First person shooters hebben vaak de neiging om in herhaling te vallen, want hoe vaak heeft de gemiddelde schietfanaat inmiddels digitaal Duitsland en virtueel Vietnam al niet mogen bezoeken? Novalogic zocht dan ook voor hun nieuwste shooter een locatie die je niet vaak in FPS games aantreft, namelijk Indonesië. De voormalige kolonie van Nederland, het land van Lonny Gerungan en zijn Reistafel, het tropisch regenwoud en talloze eilanden is de locatie waar alle actie in Joint Operations: Typhoon Rising zich afspeelt. Een aardig detail is dat in de eerste Delta Force je ook al een bezoek aan de gordel van Smaragd mocht brengen, om daar de aanwezige terroristen te verwijderen.

We zijn inmiddels een kleine zes jaar verder, maar het is nog steeds onrustig in Indonesie en dat komt niet door onze Lonny, maar door de rebellen die tegen de Indonesische overheid vechten. Om de situatie in de hand te houden stuurt de "Coalitie van Naties" hun beste troepen.

Joint Operations is een FPS zoals Tribes 2, Battlefield 1942 en Battlefield: Vietnam, waarbij je met veel spelers en voertuigen los kunt gaan. Novalogic wilde deze spellen echter op alle gebieden overtreffen. Zo kun je in Joint Ops met 150 man op een server spelen, zijn er 29 voertuigen en 35 wapens aanwezig en kun je kiezen uit 11 karakters (Navy SEALs, SAS, Delta Force, Spetsnaz etc) en 5 "classes." De classes bestaan uit de rifleman, gunner, engineer, sniper en medic, een samenstelling die we bij meer class-based FPS games tegenkomen.

Wel voor Lonny's, niet voor Remi's

Hadden alle voorgaande Delta Force titels nog een singleplayer campaign, in Joint Operations heeft men dit onderdeel geschrapt. Heb je geen LAN of internetverbinding, dan blijft er alleen de training over. In de training worden alle facetten, wapens en voertuigen van het spel uitgelegd, maar dat is dan ook alles.

Om online te spelen moet ik echter eerst een patch van 26MB downloaden. Eenmaal binnen moet er een account aangemaakt worden, zodat ik kan inloggen, wordt er weer om mijn CD-key gevraagd (die aan je account wordt gekoppeld), moet ik weer inloggen en dan pas verschijnt er een overzicht van alle beschikbare games. Joint Ops kent vier gametypes: Co-op, Advance and Secure, Team Deathmatch en Team King of the Hill. Bij Advance and Secure moet je vijandelijke basissen overnemen en je eigen basissen verdedigen. King of the Hill bestaat uit het verdedigen van een bepaalde plek, waarbij de partij die het langst die plek weet te beheersen de ronde wint.

Heb je eenmaal een server gevonden dan kan het feest beginnen. De levels in Joint Ops zijn gigantisch en om ervoor te zorgen dat je niet tig kilometer hoeft te lopen zijn er allerlei voertuigen zoals helikopters, bootjes en jeeps. De meeste voertuigen zijn ook van wapens voorzien, waardoor het loont voor de bestuurder om op andere spelers te wachten. Hoe meer firepower aan boord, des te groter de kans om op de plek van bestemming te komen. Toch zie je, net als in Battlefield, dat mensen die opnieuw spawnen meteen naar het eerste en beste voertuig lopen en er vandoor gaan, waardoor arme Joran weer een Nijmeegse vierdaagse naar het slagveld mag afleggen. Niet dat dit erg vervelend is, want de omgeving in Joint Ops is er een die er mag zijn. Of je nu ter voet, ter land of ter zee bent, je hebt altijd het gevoel in een "echte" omgeving rond te lopen en niet in een klein level met onzichtbare muren, zoals bij veel andere shooters het geval is. Naast het schitterende leveldesign heeft men ook aandacht aan de speelwijze van elk level besteed. In sommige levels draait het vooral om de voertuigen en wordt er bij bepaalde punten heftig gevochten, terwijl in andere levels de strijd overal aanwezig is en het vooral om de infanterie gaat. Welk level je ook speelt, de actie is gegarandeerd. Vooral op servers met 150 man kan het er zeer heftig aan toe gaan. Nu is de netcode van het spel goed, bij veel spelers kun je soms wat "lag" merken, hoewel dit niet hinderlijk is.

Wat wel hinderlijk is zijn de spelers die denken dat ze Rambo zijn. Joint Ops is duidelijk een "team-based" shooter, er zijn helaas veel gamers die niet weten wat een team is en voor eigen gewin gaan. Speel je echter met wat mensen die het snappen en elkaar dekking geven, de voertuigen juist gebruiken en communiceren, dan krijgt het spel nog meer flair.

Sound en GFX

Zoals eerder gezegd heb je tijdens het spelen echt het idee dat je in Indonesie rondloopt. De bergen, rijstvelden en kleine dorpjes zien er allemaal keurig verzorgd uit. Iets dat ook van de voertuigen en models gezegd kan worden. Verder zorgen de achtergrond geluiden, zowel van de jungle als van de gevechten, dat je je nog meer in een jungle-oorlog waant. Aardig detail is dat er in het spel een dag/nacht cyclus aanwezig is, waardoor je mensen (en dan vooral sluipschutters) nog moeilijker opmerkt, met alle pijnlijke gevolgen vandien.

Conclusie

Joint Ops is een zeer degelijke en vermakelijke multiplayer shooter, met schitterende en gevarieerde levels, veel spelers, veel wapens, goed geïntegreerde voertuigen en voldoende gametypes om je deze zomer zoet te houden. Het grootste minpunt is wel het ontbreken van een singleplayer gedeelte. Al stelde de campagne in Battlefield geen ene moer voor, daar heeft men het tenminste geprobeerd. Daar komt bij dat het singleplayer gedeelte van de eerste Delta Force titels best vermakelijk was, dus waarom men hiervoor niet heeft gekozen blijft mij verbazen. Aan de andere kant moet ik bekennen dat als je eenmaal online aan het knallen bent je niet meer denkt aan door de computer bestuurde tegenstanders of missies die je in je eentje moet doen.

Het spel draaide bij mij stabiel en ik kon geen rare dingen ontdekken (ik moest echter wel de laatste patch installeren om te kunnen spelen), maar op verschillende fora kunnen we lezen dat het spel niet geheel zonder foutjes is. Gelukkig staat Novalogic bekend om haar vele patches, dus dat zou wel goed moeten komen. Joint Operations mist dan de titel Delta Force, het zou een zeer waardig deel in de serie zijn geweest.

Graphics: 8.5 Geluid: 8.0 Gameplay: 8.5 Totaal: 8.5