Jeanne d'Arc | Gamer.nl

Het lijkt wel alsof de PSP hét platform aan hetworden is voor strategische RPG's. Zo hebben we pas nog in Europa mogenkennismaken met Final Fantasy Tactics: The War of the Lions en Dungeons &Dragons: Tactics, twee kwalitatief hoogstaande titels. De toekomst ziet er bovendiennet zo rooskleurig uit. De Japanse ontwikkelaar Nippon Ichi zal rond het eindevan dit jaar Disgaea: Afternoon of Darkne uitbrengen, alweer zo'nstrategische hoogvlieger. In deze import review hebben we het echter overJeanne d'Arc, een spel voor de PSP dat Level 5 af wist te leveren. Voor wieLevel 5 niet kent, het is de studio achter titels als Rogue Galaxy, DarkChronicle en Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King, stuk voor stukparels binnen het role-playing genre. Met Jeanne d'Arc waagt de ontwikkelaarzich echter op glad ijs, het is namelijk de allereerste strategische RPG die zeooit hebben gemaakt. Bovendien is het voor Level 5 ook nog eens de eerste keerdat ze een spel voor een handheld ontwikkelen, alweer een mogelijk obstakel. Webenaderden Jeanne d'Arc dan ook met de nodige voorzichtigheid om een mogelijketeleurstelling te voorkomen. Die houding bleek echter volledig overboden, Level5 heeft een fantastisch spel weten te maken! Het isverleidelijk om Jeanne d'Arc meteen te vergelijken met Final Fantasy Tactics:War of the Lions, de twee titels lijken qua opzet namelijk nogal op elkaar. Inbeide spellen moeten jij en je tegenstander om de beurt 'pionnen' op eendigitaal schaakbord voortbewegen. Na elke beweging mag je, mits je in de buurtvan de vijand bent, een aanval lanceren, gaande van een magische spreuk tot eenfysieke uithaal. Als je het potje gewonnen hebt door aan vooropgesteldecriteria te voldoen, dan ontrafelt zich een nieuw stuk van het verhaal en ga jeop weg naar het volgende gevecht.Over datverhaal gesproken, Level 5 staat niet bepaald bekend om de sterkescenarioschrijvers die er werken. Tijdens Jeanne d'Arc valt het echter nog mee,waarschijnlijk doordat de ontwikkelaar reeds een historische achtergrond voorhanden had (geef maar even bij Wikipedia Jeanne d'Arc in als je even niet kuntvolgen). Verwacht echter geen historisch correcte game, in de grond blijf je temaken hebben met een Japans spel dat de feiten soms zwaar aan despreekwoordelijke laars lapt. Dat is ook helemaal niet erg, als je maaropenstaat voor de soms erg bizarre wendingen in het verhaal. Een van diewendingen is dat Jeanne, de heldin van het verhaal, via een magische armbandkan transformeren naar een soort van heilig, robotachtig figuur waardoor zevoor een beperkte tijd extra krachtig is. Het leuke hieraan is dat onzehoofdrolspeelster na de transformatie ook een hele hoop nieuwe krachten voorhanden heeft, waardoor je een benarde situatie opeens helemaal kan doen keren. Ditklinkt mi chien als een té krachtige functie, maar doordat Jeanne maar voorbeperkte tijd kan transformeren moet je zuinig omspringen met je specialekracht. Het resultaat is dat je erg goed moet opletten op welk moment je devijand het best de coup de grace kunttoedienen.Level 5heeft er verder voor gekozen om personages niet puur door middel vanervaringspunten te laten groeien. Zo verdien je in Jeanne d'Arc de meestespeciale vaardigheden door ze te stelen uit het lichaam van een vermoordevijand. Die laten ze namelijk, naast wapens en andere voorwerpen, regelmatigachter zodat jij ze tot je kunt nemen. Elk personage heeft een bepaald aantalhokjes waarin je deze vaardigheden mag plaatsen. Hoe hoger het level van je personages,hoe meer vaardigheden ze met zich kunnen meedragen.Anders dan in Final Fantasy Tactics heeft Level 5 ervoorgekozen om elk personage van vooraf aan een min of meer vaste rol te gevenbinnen de groep. Zo is Jeanne iemand die goed met zwaarden overweg kan, terwijlGilles een duidelijke voorkeur heeft voor steekwapens, bijvoorbeeld een speer.Dit systeem geeft je als speler wat minder bewegingsvrijheid, maar zorgt er aande andere kant voor dat je nooit zult verdrinken in een veelheid aan opties,statistieken en andere geavanceerde rimram. Dit wil niet zeggen dat Jeanned'Arc geen diepgang kent, maar het lijkt alsof Level 5 met dezegame een breder publiek probeert aan te spreken dan Square Enix met het ergcomplexe Final Fantasy Tactics doet. Waar zit die diepgang dan bij Jeanne d'Arc zou je denken?Wel, bijvoorbeeld in de mogelijkheid om al je verkregen vaardigheden met elkaarte mixen door gebruik te maken van een paarse, hongerige pad met een blondekrul op z'n kop! Het klinkt mi chien gek, maar personen die Rogue Galaxy inhuis hebben weten ongetwijfeld wel waar ik het over heb, ook in die game kwamhet gekke beest namelijk tevoorschijn om je te helpen. Het mengen vanvaardigheden is niet alleen verslavend, het zorgt er ook voor dat je team extrasterk wordt. Telkens als je twee speciale aanvallen versmelt krijg je namelijkvaak een dubbel zo krachtige vaardigheid als resultaat, die goed van pas kankomen tijdens latere gevechten. Bovendien moet je soms echt gaan jagen naar bepaaldevaardigheden, wat de al erg degelijke levensduur van het spel enkel ten goedekomt.Ook grafisch probeert Level 5 met Jeanne d'Arc zijn eigending te doen. Het spel heeft een erg lieflijke cell-shaded filter over zichheen gekregen waardoor alles er vrolijk en lekker opgewekt uitziet. Weesgerust, tijdens de latere uurtjes komen er nog genoeg grimmige taferelentevoorschijn, maar over het algemeen voelt het spel een stuk lichter aan danbijvoorbeeld het eerder serieuze Dungeons & Dragons: Tactics. Toch heeft Level 5 (net zoals Square Enix met FFT: War of the Lions) het opduiken van framedrops tijdens bepaalde handelingen niet de kop in kunnen drukken, wat spijtig is. Verder verdienende tu enfilmpjes een extra vermelding, deze zijn ongelofelijk knapvormgegeven! Het lijkt haast of je naar Japanse manga aan het kijken bent,alles ziet er zo mooi en verzorgd uit dat je op bepaalde momenten met open mondnaar je PSP zit te staren. Bovendien zijn de personages in de filmpjes voorzienvan ingesproken stemmen die best wel door de beugel kunnen, al is het niet hetbeste wat de industrie ooit overkomen is.

Eigenlijk doet Jeanne d'Arc bitter weinig dingen fout. Degameplay is wat simpeler dan we meestal gewend zijn van strategische RPG's,terwijl het uitzicht van het spel wat minder serieus aanvoelt. Dat kan echtermoeilijk als een uitsluitend negatief punt ervaren worden. Level 5 heeft een spel ontworpen datzowel door beginners als door gevorderden met plezier gespeeld kan worden, ietswaar andere ontwikkelaars (bewust?) geen oog voor hebben. Daarvoor verdienen de makers een pluim, al is Jeanne d'Arc ook gewoonweg een heel degelijke PSP-gamegeworden.