Eigenlijk doet Jeanne d'Arc bitter weinig dingen fout. De gameplay is wat simpeler dan we meestal gewend zijn van strategische RPG's, terwijl het uitzicht van het spel wat minder serieus aanvoelt. Dat kan echter moeilijk als een uitsluitend negatief punt ervaren worden. Level 5 heeft een spel ontworpen dat zowel door beginners als door gevorderden met plezier gespeeld kan worden, iets waar andere ontwikkelaars (bewust?) geen oog voor hebben. Daarvoor verdienen de makers een pluim, al is Jeanne d'Arc ook gewoonweg een heel degelijke PSP-game geworden.
Review

Jeanne d'Arc
subtitle
None
Jeanne d’Arc heeft misschien wat pech om ongeveer gelijk met Final Fantasy Tactics: War of the Lions (in Amerika) op de markt te verschijnen, maar dat zou in principe de pret niet mogen drukken. Level 5 mikt namelijk op een ietwat andere doelgroep door hun spel wat beter verteerbaar te maken dan Square Enix dat deed. De gameplay gaat minder diep, maar biedt toch genoeg uitdaging zodat zelfs de meest doorwinterde sRPG-speler plezier kan beleven. Grafisch stelt Jeanne d’Arc ook niet teleur, al moet je er wel de soms vreemde plotwendingen bijnemen. Kortom, een terechte toevoeging aan het RPG-arsenaal van de PSP.
- Pluspunten
- Grafisch knap en kleurrijk. Voor beginners én gevorderden geschikt. Mixen van vaardigheden is verslavend. Lange levensduur
- Minpunten
- Verhaal klinkt soms wat vreemd. Framerate durft wel een naar beneden te duiken
intro text
Het lijkt wel alsof de PSP hét platform aan het
worden is voor strategische RPG's. Zo hebben we pas nog in Europa mogen
kennismaken met Final Fantasy Tactics: The War of the Lions en Dungeons &
Dragons: Tactics, twee kwalitatief hoogstaande titels. De toekomst ziet er bovendien
net zo rooskleurig uit. De Japanse ontwikkelaar Nippon Ichi zal rond het einde
van dit jaar Disgaea: Afternoon of Darkness uitbrengen, alweer zo'n
strategische hoogvlieger. In deze import review hebben we het echter over
Jeanne d'Arc, een spel voor de PSP dat Level 5 af wist te leveren.
Voor wie
Level 5 niet kent, het is de studio achter titels als Rogue Galaxy, Dark
Chronicle en Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King, stuk voor stuk
parels binnen het role-playing genre. Met Jeanne d'Arc waagt de ontwikkelaar
zich echter op glad ijs, het is namelijk de allereerste strategische RPG die ze
ooit hebben gemaakt. Bovendien is het voor Level 5 ook nog eens de eerste keer
dat ze een spel voor een handheld ontwikkelen, alweer een mogelijk obstakel. We
benaderden Jeanne d'Arc dan ook met de nodige voorzichtigheid om een mogelijke
teleurstelling te voorkomen. Die houding bleek echter volledig overboden, Level
5 heeft een fantastisch spel weten te maken!
Het is
verleidelijk om Jeanne d'Arc meteen te vergelijken met Final Fantasy Tactics:
War of the Lions, de twee titels lijken qua opzet namelijk nogal op elkaar. In
beide spellen moeten jij en je tegenstander om de beurt 'pionnen' op een
digitaal schaakbord voortbewegen. Na elke beweging mag je, mits je in de buurt
van de vijand bent, een aanval lanceren, gaande van een magische spreuk tot een
fysieke uithaal. Als je het potje gewonnen hebt door aan vooropgestelde
criteria te voldoen, dan ontrafelt zich een nieuw stuk van het verhaal en ga je
op weg naar het volgende gevecht.
Over dat
verhaal gesproken, Level 5 staat niet bepaald bekend om de sterke
scenarioschrijvers die er werken. Tijdens Jeanne d'Arc valt het echter nog mee,
waarschijnlijk doordat de ontwikkelaar reeds een historische achtergrond voor
handen had (geef maar even bij Wikipedia Jeanne d'Arc in als je even niet kunt
volgen). Verwacht echter geen historisch correcte game, in de grond blijf je te
maken hebben met een Japans spel dat de feiten soms zwaar aan de
spreekwoordelijke laars lapt. Dat is ook helemaal niet erg, als je maar
openstaat voor de soms erg bizarre wendingen in het verhaal.
