Iets meer dan een jaar na de release van Juiced op de PS2, Xbox en PC vinden we Juiced nu terug op de PlayStation Portable met de subtitel Eliminator. De originele Juiced is vorig jaar verschillende keren uitgesteld. Dit kwam doordat uitgever Acclaim het erg moeilijk had en uiteindelijk ook failliet is gegaan. THQ heeft vervolgens de game binnengehaald en het team achter de game nog een paar maandjes langer aan de game laten werken. Uiteindelijk heeft dit ertoe geleid dat de game ietsjes beter is geworden, maar toch zeker niet gezien mag worden als hoogvlieger. Juiced heeft het dan ook erg zwaar in het Need for Speed en Midnight Club 3-geweld. Een jaar later komt de game opnieuw onder onze neus en dit keer dus voor de PSP. Is Juiced Eliminator genoeg vernieuwd zijn om boven het matige origineel uit te stijgen?

Ik begin meteen negatief, want zoals we wel vaker zien in PSP games, zijn de laadtijden in Juiced Eliminator dramatisch lang. Het mag gewoon niet zo zijn dat je genoeg tijd hebt om koffie te zetten en de kan leeg te drinken tijdens het laden van een race. Vooral een handheld game, die het toch moet hebben van korte speelsessies, mag het niet voorkomen dat je zo lang moet wachten. Gelukkig heb je alleen last van deze laadtijden zodra je een race gaat beginnen. Er zijn namelijk ook games, zoals Street Racing Syndicate, waar de laadtijden je ook in de menu’s lastig vallen.

Niet alleen de laadtijden bij deze game zijn een punt van kritiek, ook de besturing is alles behalve soepel te noemen. De besturing reageert veel te laat en daardoor zul je meerdere malen in de boarding belanden, wat slecht is voor de gesteldheid van je wagen. De wagens in Juiced Eliminator kennen namelijk een redelijk simpel schademodel. Wat mij opgevallen is, is dat als je een bepaald aantal keren de boarding geraakt hebt of als je met een tegenstander botst, er steeds iets kapot gaat. Nou is dit natuurlijk wel realistisch te noemen ware het dat er een bepaalde volgorde zit in het stukgaan van de componenten van je auto. Zo zullen sowieso eerst je neonbalkjes doven bij een tik tegen een tegenstander, vervolgens gaan je nitro’s lekken, etc. Elke race gaat dit weer volgens hetzelfde stramien. Het maakt dus helemaal niet uit waar je auto geraakt wordt.   Juiced Eliminator kent een groot aantal gamemodes die we eigenlijk allemaal al eens eerder hebben gezien in games als Need for Speed Underground. Zo heb je onder andere circuit race en sprint. Een grappige mode is showoff waarbij je á la snowboardgames truckjes moet uithalen met je wagen. Deze truckjes zijn alleen wel beperkt tot bepaalde vormen van driften. Verwacht geen sprongen of iets dergelijks in Juiced Eliminator. Hoe meer je laat zien, des te groter wordt het respect voor je bij rivaliserende crews. Dit geldt overigens voor alle racesmodes in de carrièremode. Naast de carrièremode is er een arcademode met allerlei uitdagingen, een zelf aan te passen racemode, waarin je zelf races kunt uitzetten en een carrière challengemode die eigenlijk gewoon een uitgebreide arcademode is.

Juiced Eliminator maakt maar deels gebruik van de multiplayer mogelijkheden van de PSP. Juiced Eliminator is namelijk alleen in Ad-Hoc te spelen en dat terwijl zijn voorganger die vorig jaar op de consoles en PC verscheen, wel online gespeeld kan worden. Het blijft namelijk gewoon lastig om iemand met een PSP te vinden die dan ook toevallig Juiced Eliminator bij zich heeft. Aangezien de kwaliteit van de game en de betere concurrentie zal dit waarschijnlijk ook niet snel gebeuren. Ik vind dit een gemiste kans van THQ om de multiplayer interessanter te maken, zeker omdat je met Juiced Eliminator je eigen crew kunt maken en dat is online veel leuker.

Grafisch gezien is Juiced Eliminator best aardig. De omgevingen waarin geracet wordt komen alleen wel een beetje grijs, grauw en doods over. De auto’s daarentegen zien er prima uit, alhoewel het customizen van je wagen wel wat minder ver gaat dan bij games als Need for Speed Underground of Forza. De framerate ligt helaas niet altijd op 60 frames per seconde  wat het spelen, samen met de toch al behoorlijk stroeve besturing, een stuk minder soepel maakt. Het design voor de menu’s is wel verbeterd ten opzichte van de voorganger van Juiced Eliminator. Alles is overzichtelijk en ziet er gelikt uit. De soundtrack mag er ook zijn met artiesten als Limp Biz Kit en Hoobastank. Alleen is het aantal nummertjes misschien wel wat magertjes. Leuker was geweest als je kon kiezen uit een custom soundtrack die je vanaf je memorystick kunt uploaden.   Juiced Eliminator is niet de grote verbetering die ik verwacht had ten opzichte van de versie die vorig jaar voor Xbox, PS2 en PC verschenen is. Met die game als basis en een jaar ontwikkelingstijd had ik toch een racegame verwacht die meedraait in de bovenste regionen der PSP racegames. De besturing is te stroef om je lang in deze game geïnteresseerd te houden en ook het pimpen van allerhande wagens hebben we nu ook al zo vaak gezien. Wel leuk is de manier waarop je een crew beheert en maakt, maar dit zorgt er niet voor dat deze game boven de middelmaat uitstijgt. Het afwezig zijn van een online mode helpt hier zeker ook niet aan mee.