Indycar Series | Gamer.nl

Na enkele grote succe en te hebben geboekt op het gebied van rally- en toerwagenracers boort Codemasters nu een nieuwe markt aan. In het door Brain in a Jar ontwikkelde Indycar Series draait alles om de Indy Racing League. In deze Amerikaanse serie wordt in tegenstelling tot de Formule 1 niet geraced over wegcircuits maar worden ovals met enorme snelheden onveilig gemaakt. In het geval van de IndyCars is de techniek die gebruikt wordt vaak iets primitiever en aan meer regels gebonden dan in Formule 1, waardoor de kosten gedrukt worden en er meer concurrentie is. Hierdoor zijn races doorgaans spannender en spectaculairder dan in de Formule 1, wat meteen de grote populariteit van de IndyCars in de Verenigde Staten verklaart. Is IndyCar series net als eerdere Codemaster games weer een groot succes?De gameplay modes in IndyCar Series zijn grotendeels erg voorspelbaar. Zo is er de Quick Race, waarmee op een baan naar keuze en met een coureur naar keuze een enkele race afgelegd wordt. De Indycar Series mode is het hart van de game in simuleert een geheel Indy Racing League seizoen inclusief kwalificaties. Door Indianapolis 500 te kiezen kun je deze race (die overigens ook in de Indycar Series mode voorkomt), ook wel “The greatest spectacle in racing” genoemd, rijden. Ten slotte is er ook de Mastercla . In deze mode leer je stap voor stap de vaardigheden die nodig zijn om in de Indy Racing League te rijden. Per onderdeel ontvang je eerst instructie van IndyCar coureur Eddie Cheever Jr., waarna je een bepaalde taak moet vervullen. Afhankelijk van je prestatie haal je vervolgens een bronzen, zilveren of zelfs gouden medaille.

IndyCar Series is te spelen in 3 verschillende moeilijkheidsgraden: Easy, Normal en Pro. Bij Easy hoef je je over brandstof, banden, schade of zelfs regels geen zorgen te maken, waardoor je als een soort Rambo door het veld kan ploegen zonder ook maar een moment aan de gevolgen te denken. Met Normal is er enige schade en zijn er inmiddels ook wat regels waar je je aan moet houden, waardoor je iets meer je hersens zal moeten gebruiken. Bij Pro ten slotte komt het echte simulatie aspect van IndyCar Series naar boven. Als je te hard tegen de muur botst, kun je de race vergeten. Bovendien verslechteren je banden en vermindert je brandstof naarmate de race vordert. Door op de verschillende moeilijkheidsgraden ook bepaalde taken te vervullen, zoals een race te winnen of poleposition te verdienen, kun je ook enkele extra's unlocken. Deze variëren van de mogelijkheid om een eigen coureur, team of verfschema te creëren tot videofragmenten die de geschiedenis van de Indianapolis 500 vertellen.

Om het maximale uit de wagens te halen is het mogelijk om allerhande instellingen aan de auto te veranderen. Zo kunnen bijvoorbeeld de bandenspanning, de vering en natuurlijk de vleugels aangepast worden, om vervolgens in een testdrive uitgeprobeerd te worden. Deze settings hebben een erg duidelijke invloed op het weggedrag en de snelheid van de wagen en zijn noodzakelijk voor het behalen van een ronderecord of het winnen op de Pro moeilijkheidsgraad. Bij lagere niveaus is het nog niet nodig maar echter wel aan te raden, omdat een optimale wagen natuurlijk het bestrijden van de concurrenten een stuk makkelijker maakt. Gelukkig wordt er bij elke setting voor de technisch minder onderlegde mensen aangegeven wat voor effect een wijziging kan hebben, waardoor de leek al vrij snel door zal hebben waar hij mee bezig is.