Ilomilo | Gamer.nl

Ilomilo | Gamer.nl

Er is haast niets zo menselijk als vriendschap. Wij mensen zoeken graag het gezelschap van anderen op, niet alleen uit overlevingsdrang, maar ook omdat we het gewoon prettig vinden om bij anderen te zijn. In vrienden vinden we gelijkgezinde mensen, waarmee we een hoop kunnen bespreken. Dat vriendschap bovendien alle obstakels te boven kan komen, bewijst de Xbox Live Arcade-game Ilomilo.

Was je maar hier

Ilomilo draait om de Safka's, rechthoekige wezens met kraaloogjes en een enkele haar op hun hoofd, Ilo en Milo. De twee zijn elkaars allerbeste vrienden en willen graag iedere dag samen zijn. Maar de wereld van Ilo en Milo verandert iedere dag van vorm, waardoor de twee vrienden elke ochtend weer van elkaar gescheiden. Het is aan de speler om de twee in 49 puzzels met elkaar te herenigen. Het verhaal van de twee vrienden blijkt bovendien een subtiele vertelling van het verhaal van de bejaarde Milton en Ilona. Tijdens het oplo en van de puzzels worden namelijk langzaamaan brieven met herinneringen aan de vroegere vriendschap tu en de twee vrijgespeeld, die subtiel aansluiten op de wereld waar Ilo en Milo zich bevinden.

Ilomilo heeft een hoog schattigheidsgehalte, niet alleen door het uiterlijk van de hoofdpersonages, maar ook door de sfeer. De game zit vol met vrolijke deuntjes en kleurrijke personages, zoals de op een hommel rijdende gids Sebastian. Dat alles is bovendien doordrenkt van een prachtige visuele stijl die aan het surrealistische grenst. Iedere wereld heeft zijn eigen karakteristieke kleurenpalet, zoals de rode herfstkleuren in de eerste levels of de donkerblauwe onderwatersfeer van de wereld daarop. Dankzij de fantastische sfeer en het onderliggende verhaal slaagt Ilomilo er zonder probleem in om ieders hart te stelen.

Onder is het nieuwe boven

De wereld van Ilo en Milo bestaat uit een doolhof van kubu en waar ze aan de buitenkant overheen lopen. Om Ilo en Milo te herenigen wi el je als speler regelmatig tu en beide figuren. Want soms moeten de vrienden elkaar helpen om verder te komen. Dat kan verschillen van simpelweg op een knopje drukken die elders in de wereld een blok laat verschuiven, tot het gebruiken van voorwerpen zoals bijvoorbeeld een draagbaar blok dat een gat kan opvullen, waarna het andere personage eroverheen kan lopen. Samenwerken is de sleutel tot het oplo en van de soms best ingewikkelde puzzels.

Maar het blijft niet bij het simpel doorgeven van voorwerpen, want Ilomilo blijkt al snel een dieper puzzelspelletje. De twee helden kunnen namelijk zonder probleem op alle zes de vlakken van een kubus lopen. Geregeld brengt een rode loper de helden van de ene helft naar de andere, waardoor je al snel moeite moet doen om je goed te oriënteren. Met behulp van speciale blokjes zoals een valluik dat Ilo of Milo naar de onderkant van een kubus verplaatst is het zelfs mogelijk om de weg helemaal kwijt te raken. Ilomilo vereist dus niet alleen een goed inzicht van het gebruik van speciale blokjes, maar vooral ook een flinke dosis ruimtelijk inzicht. De puzzels variëren veel, maar beperken zich toch altijd tot een stel basiselementen, waardoor de gameplay uitdagen en gefocust blijft.

Crash

Ilomilo heeft momenteel eigenlijk maar één echt zwak punt en dat is het feit dat de game momenteel nog wel eens wil crashen. Ontwikkelaar SouthEnd is druk bezig met het oplo en van deze problemen, maar vooralsnog is het erg vervelend als je na een lange puzzel, die soms wel een minuut of tien in beslag kunnen nemen, tegen een bevroren scherm moet kijken. Laat het echter geen reden zijn om de game links te laten liggen, want over het algemeen is de kwaliteit van Ilomilo fenomenaal.

Uiteindelijk bewijzen Ilo en Milo dat de echte originele gameconcepten tegenwoordig op de online kanalen verschijnen. Want waar de visuele stijl en het verhaal voor een grote titel waarschijnlijk te riskant zouden zijn, daar versterkt het de sfeer van deze game juist uitstekend. Ilomilo is niet alleen een voorbeeld van wat downloadbare-games moeten zijn, maar ook een hommage aan eerdere arcade-succe en. Zo wordt in de bonuslevels geregeld verwezen naar titels als World of Goo. Net als die game weet Ilomilo een redelijk simpel puzzelspelletje naar een hoger niveau te tillen door een enorme dosis stijl en sfeer. Het is een uitwerking waar menig grote release nog van kan leren.