Lang hebben we erop moeten wachten. Lang hebben we ons zitten verbijten. Lang hebben we Xbox-bezitters vervloekt. Maar eindelijk kunnen nu ook de eigenaren van een PC genieten van het grootse avontuur door de Oosterse mythologische wereld. Neem wat proviand mee en sluit je op achter je computer, om dagenlang de sprookjesachtige wereld die ontwikkelaar Bioware heeft gecreëerd te doorkruisen. Ja, het is het wachten waard geweest. Jade Empire kwam alweer bijna twee jaar geleden uit op de Xbox en is een role-playing game in de traditie van het overweldigende Knights of the Old Republic: een meeslepend verhaal waarin jij een gehele samenleving moet redden, intrigerende personages en diepgaande gesprekken, sfeervolle omgevingen en natuurlijk de innerlijke strijd tussen goed en kwaad. Wij beoordeelden Jade Empire destijds met een 9, en de grote vraag is natuurlijk of de game zich vandaag de dag nog kan meten met de top in het genre. Het antwoord is een volmondig ja, wat de oplettende lezer reeds uit de inleiding heeft gehaald. Eenieder die van RPG’s houdt, kan nu gelijk ophouden met lezen en naar de lokale gamesboer sprinten om Jade Empire uit de schappen te grissen. En zelfs mensen die net per se een voorliefde voor het genre hebben, of er niet al te veel ervaring in hebben, zullen met Jade Empire zeker geen miskoop doen. De game begint in het vredige dorpje Two Rivers, ergens in het grootschalige rijk genaamd Jade Empire. Al snel kom je erachter dat jij niet zomaar een krijger bent, maar een uitverkorene om grote dingen te gaan doen. Hoewel het absoluut zonde is om ook maar iets weg te geven over de verhaallijn, staat één ding als een paal boven water: het verhaal is de stuwende kracht achter de game, en het zal dan ook erg moeilijk zijn om te stoppen met spelen, omdat je zo graag wilt weten hoe het verder gaat. De diepgaande karakters helpen hierbij een handje. Elk personage is compleet verschillend, en bovendien zijn alle stemmen perfect ingesproken. Als er één PC-game is die op dit moment een diepgaand verhaal biedt met voortreffelijke dialogen, dan is het Jade Empire wel. En dat voor een Xbox-port van twee jaar geleden! De game draait om het oplossen van queesten Dit gebeurt niet alleen door middel van talloze intrigerende dialogen, uiteraard zal er ook flink op los gehakt moeten worden. De uitkomst van gevechten wordt in zeer sterke mate bepaald door je eigen behendigheid, en in mindere mate dan gebruikelijk door de statistieken van je vaardigheden. Je zult zelf moeten ontwijken, aanvallen moeten timen, snel wisselen tussen de diverse aanvalsopties en ga zo maar door. Je kunt kiezen tussen vuuraanvallen, zwaardaanvallen, metamorfoseaanvallen en meer. Elk van deze vechtstijlen kun je handig onder de cijfertoetsen zetten, zodat je snel kunt wisselen naar de meest geschikte aanvalstactiek. Nu het toch over de besturing gaat: deze had simpelweg niet beter gekund. Ontwikkelaars die brakke PC-ports maken, mogen met pek en veren besmeurd worden en per direct stage gaan lopen bij Bioware, want zó maak je nou een PC-conversie. Deze game speelt niet alleen veel lekkerder dan andere ports, maar is ook nog eens veel gebruiksvriendelijker dan andere PC-games! Zo geeft het spel aan dat je de nieuwste drivers kunt downloaden, of dat je wat instellingen kunt veranderen om de game er mooier uit te laten zien. Echter, grafisch gezien bereikt Jade Empire niet het hoogste niveau. In veel gevallen zie je qua graphics de positieve verschillen met de Xbox-versie, maar op een aantal punten had het beter gekund. Zo zijn sommige personages wat blokkerig en een aantal textures wat flets. Denk echter niet dat dit spel er foeilelijk uitziet, want het geheel oogt nog altijd extreem sfeervol. Bovendien zijn de laadtijden enorm kort, waardoor je nog sneller de imponerende wereld kunt verkennen. Eén ding is duidelijk: Jade Empire heeft de tand des tijds doorstaan. Echter, als een game twee jaar na dato geport is, wil je meer dan alleen een kopie van de Xbox-versie. Gelukkig zitten er allerlei extraatjes in de game. Om precies te weten wat deze PC-versie toevoegt, lees dan vooral onze preview. Echter, tijdens het spelen zelf heb je niet het idee dat er nu zo gek veel meer in de game zit ten opzichte van de Xbox-versie. De lijst klinkt imposant, maar het interessantste zijn toch wel de poster en het art book. Slechts de losgeslagen die-hards zullen een gat in de lucht springen om de extra moeilijkheidsgraad die je kunt unlocken. Maar ach, uiteindelijk gaat het er niet om of Bioware er allerlei extra dingetjes in heeft gepropt. Want Jade Empire: Special Edition staat nog steeds als een huis. Gamers die bang waren voor een foeilelijke of onbestuurbare overzetting, krijgen ongelijk. Ook op de PC is Jade Empire simpelweg een topgame.