Met Juiced 2: Hot Import Nights wordt al snel duidelijk dat het voor ontwikkelaar Juice Games bijzonder moeilijk is gebleken om een game te maken die zich qua populariteit kan meten met de Need for Speed-serie. Men lijkt op dezelfde tour gegaan als EA door de game een underground urban sfeertje te geven met veel vrouwelijk vlees. Ironisch is het dat juist EA met hun serie weer meer de ingetogen kant op gaat, maar dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er geen ruimte is voor de schaamteloze showpikkerij die Juiced 2: Hot Import Nights heet. Ditmaal voor de PSP.

Net als zijn grote broer op de consoles is de PSP-versie van Juiced 2 een ware orgie van glanzende auto's, al even glanzende meiden en fel verlichte straten. Bij het omzetten van de game naar de PSP zijn eveneens een aantal andere aspecten bewaard gebleven. Zo is er nog steeds de uitgebreide carrièremode die je laat racen in verschillende disciplines als racen, driften en last man standing. Deze laatste mode is een veel voorkomende mode in racegames waarin telkens de laatste auto na een ronde afvalt. Het mooie aan de carrièremode is dat je verder kunt door aan doelstellingen te voldoen als je een race niet kunt winnen. Het winnen van races is natuurlijk ook nog een optie om verder te komen in de game, maar je zit er niet aan vast. Niet dat het erg moeilijk is om races te winnen in Juiced 2, want de AI is niet echt moeilijk te noemen. Het zogeheten Driver DNA-systeem is namelijk ook over komen waaien naar de PSP-versie van de game en net als op de consoles heeft het eigenlijk geen toegevoegde waarde. Het Driver DNA moet aangeven wat de rijstijl is van je tegenstander. De één rijdt bijvoorbeeld met een terughoudende koele stijl, terwijl de ander driftig en uitbundig rijdt. In de praktijk maakt dit gegeven niet veel uit, aangezien de tegenstanders je over het algemeen gelijke kansen geven om te winnen, onafhankelijk van hun rijstijl. Evenmin merkbaar zijn de wijzigingen die de game maakt in je eigen DNA. Deze wijzigingen worden doorgevoerd als je bepaalde dingen, zoals driften en boosten, laat zien tijdens een race. Leuk bedacht, maar het voegt weinig toe.

De enige reden voor de invoering van Driver DNA zou kunnen zijn dat je beter kunt inschatten tegen wie je een weddenschap kunt maken. Weddenschappen kunnen namelijk voor een race afgesloten worden met één van de rijders die meedoet. Win je een race niet, maar win je wel van een rijder met wie je hebt gewed, dan krijg je nog steeds je geld. Uiteindelijk maakt het niet veel uit tegen wie je wedt, want door de makkelijke AI is het altijd het makkelijkste om gewoon die race te winnen. Een geldprijs geven voor een gewonnen race zou in de praktijk hetzelfde gevolg hebben gehad en bovendien hebben voorkomen dat voor een race telkens die weddenschappen afgesloten moeten worden.

Het geld heeft wel een functie. Zo zijn upgrades, zowel optisch als mechanisch, te kopen om je auto geheel naar eigen smaak aan te passen. De mechanische upgrades, zoals een dikkere turbo of een betere wielophanging zorgen voor beter prestaties, terwijl de optische upgrades zoals stickers en bodymods de auto er alleen mooier (of lelijker) uit kunnen laten zien. De aanpassingsmogelijkheden zijn uitgebreid genoeg om een unieke auto neer te zetten en staan ervoor garant dat je uiteindelijk weer veel teveel tijd doorbrengt in de garage. De garage brengt wel een minder aspect van de PSP-versie van Juiced 2 aan het licht: de lange laadtijden. Hoewel in de garage geen laadschermen zijn te bekennen, duurt het telkens wel even om in het selectiescherm een auto te voorschijn te toveren. Dit is niet zo erg als je wilt zien hoe je auto er na het tunen uitziet, maar gewoon een auto selecteren om te racen moet toch sneller kunnen. Hoewel de laadtijden voor een race best wel normaal zijn voor een PSP-game zijn, is er toch iets dat de irritatie kan opwekken. Elke keer als je namelijk een keuze maakt, komt er een kort animatieschermpje voorbij die en paar seconden duurt. Aangezien er weinig geladen lijkt te worden tijdens een dergelijk scherm komt de vraag al snel naar voren of het niet beter was geweest er helemaal vanaf te stappen en de overgang tussen opties direct te maken.Opvallend is dat de auto's best lekker rijden. De besturing is wat aan de gevoelige kant, maar na enige gewenning is het niet moeilijk om je auto onder controle te houden. Ook de overgang van 'gewoon' rijden naar driften voelt natuurlijk aan. De drifts zelf zijn ook snel onder de knie te krijgen. Driften in driftmodes voelt vreemd genoeg wel weer heel anders aan. De tracks in de driftmodes lijken namelijk compleet te zijn bedekt met ijs, waardoor enorme voorzichtigheid is geboden om niet tegen de vangrail aan te botsen.

Een welkome toevoeging aan de game is de mogelijkheid om zelf naar eigen inzicht races op te zetten tegen je rivalen. Ook is het mogelijk om tegen bekende racers en drifters te rijden in een zogenaamde 'celebrity faceoff'. Een multiplayer mode is een andere mogelijkheid om zelf races op te zetten. Deze geeft je de mogelijkheid om lokaal te racen. Ook in deze mode kunnen challenges worden voltooid om te winnen.

Het plaatje dat op het scherm wordt getoverd en het geluid dat uit de kleine luidsprekers van de PSP klinkt, hebben de overstap ook niet met vlag en wimpel doorstaan. Het plaatje ziet er voor een PSP nog wel behoorlijk goed uit, maar ook niet meer dan dat. Er is maar weinig wat er echt uitspringt. Met het geluid is het wat minder goed gesteld. De auto's klinken verschillend, maar missen de luidheid die je verwacht. De meeste auto's klinken in de praktijk als verschillende merken stofzuiger.

Hoewel de Xbox 360-versie van de game nog op een behoorlijk goede waardering kon rekenen, moet worden gezegd dat de PSP-versie er iets minder goed vanaf komt. De oorzaak hiervan is simpelweg de niet altijd even geslaagde gevolgen van de overzetting naar de PSP. Toch heeft het Juice team een redelijke race-ervaring weten neer te zetten met een interessante carrièremode.