Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Inside

Inside

Limbo, maar dan vreemder

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

  • Inside, de nieuwe game van de makers van Limbo, is net als zijn voorganger een genot om doorheen te lopen. De prachtige sfeer en intrigerende thema's zijn interessant, ook al is de game vrij kort en daagt ‘ie je nergens écht uit.
    Score: 75 Goed
    • Verontrustende sfeer, interessante thema's, houdt je handje niet vast
    • Kort, weinig uitdagend, wordt wel erg vreemd

Limbo is een game die nog altijd veelbesproken is, zelfs zes jaar nadat hij uitkwam. Het spel wordt misschien niet onthouden om zijn fabelachtige gameplay of breinbrekende puzzels, maar wel om de sfeer en de manier waarop het games tot kunst verhief. Inside, ook van ontwikkelaar Playdead, pakt de draad op vrijwel precies dezelfde manier op. Het is dan wel een andere game, maar eigenlijk is het gewoon meer Limbo.

Net als in die game speel je een hulpeloos jongetje dat zich een weg moet banen door duistere omgevingen. En weer kan het ventje op de meest gruwelijke manieren om het leven komen. Dit keer niet door reusachtige spinnen of verraderlijke vallen, maar door wetenschappers, bewakers en wachthonden. Wederom word je in de wereld gedropt zonder enige vorm van uitleg, maar al gauw wordt duidelijk dat je op de vlucht bent. Je kruipt door een donker bos terwijl overal om je heen mannen met zaklampen naar je op zoek zijn. Wat heb je gedaan en waar ben je naar op weg? Dat wordt heerlijk aan je verbeelding overgelaten.

De hele wereld en het verhaal staan open voor interpretatie, maar wat in ieder geval duidelijk wordt is dat je in een dystopie leeft waarin allerlei vreemde experimenten worden uitgevoerd. Er is een soort slavenras gecreëerd (of zijn een hoop mensen tot slaven gemaakt?), hersenloze lichamen die niets anders doen dan bevelen opvolgen. Deze vleeshompen worden gebruikt in de meest interessante puzzels van het spel, waarin jij via een apparaat de slaven kunt besturen. Je gebruikt ze om deuren te openen die te zwaar zijn voor het jochie, om op drukgevoelige sensoren te staan of om jou omhoog te gooien. Deze secties doen denken aan puzzelgame The Swapper, waarin je ook met meerdere lichamen in de weer bent.

In de slavenrij

In tegenstelling tot die game is Inside echter nergens heel moeilijk. De meeste puzzels bestaan uit het verslepen van kistjes, op het juiste moment springen of uit het zicht van wachters blijven. Er zit geen enkele opgave in waar je meer dan twee minuten over na hoeft te denken. Je wordt gelukkig niet met de oplossing om je oren geslagen, de game geeft je namelijk geen hints. De controls en het gebruik van nieuwe obstakels worden niet uitgelegd en je mag lekker zelf experimenteren met je mogelijkheden. 

Inside
Inside
Inside

Toch hadden we graag gezien dat de lessen die je jezelf aan het begin van de game leert, later toegepast hadden moeten worden op moeilijkere puzzels. Zo moet je in een vroege sectie de bewegingen van een rij slaven imiteren om niet op te vallen. Het is een boeiend tafereel dat je meer binding geeft met de wereld. Deze mechaniek keert vervolgens niet meer terug, terwijl het juist voer had kunnen zijn voor ingewikkeldere puzzels. De game speelt heerlijk weg, maar door een gebrek aan uitdaging blaas je er in een uurtje of drie doorheen.

