De mensen van Planet Moon lijken met hun eerste PSP game Infected geen risico te willen nemen. Met zombies, veel bloed, dikke wapens en een flinke dosis humor, bevat de game zo op het eerste gezicht een aantal standaardingrediënten. Toch zorgt een aantal onverwachte aspecten voor een andere gameplay dan die je van een zombie shooter zou verwachten. Het verhaal is simpel. Het is kerst en er is een enorme zombieplaag uitgebroken die de hele stad heeft overgenomen. Aan jou de taak om alle zombies af te schieten en de boel op orde te brengen. Als hoofdrolspeler ben je niet verbonden aan een bepaald personage, want je kunt, behalve je achternaam, helemaal zelf bepalen hoe je eruit ziet en wat je naam is. Ik speel momenteel als potige vrouw met de naam Pjotr Stevens. Het ‘verhaal’ wordt verteld met een aantal cut-scenes en gesprekken met mensen die jou orders geven. Dit alles is doordrenkt met een vele grappig bedoelde situaties en gesprekken. Ik zeg grappig bedoelde, omdat de humor zó flauw is dat het lachen al gauw wordt gereduceerd tot wat glimlachen. Oké, sommige grappen zijn echt goed, maar de flauwigheid had zeker minder gemogen. De gameplay bestaat uit het verwijderen van zombies uit verschillende stadswijken. Latere missies brengen enige variatie aan in dit concept, maar het grondbeginsel blijft gelijk. Het afmaken van zombies gebeurt door ze eerst murw te schieten met standaard wapens zoals pistolen, geweren en andere vuurwapens. Met een speciaal geweer genaamd de ‘viral gun’ kan aan de zombies het genadeschot worden gegeven. Dit heeft als gevolg dat de onfortuinlijke niet-doden in vele stukken uiteen spatten. Het mooie aan dit systeem is dat je kunt wachten met het doden van zombies door er meer klaar te maken voor destructie. Als de zombies eenmaal bij elkaar staan, kan met één schot meerdere zombies over de kling worden gejaagd. Met deze combo's zijn meer punten te verdienen, maar ook upgrades te kopen die je armor versterken en je gezondheidsmeter weer opvullen. Extra wapens en andere vrij te spelen bonussen zijn te verkrijgen door geld te verdienen en door gebieden vrij te spelen. De zombies zijn overigens niet ongevaarlijk, want ze schieten verschillende projectielen af die schadelijk zijn voor de gezondheid. Later lopen er zelfs zombies rond met onder andere kettingzagen en vuurwapens. De besturing van de game is matigjes te noemen. De simpelheid maakt dat er bijna geen leercurve is, maar zorgt ook voor frustraties. Je speelt vanuit een derde persoonsperspectief en schiet zombies neer door met de rechter schouderknop op ze te locken. Met de linker knop is van vijand te verwisselen. Nadat er gelockt is op een vijand, kan er alleen omheen worden gestrafet en voor- en achteruit worden bewogen. Dit werkt allemaal behoorlijk goed. Als er eenmaal niet gelockt wordt op een zombie, wordt het anders. Het draaien van je personage gebeurt uiterst langzaam en ook het lopen voelt niet echt soepel aan. Om de speler sneller te kunnen laten draaien, hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat er met één knop snel 180 graden gedraaid kan worden. Hoewel dit een welkome optie is, wordt de mogelijkheid om snel 90 graden te draaien jammerlijk gemist.

Het is in Infected mogelijk met meerdere mensen te spelen. Sterker nog, met de geringe speelduur van de singleplayer campagne, is het aan te bevelen om dit te doen. Uiteindelijk verschilt het online aspect van de game niet veel van de singleplayer. Er zijn een aantal modes aanwezig die veelal zijn gestoeld op standaardmodes die in shooters zijn te vinden. Daar waar lokaal met acht mensen is te spelen, is de online mode met alleen een één-tegen-één mode minder ambitieus. Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat de game online niet echt een aanrader is. Het enige leuke aspect aan de online mode is de mogelijkheid om elkaar te besmetten met een virus. Dit wordt weergegeven op een wereldkaart, waarop is te zien waar naartoe de infectie zich verspreid. Het is jammer dat dit gegeven verder niets toevoegt aan de game. Grafisch ziet de game er best behoorlijk uit. De omgevingen zijn niet super gedetailleerd, maar wie kijkt daar nu naar met al die hectische gameplay. Met de mogelijkheid om combo's te maken is het goed om te zien dat er een grote hoeveelheid zombies in beeld kunnen worden weergegeven. Het detail van deze zombies is echter niet al te groot. De stemmen van verschillende personages zijn lekker over the top en cheesy. Eigenlijk zijn ze zeer geschikt om al die flauwe grappen te vertellen. Soms is flauw echter té flauw. De muziek is, eh.. voor de liefhebber. Niet rekening houdend met het gemiddelde TMF publiek, heeft Planet Moon Studios gekozen voor een soundtrack die bol staat van knetterharde metal en andere trommelvlies splijtende muziek. Je moet ervan houden, maar het voegt zeker wat toe aan de game. Met Infected heeft Planet Moon Studios een interessante, maar niet geheel geslaagde game afgeleverd. Het afschieten van zombies met de combinatie van vuurwapens en de ‘viral gun’ werkt lekker en de lichaamsdelen vliegen je om het lijf. Toch laten de rest van de besturing de game in de steek. Ook de geringe lengte van de singleplayer mode en de onafwisselende gameplay zorgen dat de game niet lang houdbaar is. De online mode kan de game ook niet redden.