Jade Empire: Special Edition (PC) | Gamer.nl

Lang hebben we eropmoeten wachten. Lang hebben we ons zitten verbijten. Lang hebben weXbox-bezitters vervloekt. Maar eindelijk kunnen nu ook de eigenaren van een PCgenieten van het grootse avontuur door de Oosterse mythologische wereld. Neemwat proviand mee en sluit je op achter je computer, om dagenlang desprookjesachtige wereld die ontwikkelaar Bioware heeft gecreëerd tedoorkruisen. Ja, het is het wachten waard geweest.Jade Empire kwam alweer bijna twee jaar geleden uit op deXbox en is een role-playing game in de traditie van het overweldigende Knightsof the Old Republic: een meeslepend verhaal waarin jij een gehele samenlevingmoet redden, intrigerende personages en diepgaande gesprekken, sfeervolleomgevingen en natuurlijk de innerlijke strijd tu en goed en kwaad. Wijbeoordeelden Jade Empire destijds met een 9, en degrote vraag is natuurlijk of de game zich vandaag de dag nog kan meten met detop in het genre. Het antwoord is een volmondig ja, wat de oplettende lezerreeds uit de inleiding heeft gehaald. Eenieder die van RPG’s houdt, kan nugelijk ophouden met lezen en naar de lokale gamesboer sprinten om Jade Empireuit de schappen te gri en. En zelfs mensen die net per se een voorliefde voorhet genre hebben, of er niet al te veel ervaring in hebben, zullen met JadeEmpire zeker geen miskoop doen. De game begint in het vredige dorpje Two Rivers, ergens inhet grootschalige rijk genaamd Jade Empire. Al snel kom je erachter dat jijniet zomaar een krijger bent, maar een uitverkorene om grote dingen te gaandoen. Hoewel het absoluut zonde is om ook maar iets weg te geven over deverhaallijn, staat één ding als een paal boven water: het verhaal is destuwende kracht achter de game, en het zal dan ook erg moeilijk zijn om testoppen met spelen, omdat je zo graag wilt weten hoe het verder gaat. Dediepgaande karakters helpen hierbij een handje. Elk personage is compleetverschillend, en bovendien zijn alle stemmen perfect ingesproken. Als er éénPC-game is die op dit moment een diepgaand verhaal biedt met voortreffelijkedialogen, dan is het Jade Empire wel. En dat voor een Xbox-port van twee jaargeleden!De game draait om het oplo en van queesten Dit gebeurt nietalleen door middel van talloze intrigerende dialogen, uiteraard zal er ookflink op los gehakt moeten worden. De uitkomst van gevechten wordt in zeersterke mate bepaald door je eigen behendigheid, en in mindere mate dangebruikelijk door de statistieken van je vaardigheden. Je zult zelf moetenontwijken, aanvallen moeten timen, snel wi elen tu en de diverseaanvalsopties en ga zo maar door. Je kunt kiezen tu en vuuraanvallen,zwaardaanvallen, metamorfoseaanvallen en meer. Elk van deze vechtstijlen kun jehandig onder de cijfertoetsen zetten, zodat je snel kunt wi elen naar de meestgeschikte aanvalstactiek.Nu het toch over de besturing gaat: deze had simpelweg nietbeter gekund. Ontwikkelaars die brakke PC-ports maken, mogen met pek en verenbesmeurd worden en per direct stage gaan lopen bij Bioware, want zó maak je noueen PC-conversie. Deze game speelt niet alleen veel lekkerder dan andere ports,maar is ook nog eens veel gebruiksvriendelijker dan andere PC-games! Zo geeft hetspel aan dat je de nieuwste drivers kunt downloaden, of dat je wat instellingenkunt veranderen om de game er mooier uit te laten zien. Echter, grafisch gezienbereikt Jade Empire niet het hoogste niveau. In veel gevallen zie je quagraphics de positieve verschillen met de Xbox-versie, maar op een aantal puntenhad het beter gekund. Zo zijn sommige personages wat blokkerig en een aantaltextures wat flets. Denk echter niet dat dit spel er foeilelijk uitziet, wanthet geheel oogt nog altijd extreem sfeervol. Bovendien zijn de laadtijden enormkort, waardoor je nog sneller de imponerende wereld kunt verkennen.Eén ding is duidelijk: Jade Empire heeft de tand des tijdsdoorstaan. Echter, als een game twee jaar na dato geport is, wil je meer danalleen een kopie van de Xbox-versie. Gelukkig zitten er allerlei extraatjes inde game. Om precies te weten wat deze PC-versie toevoegt, lees dan vooral onzepreview. Echter, tijdens het spelen zelf heb je niet het idee dat er nu zogek veel meer in de game zit ten opzichte van de Xbox-versie. De lijst klinktimposant, maar het intere antste zijn toch wel de poster en het art book.Slechts de losgeslagen die-hards zullen een gat in de lucht springen om deextra moeilijkheidsgraad die je kunt unlocken. Maar ach, uiteindelijk gaat het er niet om of Bioware erallerlei extra dingetjes in heeft gepropt. Want Jade Empire: Special Editionstaat nog steeds als een huis. Gamers die bang waren voor een foeilelijke ofonbestuurbare overzetting, krijgen ongelijk. Ook op de PC is Jade Empiresimpelweg een topgame.