Just Dance 2015 - Thinks it can dance | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Hoewel menig gamer graag lacherig doet over het bestaan van Just Dance, is de franchise bepaald niet te onderschatten. Anno 2014 zijn er tegen de vijftig miljoen exemplaren van de dansgame verkocht, waarmee het de meest succesvolle titel van Ubisoft is. Denk daar maar eens over na wanneer je aan de slag gaat met A a in's Creed of Far Cry. Reden genoeg om de nieuwste editie eens onder de loep te nemen.

Just Dance 2015

Moves

De opzet van de 2015-versie is geheel onverra end niet veranderd ten opzichte van zijn voorgangers. Je kiest een nummer uit de tracklist om op te dansen en volgt de bewegingen op het scherm om zoveel mogelijk punten te verdienen. Afhankelijk van je console worden jouw dansmoves op verschillende manieren geregistreerd: de Wii en Wii U maken gebruik van Wii-afstandsbedieningen, de Xbox 360 en Xbox One benutten daarvoor Kinect en PlayStation 3-gebruikers dienen in het bezit te zijn van Move-controllers. Op de PlayStation 4 kan in plaats daarvan ook voor de PlayStation Camera gedanst worden.

Daarnaast heeft Ubisoft een iOS- en Android-app uitgebracht die met de Xbox One en PS4 kan communiceren en de bewegingen van je in de hand gehouden smartphone registreert. Handig als je niet over de bij je console behorende randapparatuur beschikt of een wat krappe huiskamer hebt. Hoewel we bij de voor deze recensie geteste PS4-versie liever de handen vrijhielden en dus de PlayStation Camera verkozen, bleek die in de praktijk wat steken te laten vallen: dansen met twee spelers zorgde er meer dan eens voor dat de camera halverwege een nummer de ene speler voor de andere aanzag – op een zeker moment werd zelfs een aan de kant geschoven meubel aangezien voor een danser. Bovendien is de camera nogal gevoelig voor te veel of te weinig lichtinval. De app biedt dan een prima alternatief. Wel leuk: de camera legt tijdens een nummer bepaalde dansmoves vast en maakt er na afloop gelijk een geinige compilatie van, die gemakkelijk te delen is.

Just Dance 2015

Spookdansen

De selectie van ruim veertig nummers, waar bovendien op verschillende (al dan niet vrij te spelen) manieren op gedanst kan worden, is lekker gevarieerd: van pop tot dance. Zelfs volksmuziek ontbreekt niet. Jammer genoeg hebben bepaalde tracks last van haperingen waarbij het beeld soms een tel blijf hangen – iets wat wellicht op te lo en is met een update. Aardig is dat verschillende features je uitdagen om vaker te dansen, zoals het laten meedoen van 'spookbeelden' van andere spelers die al een score hebben neergezet, of zelfs het nadoen van op camera geregistreerde danspartijen vanuit de community. Ook kun je online tegen anderen dansen in World Dancefloor of jezelf eindeloos in het zweet werken met een willekeurig of zelf samengestelde afspeellijst. Bovendien keert in de Wii U-versie de Party Master-stand terug, waarin je op de GamePad aangeeft welke moves de rest dient uit te voeren. Ook kun je bij aanwezigheid van een microfoon meezingen met de nummers om bonuspunten te verdienen.

Voor een zeer sociale game als Just Dance is het wel apart dat je slechts op één profiel tegelijkertijd kunt spelen, in tegenstelling tot eerdere edities. Wanneer je met vrienden in dezelfde ruimte danst en een ander meer punten haalt dan jij, wordt deze score evenzogoed geregistreerd als jouw beste prestatie. Jammer, want dat kan juist fanatiekelingen demotiveren om keer op keer voor de hoogste score te gaan. In dat opzicht heeft Ubisoft zich er wat gemakkelijk vanaf gemaakt met deze editie: er zijn genoeg nieuwe nummers en leuke features, maar Just Dance 2015 mist de afwerking om het tot een aanrader te maken voor iedereen die niet per definitie elke nieuwe versie aanschaft.

Just Dance 2015 is sinds 23 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Wii en Wii U. Gamer.nl baseerde deze recensie op de PlayStation 4-versie van de game.