Een van die
wendingen is dat Jeanne, de heldin van het verhaal, via een magische armband
kan transformeren naar een soort van heilig, robotachtig figuur waardoor ze
voor een beperkte tijd extra krachtig is. Het leuke hieraan is dat onze
hoofdrolspeelster na de transformatie ook een hele hoop nieuwe krachten voor
handen heeft, waardoor je een benarde situatie opeens helemaal kan doen keren. Dit
klinkt misschien als een té krachtige functie, maar doordat Jeanne maar voor
beperkte tijd kan transformeren moet je zuinig omspringen met je speciale
kracht. Het resultaat is dat je erg goed moet opletten op welk moment je de
vijand het best de coup de grace kunt
toedienen.
Level 5
heeft er verder voor gekozen om personages niet puur door middel van
ervaringspunten te laten groeien. Zo verdien je in Jeanne d'Arc de meeste
speciale vaardigheden door ze te stelen uit het lichaam van een vermoorde
vijand. Die laten ze namelijk, naast wapens en andere voorwerpen, regelmatig
achter zodat jij ze tot je kunt nemen. Elk personage heeft een bepaald aantal
hokjes waarin je deze vaardigheden mag plaatsen. Hoe hoger het level van je personages,
hoe meer vaardigheden ze met zich kunnen meedragen.
Anders dan in Final Fantasy Tactics heeft Level 5 ervoor
gekozen om elk personage van vooraf aan een min of meer vaste rol te geven
binnen de groep. Zo is Jeanne iemand die goed met zwaarden overweg kan, terwijl
Gilles een duidelijke voorkeur heeft voor steekwapens, bijvoorbeeld een speer.
Dit systeem geeft je als speler wat minder bewegingsvrijheid, maar zorgt er aan
de andere kant voor dat je nooit zult verdrinken in een veelheid aan opties,
statistieken en andere geavanceerde rimram. Dit wil niet zeggen dat Jeanne
d'Arc geen diepgang kent, maar het lijkt alsof Level 5 met deze
game een breder publiek probeert aan te spreken dan Square Enix met het erg
complexe Final Fantasy Tactics doet.
Waar zit die diepgang dan bij Jeanne d'Arc zou je denken?
Wel, bijvoorbeeld in de mogelijkheid om al je verkregen vaardigheden met elkaar
te mixen door gebruik te maken van een paarse, hongerige pad met een blonde
krul op z'n kop! Het klinkt misschien gek, maar personen die Rogue Galaxy in
huis hebben weten ongetwijfeld wel waar ik het over heb, ook in die game kwam
het gekke beest namelijk tevoorschijn om je te helpen. Het mengen van
vaardigheden is niet alleen verslavend, het zorgt er ook voor dat je team extra
sterk wordt. Telkens als je twee speciale aanvallen versmelt krijg je namelijk
vaak een dubbel zo krachtige vaardigheid als resultaat, die goed van pas kan
komen tijdens latere gevechten. Bovendien moet je soms echt gaan jagen naar bepaalde
vaardigheden, wat de al erg degelijke levensduur van het spel enkel ten goede
komt.Ook grafisch probeert Level 5 met Jeanne d'Arc zijn eigen
ding te doen. Het spel heeft een erg lieflijke cell-shaded filter over zich
heen gekregen waardoor alles er vrolijk en lekker opgewekt uitziet. Wees
gerust, tijdens de latere uurtjes komen er nog genoeg grimmige taferelen
tevoorschijn, maar over het algemeen voelt het spel een stuk lichter aan dan
bijvoorbeeld het eerder serieuze Dungeons & Dragons: Tactics. Toch heeft Level 5 (net zoals Square Enix met FFT: War of the Lions) het opduiken van framedrops tijdens bepaalde handelingen niet de kop in kunnen drukken, wat spijtig is. Verder verdienen
de tussenfilmpjes een extra vermelding, deze zijn ongelofelijk knap
vormgegeven! Het lijkt haast of je naar Japanse manga aan het kijken bent,
alles ziet er zo mooi en verzorgd uit dat je op bepaalde momenten met open mond
naar je PSP zit te staren. Bovendien zijn de personages in de filmpjes voorzien
van ingesproken stemmen die best wel door de beugel kunnen, al is het niet het
beste wat de industrie ooit overkomen is.
Reacties op: Jeanne d'Arc
Ice-Man
Paultjo
slayernl
mooi een nieuwe import nice hoor
Silicon Knight
Ronn
itysnake
xBALOx
la-le
Silicon Knight
Emmertje Bert
Je krijgt echt te weinig verschillende skills en magic waardoor je op een gegeven moment echt elk level op precies dezelfde manier gaat afwerken.
De dialogen en stemmen zijn naar mijn mening ook weer echt van het Level 5 niveau. Tenenkrommend. Het helpt ook niet echt dat de engelse stemmen met een verschrikkelijk nep frans accent zijn ingesproken.