Jack Keane | Gamer.nl

Sinds LucasArts jarengeleden jammerlijk de stekker uit de ontwikkeling van haar Point-and-Click adventures trok is het moeilijk om nog een goedmuis-avontuur te vinden. Gelukkig zijn onze oosterburen, mi chien wel dankzijhun gekke anti-geweldsregeltjes, verzot op dit genre en mogen we af en toe nog eenseen leuk avontuur ontvangen. Onder deze Duitse avontuurtjes vinden wij ook JackKeane van de ontwikkelaars van het in 2005 verschenen Ankh.Jack Keane gaat geheel verra end over de avonturen vanmeneer Jack Keane, kapitein, armoedzaaier van beroep en Nathan Drakelook-a-like. Jack komt diep in de schulden terecht en neemt een baantje alskoerier aan in opdracht van de koningin van Engeland. Al snel komt hij echtervan de regen in de drup en zal hij een sinister complot van een maniak moetenstoppen. Het lijkt allemaal bijna dramatisch, totdat het verhaal wat meercontext krijgt. Het sinistere complot betreft namelijk het vernietigen van alletheeplantages met behulp van vleesetende planten en chimpansees inluchtballonnen. En dat alles in het koloniale Britse rijk. De toon is gezetvoor een knotsgek avontuur met Jack in de hoofdrol.

Qua avontuur is Jack Keane zeker een degelijke game in hetgenre. De setting van een tropisch eiland doet op een aangename manier denkenaan de Monkey Island-serie en ook de puzzels zijn van voldoende niveau enworden steeds moeilijker, zodat het spel uitdagend blijft. Gameplay-technischwordt er weinig vera end omgegaan met het adventure genre, maar dat is ookhelemaal niet nodig. Point-and-click-adventuresmoeten het vooral hebben van hun setting en puzzels en in beiden slaagt JackKeane voldoende. Zo zit er aan het begin van het spel een zeer vermakelijke puzzelwaarbij een enorme rots beklommen moet worden. De oplo ingen van de puzzelszijn in het begin niet moeilijk te vinden, maar voelen wel creatief aan enbrengen het spel vlot op gang. Het spel gaat tegen dat je continu heen en weeraan het lopen bent tu en verschillende grote gebieden, zodat de vaart er inblijft zitten zonder dat de oplo ingen altijd voor de hand liggen.Hoewel de puzzels redelijk goed in elkaar zitten slaagt JackKeane er toch niet in te overtuigen. Dit is voornamelijk te wijten aan deingesproken stemmen, die over het algemeen ronduit verschrikkelijk zijn. Jackklinkt als een typisch vervelend ventje. Alle pogingen tot grappig zijnmislukken doordat de stem de grappen nooit lijkt te kunnen plaatsen, wellichthet resultaat van de vertaling vanuit het Duits, maar wel enormbetreurenswaardig omdat het spel toch vooral leeft van de humor. Maar Jack isniet de enige die last heeft van een slechte stem. Iedere inwoner van ToothIsland, waar het spel zich grotendeels afspeelt, heeft een clichématig accentmet als absolute dieptepunt de slechterik, doctor T. Zelden heb ik zo'n clichéuitspraak van het woord “ balloon” gehoord.Grafisch ziet de game er, voor een adventure game, aardiguit, maar het laat toch potentie onbenut. Het tropische eiland ziet er mooigroen uit, maar de cartooneske sfeer had zeker verder uitgewerkt moeten worden.Toch is het voor een game die vooral gericht is op de Duitse markt zeker geenlelijke game en Jack Keane verdient grafisch het voordeel van de twijfel.Behalve in de belabberde animaties. Zo maken de karakters er de prachtige kunstvan elkaar niet aan te kijken tijdens gesprekken en communiceren ze liever doorhet maken van houterige bewegingen. Samen met de irritante stemmen weten dekarakters zo voldoende te overtuigen als irritante, zielloze personen.

Qua inhoud is de game het echter zeker waard. Je zultmakkelijk tien uur op het tropische eiland rondlopen met zowel held Jack als deAmerikaanse Amanda, die overigens net zo irritant is als held Jack en zelfs nogmeer haar best lijkt te doen om niemand aan te kijken. Het eiland is rijk aanomgevingen en puzzels zijn soms op meerdere manieren op te lo en. Daarnaastzijn er nog bonuspuzzels op te lo en, die een wa enbeeldenmuseum vrijspelen.Maar doordat je tegen de tijd dat je alle beelden hebt gevonden toch al eenhekel aan de karakters zult hebben, is het hier niet om te doen.