James Bond: From Russia With Love | Gamer.nl

EA pompt nieuwe James Bond games vele malen sneller de deur uit dan dat filmmaatschappij MGM nieuwe films ontwikkelt. Daarom zit er voor EA niets anders op dan wat creatieve kunstgrepen uit te halen om toch elk jaar weer een James Bond game op de markt te brengen. Met Everything or Nothing bedacht men zelf een nieuw verhaal met de huidige James Bond en met GoldenEye: Rogue Agent liet men je als slechterik spelen. Met From Ru ia With Love heeft men ervoor gekozen een oude film uit het archief op de vi en om vervolgens Sean Connery de rol van James Bond nog eens dunnetjes over te laten doen.

From Ru ia With Love is het schoolvoorbeeld van een game voor de mainstream gamer. Het is altijd duidelijk wat je te doen staat, de moeilijkheidsgraad ligt niet al te hoog en het zit vol met herkenbare personages en situaties om de aankoopdrempel zo laag mogelijk te houden. Dit betekent echter geenszins dat From Ru ia With Love een slecht spel is. Het spel kent namelijk aardig gevarieerde gameplay en wat leuke vindingen, die het spel boeiend weten te houden.

De setting die is gekozen voor From Ru ia With Love is heerlijk nostalgisch. Het spel situeert zich in het jaar 1963 en alle omgevingen, alle kleding en alle technologie, is afgestemd op wat er in dat jaar mogelijk was. Er zit al wel een mobiele telefoon in het spel, maar deze heeft het formaat van een minibar. Veel acteurs uit de oude James Bond films maken opnieuw hun opwachting, waarbij voor de stemmen deels gebruik is gemaakt van archiefmateriaal. Sean Connery heeft speciaal voor het spel wat nieuwe zinnetjes ingesproken, maar doet dit helaas niet met de bezieling die we van hem gewend zijn. Desondanks is het beter dan menig ander stemacteur, maar we hadden op nóg beter gehoopt.

Na het first-person debacle van Rogue Agent heeft EA besloten om met From Ru ia With Love weer terug te gaan naar de geslaagde formule van Everything or Nothing. Het auto targeting systeem is terug en werkt nog ongeveer hetzelfde. Met de trigger lock je op een tegenstander en je kunt, indien gewenst, het schot nog wat bijstellen om zo bijvoorbeeld een heatshot te maken. Leuk is dat je bijvoorbeeld ook een granaat van zijn broekriem kunt schieten. Deze vallen dan op de grond en zullen binnen enkele tellen exploderen. De tegenstander heeft geen idee wat hem geraakt heeft.

Wanneer je kogels op zijn of je liever voor de persoonlijke aanpak kiest, kun je ook een robbertje vechten met je tegenstanders. Als je maar dicht genoeg bij ze in de buurt staat, dan zal James automatisch overschakelen op hand-tot-hand gevechten. De andere tegenstanders staan trouwens maar wat toe te kijken tot je klaar bent met hun collega. Het zal niet in ze opkomen om tijdens het vechten het vuur op je te openen. Dit onderschrijft opnieuw het mainstream karakter van het spel maar het past eveneens goed bij de James Bond films, waarin de vijanden ook niet altijd even snugger uit de hoek komen.

Typisch James Bond zijn natuurlijk de gadgets. Helaas is het arsenaal in From Ru ia With Love niet zo uitgebreid als je zou hopen en daarbij komen de gadgets maar enkele keren van pas. Je hebt onder andere de beschikking over een laserhorloge, een afstandsbestuurbare helikopter en een koffer waarin zich een mitrailleur bevindt. De meeste van deze gadgets heb je vooral nodig om sporadisch een puzzel op te lo en.

Ter afwi eling van het lopen krijg je ook regelmatig de kans om andere transportmiddelen te gebruiken. Er zitten een aantal racemi ies in het spel, waarbij je auto overigens wel van een machinegeweer en raketten is voorzien. Het racen gaat naar onze mening net iets te onnauwkeurig, je zwalkt als je iets et diep in stuurt, echt van de ene kant van de weg naar de andere. Soms zul je ook gebruik moeten maken van een boot, waarbij je het boordkanon bedient. De kers op de taart is wel de jetpack, die dankzij de flinke voorraad raketten vernietigend uit kan halen. Want als er iets mooi is aan From Ru ia With Love, dan zijn het wel de prachtige explosies die dit te weeg brengt!

Het grootste euvel van From Ru ia With Love is dat het allemaal net iets te voorbedacht is. De meeste situaties kun je maar op één manier het hoofd bieden en deze methode is altijd overduidelijk aanwezig. Waar James Bond bekend staat om zijn vindingrijkheid, het zoeken naar het juiste wapen in de omgeving of het veroorzaken van grappige kettingreacties, zul je in het spel niets van dit alles aantreffen. Je kunt je jetpack alleen landen op voorbestemde plaatsen, je kunt alleen binnen blauwe cirkels uit je auto stappen en alleen op muurtjes klimmen, waar de makers dit toegestaan hebben.

Er is ook splitscreen multiplayer aanwezig in From Ru ia With Love, tot vier spelers. Voor Playstation 2 bezitters betekent dit wel dat ze in het bezit moeten zijn vaan een multitap. Echt spannend is de multiplayer niet, wat mede te wijten is aan het auto targeting systeem dat in multiplayer eveneens aanwezig is. Er is wel een speciale multiplayermode waarin je met jetpacks tegen elkaar vecht. Deze is nog best vermakelijk, maar meer dan een paar uurtjes extra vertier hoef je er niet van te verwachten.

Met From Ru ia With Love lijkt EA een zeldzame doelgroep aan te snijden, namelijk de wat oudere mainstream gamer. De mensen die zijn opgegroeid met Sean Connery als James Bond en graag zelf eens in de huid van hun oude held willen stappen. From Ru ia With Love is echt zo’n spel dat vaders zullen spelen op de Playstation van hun zoontje. Voor de overige gamers biedt From Ru ia With Love ook wel vermaak, maar het mist toch de diepgang en de uitdaging, die een topgame nodig heeft.