Joe Dever’s Lone Wolf | Gamer.nl

Joe Dever’s Lone Wolf | Gamer.nl

Gameboeken zijn hip en de Sorcery!-reeks bevestigt het succes van interactieve avonturen op telefoons en tablets. Joe Dever’s Lone Wolf gaat een andere richting in en voorziet de boeken van flitsende gevechten in 3D. Ook zijn diepere RPG-elementen, zoals het upgraden van het speelkarakter, toegevoegd. In dit verhaal ga je als de mysterieuze Lone Wolf op verkenning in het mijnersdorpje Rockstarn, dat is overvallen door Giaks: een oerlelijke kruising tu en orcs en goblins.

Eerst meppen, dan vragen stellen

Joe Dever’s Lone Wolf is zonder twijfel best ogende gameboek op mobiele apparaten. Bladzijden van het boek slaan open met een fraai 3D-effect en zijn voorzien van een stoffig sepialaagje, dat een sfeervolle toon zet. Aan het begin van het spel krijg je een menu bomvol instellingen voorgeschoteld, waaruit blijkt dat je ook nog eens met een diepe RPG te maken hebt. Je selecteert vóór het ‘schrijven’ van het verhaal een aantal eigenschappen en speciale krachten, die invloed uitoefenen op de beschikbare keuzes in de vertelling.

Het spel begint rustig, met de aankomst van Lone Wolf in Rockstarn, waar al snel gevaar aan de horizon verschijnt. Kort na het lezen over rondzwervende monsters vervagen de pagina’s en sta je ineens in een driedimensionale omgeving, die precies oogt zoals beschreven op de pagina’s in het gameboek. Bij een gevecht tik je op symbolen en veeg je in de richting van pijlen, een beetje in de trant van Infinity Blade. Deze manier van vechten werkt prima en wekt de suggestie van een actiespel, hoewel de actie nogal afhangt van geluk. Zo springen tegenstanders soms onhoudbaar naar voren, waarna je meppen inca eert zonder iets terug te kunnen doen. Op andere momenten gebeurt er weer bar weinig en sla je de monsters moeiteloos tot moes.

In het dorp zijn zo’n vijf locaties te verkennen waar je weliswaar besli ingen maakt, hoewel deze geen grote gevolgen hebben voor het verhaal. Het zijn kleine keuzes zoals toekijken in plaats van toeslaan en ze geven je bijvoorbeeld de tijd om uit te rusten en te herstellen, drankjes te kopen of je wapens te verbeteren. In een gevecht terechtkomen is overigens erg goed voor je ervaring, want net als bij reguliere RPG’s wordt oefening beloond met nieuwe vaardigheden. De eigenschappen die je kiest aan het begin van het spel verbeter je gestaag gedurende dit eerste deel van de serie en de verzamelde ervaring gaat mee naar nieuwe delen.

Speel- en wachttijd

Joe Dever’s Lone Wolf biedt ongeveer vier uur speeltijd, hoewel een deel hiervan is gereserveerd voor de laadtijden, het langzame bladeren door pagina’s en het herstarten van de app. Kijk je echter voorbij de vertragingen, dan valt er veel plezier te beleven in de wereld van Lone Wolf. Het verhaal is pakkend, de beelden zijn prachtig en het vechten is op wat balanskwesties na erg vermakelijk. Wij zijn benieuwd naar de volgende delen, maar verwachten ook een update met bugfixes voor versie 1.0.

Joe Dever’s Lone Wolf is nu beschikbaar op iOS en Android. De game is getest op een iPad 2.