Juiced: Eliminator | Gamer.nl

Iets meer dan eenjaar na de release van Juiced op de PS2, Xbox en PC vinden we Juiced nu terugop de PlayStation Portable met de subtitel Eliminator. De originele Juiced isvorig jaar verschillende keren uitgesteld. Dit kwam doordat uitgever Acclaimhet erg moeilijk had en uiteindelijk ook failliet is gegaan. THQ heeftvervolgens de game binnengehaald en het team achter de game nog een paarmaandjes langer aan de game laten werken. Uiteindelijk heeft dit ertoe geleiddat de game ietsjes beter is geworden, maar toch zeker niet gezien mag wordenals hoogvlieger. Juiced heeft het dan ook erg zwaar in het Need for Speed enMidnight Club 3-geweld. Een jaar later komt de game opnieuw onder onze neus endit keer dus voor de PSP. Is Juiced Eliminator genoeg vernieuwd zijn om bovenhet matige origineel uit te stijgen?

Ik begin meteen negatief, want zoals we wel vaker zien inPSP games, zijn de laadtijden in Juiced Eliminator dramatisch lang. Het maggewoon niet zo zijn dat je genoeg tijd hebt om koffie te zetten en de kan leegte drinken tijdens het laden van een race. Vooral een handheld game, die hettoch moet hebben van korte speelse ies, mag het niet voorkomen dat je zo langmoet wachten. Gelukkig heb je alleen last van deze laadtijden zodra je een racegaat beginnen. Er zijn namelijk ook games, zoals Street Racing Syndicate, waarde laadtijden je ook in de menu’s lastig vallen.

Niet alleen de laadtijden bij deze game zijn een punt vankritiek, ook de besturing is alles behalve soepel te noemen. De besturing reageertveel te laat en daardoor zul je meerdere malen in de boarding belanden, watslecht is voor de gesteldheid van je wagen. De wagens in Juiced Eliminatorkennen namelijk een redelijk simpel schademodel. Wat mij opgevallen is, is datals je een bepaald aantal keren de boarding geraakt hebt of als je met eentegenstander botst, er steeds iets kapot gaat. Nou is dit natuurlijk welrealistisch te noemen ware het dat er een bepaalde volgorde zit in het stukgaanvan de componenten van je auto. Zo zullen sowieso eerst je neonbalkjes dovenbij een tik tegen een tegenstander, vervolgens gaan je nitro’s lekken, etc.Elke race gaat dit weer volgens hetzelfde stramien. Het maakt dus helemaal nietuit waar je auto geraakt wordt.   Juiced Eliminator kent een groot aantal gamemodes die weeigenlijk allemaal al eens eerder hebben gezien in games als Need for SpeedUnderground. Zo heb je onder andere circuit race en sprint. Een grappige modeis showoff waarbij je á la snowboardgames truckjes moet uithalen met je wagen.Deze truckjes zijn alleen wel beperkt tot bepaalde vormen van driften. Verwachtgeen sprongen of iets dergelijks in Juiced Eliminator. Hoe meer je laat zien,des te groter wordt het respect voor je bij rivaliserende crews. Dit geldtoverigens voor alle racesmodes in de carrièremode. Naast de carrièremode is ereen arcademode met allerlei uitdagingen, een zelf aan te pa en racemode,waarin je zelf races kunt uitzetten en een carrière challengemode die eigenlijkgewoon een uitgebreide arcademode is.

Juiced Eliminator maakt maar deels gebruik van demultiplayer mogelijkheden van de PSP. Juiced Eliminator is namelijk alleen inAd-Hoc te spelen en dat terwijl zijn voorganger die vorig jaar op de consolesen PC verscheen, wel online gespeeld kan worden. Het blijft namelijk gewoonlastig om iemand met een PSP te vinden die dan ook toevallig Juiced Eliminatorbij zich heeft. Aangezien de kwaliteit van de game en de betere concurrentiezal dit waarschijnlijk ook niet snel gebeuren. Ik vind dit een gemiste kans vanTHQ om de multiplayer intere anter te maken, zeker omdat je met JuicedEliminator je eigen crew kunt maken en dat is online veel leuker.

Grafisch gezien is Juiced Eliminator best aardig. Deomgevingen waarin geracet wordt komen alleen wel een beetje grijs, grauw endoods over. De auto’s daarentegen zien er prima uit, alhoewel het customizenvan je wagen wel wat minder ver gaat dan bij games als Need for SpeedUnderground of Forza. De framerate ligt helaas niet altijd op 60 frames perseconde  wat het spelen, samen met detoch al behoorlijk stroeve besturing, een stuk minder soepel maakt. Het designvoor de menu’s is wel verbeterd ten opzichte van de voorganger van JuicedEliminator. Alles is overzichtelijk en ziet er gelikt uit. De soundtrack mag erook zijn met artiesten als Limp Biz Kit en Hoobastank. Alleen is het aantalnummertjes mi chien wel wat magertjes. Leuker was geweest als je kon kiezenuit een custom soundtrack die je vanaf je memorystick kunt uploaden.   Juiced Eliminator is niet de grote verbetering die ikverwacht had ten opzichte van de versie die vorig jaar voor Xbox, PS2 en PCverschenen is. Met die game als basis en een jaar ontwikkelingstijd had ik tocheen racegame verwacht die meedraait in de bovenste regionen der PSP racegames.De besturing is te stroef om je lang in deze game geïntere eerd te houden enook het pimpen van allerhande wagens hebben we nu ook al zo vaak gezien. Welleuk is de manier waarop je een crew beheert en maakt, maar dit zorgt er nietvoor dat deze game boven de middelmaat uitstijgt. Het afwezig zijn van eenonline mode helpt hier zeker ook niet aan mee.