint hij als een gek op je te schieten. Aangezien je meestal zonder wapen rondloopt omdat je anders geen automap hebt, moet je eerst je wapen uit je rugzak pakken en Kitty kan dit niet tijdens het lopen. Gevolg: je bent dood of een groot deel van je health kwijt. Uit het zicht blijven is dus de boodschap.