Incredibles: Rise of the Underminer | Gamer.nl

Vorig jaar had Pixar een flinke hit te pakken met de animatiefilm The Incredibles, over een superheldengezin waarbij elk gezinslid over een eigen scala een unieke superkrachten beschikte. THQ bracht gelijktijdig met de film een game uit, waarin je de kans kreeg om met de verschillende gezinsleden te spelen. Het spel werd een flink succes, maar er was ook kritiek. Zo waren de personages, door het grote aantal, stuk voor stuk niet heel goed uitgewerkt. Daarom komt men nu met Rise of the Underminer, waarin je slechts twee personages kunt spelen, maar deze zijn wel een stuk beter uitgewerkt.

Mr. Incredible en Frozone (de huisvriend van de Incredibles) zijn de twee personages die je kunt spelen in Rise of the Underminer, of De Opkomst van de Ondermijner zoals het spel zo mooi in het Nederlands heet. Mr. Incredible moet het vooral hebben van zijn brute kracht. Hij kan objecten oppakken en richting zijn tegenstanders gooien, en met een vernietigende plof alles op de grond verpulveren. Frozone moet het van zijn ijskoude Freeze Ray hebben, waarmee tegenstanders binnen enkele seconden in een ijsblok veranderen. Ook kan Frozone met een soort skateboard ij poren door de lucht achter laten en over tegenstanders heen boarden.

De manier waarop de krachten van Mr. Incredible en Frozone elkaar aanvullen, zijn het sterke punt van Rise of the Underminer. Wanneer Frozone bijvoorbeeld iemand bevriest, kan Mr. Incredible hem zonder moeite aan diggelen slaan. Frozone kan projectielen van tegenstanders bevriezen. De ijsblokjes die dan op de grond vallen, kan Mr. Incredible weer oprapen en naar de tegenstander gooien. Een koekje van … of nee, een ijsblok van eigen projectiel!

Wanneer je Rise of the Underminer in je eentje speelt, pakt de chemie tu en de personages niet altijd even goed uit. De AI lijkt maar zelden te begrijpen wat je precies van plan bent, het andere personage slaat gewoon een willekeurige tegenstander in elkaar. Het enige wat er dan op zit, is zelf continu tu en beide personages wi elen om zo de elkaar aanvullende taken allebei uit te voeren. Dit probleem kom je niet tegen wanneer je coöperatief speelt, en dat is dan ook waar Rise of the Underminer echt goed uit de verf komt. Het volledige spel is namelijk coöperatief te doorspelen. Helaas kan de andere speler niet tijdens het spelen inspringen, maar moet vanuit het hoofdmenu apart de coöperatieve mode opgestart worden.

Naarmate het spel vordert doen beide personages ervaring op. Deze ervaringspunten kunnen weer gebruikt worden op nieuwe of sterkere moves aan te schaffen. Zo kan Mr. Incredible op een gegeven moment ook zijn tegenstanders optillen, erg handig wanneer er een diepe lavaput in de buurt is. Toch valt het aantal echt nieuwe bewegingen dat je door deze upgrades krijgt wat tegen, waardoor de kans gemist is om later in het spel voor de broodnodige variatie te zorgen.

Die variatie komt er namelijk ook niet in de vorm van verschillende tegenstanders. Gedurende het spel kom je grofweg een viertal soorten vijanden tegen, allemaal robots opgetrokken uit schroot. Ook de omgevingen zijn net iets te eentonig. Haast het hele spel speelt zich onder de grond af. Grafisch is het spel bij momenten erg mooi, vooral het grafische effect van de ijsbruggen die Frozone bouwt mag er wezen, maar even later laten de resolutie van de textures en het detail in de omgeving, het hopeloos afweten. De camera doet overigens wel goed zijn werk, een aardige prestatie aangezien deze niet met de hand is bij te stellen. De andere analoge stick wordt namelijk voor ontwijkende bewegingen gebruikt.

Voor fans van The Incredibles is Rise of the Underminer mi chien nog wel een aanrader. De herkenbare personages en leuke coöperatieve spelmode, zorgen voor aardig wat vertier. Voor de gewone fans van third-person actietitels, biedt het spel te weinig variatie en vernieuwing, om de aankoop te rechtvaardigen. Rise of the Underminer is eigenlijk een typische huurgame. Het spel is nergens echt slecht, maar biedt door zijn korte levensduur, lage moeilijkheidsgraad en weinig revolutionaire gameplay, niet meer dan een weekendje plezier. Toch denken we dat het spel bijzonder vaak onder de kerstboom plaats zal mogen nemen.