Meer Limbo is niet slecht

Dat is op zich niet erg, zolang de ervaring an sich interessant genoeg is. Inside weet je aandacht tijdens het spelen gelukkig goed vast te houden. De donkere sfeer is verontrustend en laat je nadenken over de vreemde wereld waar je in terecht bent gekomen. De game schuurt langs interessante thema's, zonder ook maar iets met nadruk te benoemen. Net als in Limbo nodigt het verhaal uit tot eigen interpretaties, maar dit keer hebben we uiteindelijk net iets minder emotionele verbinding met het spel. Na het einde van Limbo waren er in ieder geval duidelijke punten om over na te denken, een redelijk zichtbaar verhaal dat in je brein bleef kleven. Inside wordt aan het eind vooral erg vreemd. Hoewel dat prikkelend werkt, plukt het niet zo aan onze gevoelige snaren als zijn voorganger. 

Inside

Degenen die Playdead een warm hart toedragen krijgen met Inside precies wat ze willen: een licht verteerbare puzzel-platformer in een grauwe wereld die aanzet tot nadenken. Wie iets anders had verwacht, zit mis. De game zet dezelfde lijn door die Limbo zes jaar geleden inzette, maar dan een stukje vreemder.

Inside komt op 29 juni uit op Xbox One en op 7 juli op pc. Gamer.nl testte de game op Xbox One.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Overwatch populairder dan LoL in Koreaanse internetcafé's Twitch voegt microtransacties voor chat toe
12

Reacties op: Inside

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DarkRuleR

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Ik heb de review nog niet gelezen ivm. mogelijke (milde) spoilers.
    Ga hem eerst woensdag stuk spelen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @DarkRuleR Ha same here.. Ik heb alle vertrouwen in deze game, heb voor de zekerheid even wat cijfers bekeken.. maar verder niets gelezen.. wordt toch wel tof. Vandaag besteld, zo dadelijk staat ie klaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Waren de puzzels naar je gevoel eenvoudiger dan in Limbo? In Limbo waren het namelijk ook geen echte hersenkrakers, maar vond ik ze toch wel uitdagend genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Nuage voor m'n gevoel wel ietsje ja, ik heb in ieder geval niet langer dan 2 minuten over een puzzel gedaan.
    Maar Limbo was inderdaad ook niet echt lastig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @ErikNus Ok bedankt. Ik koop hem sowieso wel wanneer hij voor de ps4 uit komt, al was het alleen maar voor de sfeer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Nuage

    Ik heb het met één puzzel toch wel gehad dat ik iets totaal over het hoofd zag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Taken NL Ik kan me van Limbo een puzzel over water niveaus herinneren waar ik niet zo snel uit kwam. Maar ik hoefde hem nooit even weg te leggen om mijn onderbewuste verder te kunnen laten puzzelen zoals bv soms met Portal 2. :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Nuage

    Ik vond juist de tweede Portal een stuk makkelijker dan de eerste waar ik wel eens vast liep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Ik heb erg lang uitgekeken naar deze game, helaas moet ik iets langer wachten op de PC versie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Halverwege. Wat een heerlijk nare game. Niet moeilijk inderdaad, van de speelbaarheid wordt je bij, van de sfeer totaal niet. En dat is, even voor de duidelijkheid; een goed ding. De net ff te makkelijke puzzels zorgen er wel voor dat de vaart erin blijft en dat stimuleert het grote doel; wegwezen.. Weg uit deze merde. Zeer zeer cool gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkRuleR

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Ik heb de game nu helemaal uit, alle achievements + alternatief einde unlocked.
    En wat een geweldige trip was het!
    Denk dat ik er ongeveer 3,5 - 4 uur over heb gedaan, inclusief de laatste achievements halen.

    Voor mij was de game een hoge 8.
    En een 7,5 voelt iets te laag ook al is dat natuurlijk een goed cijfer.
    Alleen is het niet een hele lange game, alleen persoonlijk had ik dat ook niet verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • glaned

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @DarkRuleR
    Ben het met je eens, een 7,5 doet deze game geen recht aan. De 3 korte uurtjes die dit spel duurden, waren echt 3 van de meest onvergetelijke uren die ik ooit in gamen heb meegemaakt. De sfeer, de spanning, de absurdideit, echt heel goed gedaan. Een spel als inside is niet slechts een game, dit is kunst!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.