Joe Dever’s Lone Wolf - Act 2: Forest Hunt - Schiet letterlijk uit de pagina's | Gamer.nl

Vorig jaar vescheen een aantal gameboeken voor de mobiele apparaten, waaruit blijkt dat het Choose Your Own Adventure-concept erg goed werkt in gamevorm voor telefoon of tablet. Heb je hier en daar een half uurtje de tijd, dan kun je jezelf compleet verliezen in de werelden van Joe Dever, die al gamebooks schrijft vanaf de jaren ‘80 (alleen al in de Lone Wolf-serie zijn er 28). Het moderne sausje heeft de gamebooks goed gedaan en Lone Wolf is een intense beleving die niet onderdoet voor Infinity Blade. Het verhaal is beter, want dat schrijf je zelf.

Eigen ervaringen

The Walking Dead, The Wolf Among Us en Ma Effect; het zijn stuk voor stuk games die uitblinken in het geven van enorme verantwoordelijkheid over de loop van het verhaal. Zelf kunnen kiezen met wie je avonturen beleeft of hoe je conflicten oplost is een bijzondere toevoeging aan een game die, indien goed uitgewerkt, een onvergetelijke ervaring garandeert. Zelfgemaakte herinneringen blijken de beste.

In het eerste deel van Joe Dever’s Lone Wolf volgen we de avonturen van de eenzame Kai Lord (Lone Wolf voor vrienden), erfgenaam van een oeroude monniksorde uit de wereld van Magnamund. Als laatste overlevende van de orde reist Lone Wolf door het mijner tadje Rockstarn, dat was overvallen door Giaks. In deel één ontmoet je de dochter van een geniale uitvinder en kies je of je met of zonder haar zoekt naar haar vader en de rest van de overlevenden. Tijdens de reis vecht je tegen gespuis als Giaks en Drakkarim door op het juiste moment over het scherm te vegen en te wi elen tu en magie en zwaardvechten. De behendigheidsmomenten tijdens zo’n gevecht zijn spannend en Kai Lords speciale krachten variëren van het oproepen van een wolf die voor je vecht of het tijdelijk verzwakken van tegenstanders.

Gevechten zijn fel en energiek. Je merkt gedurende het spel hoe je een tegenstander verzwakt met magie, je energie bijvult met drankjes en gevechten tot een spectaculair einde brengt met een welgemikt schot van werpme en of kruisboog. Niet alleen tijdens een gevecht heb je mogelijkheden om je tegenstanders tegen de grond te krijgen, want de voorbereiding begint al eerder, namelijk met het maken van keuzes tijdens het omslaan van de pagina’s.

Joe Dever’s Lone Wolf - Act 2: Forest Hunt

Sterke verhalen

Dit deel van Joe Dever’s Lone Wolf zit boordevol actie. Doordat elk gevecht voorwerpen en ervaring oplevert, krijg je steeds betere wapens en leer je nieuwe vaardigheden, zoals in vrijwel elke rpg. Daarnaast is een deel van je voortgang nog steeds afhankelijk van de krachten die je koos aan het begin van Act 1. Het verhaal vertakt in diverse richtingen en zelfs de manier waarop een gevecht begint is elke keer anders.

Beschrijft het verhaal bijvoorbeeld een aantal kettingen boven een groep beschonken tegenstanders, dan kun je hier gebruik van maken. Sla je die opmerking in de wind en laat je de Kai om zich heen kijken, dan merkt hij mi chien dat vaatje met buskruit op, zodat je die kunt inzetten. Verschillende opties op sleutelmomenten in het spel bepalen zodoende of je een voorsprong krijgt in een gevecht. Een vat met buskruit lo chieten nét voor een gevecht werpt de Lone Wolf in een arena waar tegenstanders reeds brandend en schreeuwend tegenover hem staan.

Finishing touch

Net als bij deel één schieten indrukwekkende arena’s met een mooi effect uit de pagina’s naar voren. Het voelt daardoor alsof je tu en stoffige bladzijden en een kille fictieve wereld wi elt, met charmante beelden in beide weergaven. Het valt op hoe goed de omgevingen tijdens gevechten bij het verhaal pa en. Sterker nog, het zijn exact de gebieden zoals beschreven op de pagina’s en ze voegen hierdoor op spectaculaire wijze daad bij woord. Voor de afwi eling zitten er ook nog sfeervolle lockpicking minigames in het spel, volledig in de stijl van Skyrim. Ook hier merk je hoe goed is gelet op details. Met het knarsen van de klopsleutel en het geluid van de wind op de achtergrond is ook de sfeer op die momenten ijzingwekkend.

Joe Dever’s Lone Wolf - Act 2: Forest Hunt combineert een boeiend verhaal met rpg-elementen en intense gevechten. De game ziet er indrukwekkend uit, speelt goed en voegt zo’n vier uur verspreid over meer dan acht locaties toe aan de saga. Het verhaal bevat intere ante vertakkingen en is hierdoor herspeelbaar. Met een sterke focus op actie gaat het de strijd aan met iOS-hit Infinity Blade, waarbij Joe Dever’s Lone Wolf het wint dankzij pure vertelkracht.

Joe Dever’s Lone Wolf - Act 2: Forest Hunt is als in-app aankoop beschikbaar voor iOS, binnenkort ook voor Android. Momenteel is Act 1 in de serie de gratis game van de week in de App Store