Ikaruga (XBLA) | Gamer.nl

Zoals veel gamers heb ik mijn hele leven al een zwak voor arcadehallen. De meeste games die daar verschijnen zijn dusdanig uitdagend dat het je veel geld zal kosten om ze uit te spelen. Hoewel er jammer genoeg steeds minder arcadehallen in Nederland overblijven, krijgen we tegenwoordig wel de kans om deze spellen in onze eigen woonkamer te spelen. Het geeft mi chien niet dezelfde sfeer als in de arcadehal, maar het is zeker beter voor je portemonnee. Xbox Live Arcade maakt al langer gebruikt van de populariteit van de arcadegames en heeft onlangs één van de beste acardeshooters beschikbaar gesteld voor een luttele 800 punten.

Ikaruga is zonder twijfel de beste arcadegame beschikbaar op Xbox Live Arcade. Sinds zijn aanwezigheid in de arcadehallen hebben we een overzetting gezien naar zowel de Dreamcast als de Gamecube, waarin het spel nagenoeg onveranderd bleef. Om het arcadegevoel te behouden speel je het spel op een langwerpig verticaal scherm, zoals onder andere de Pac-Man-machines van vroeger. Dit heeft tot gevolg dat er brede zwarte balken de zijkanten van het tv-scherm op zullen vullen, maar dit bederft absoluut niet de belevenis.

Net zoals de grondlegger van het genre, Space Invaders, speel je Ikaruga door een futuristisch ruimteschip te besturen. Het verschil met het gros van de genregenoten is dat het schip uit Ikaruga zich aan kan pa en naargelang de vijanden die je in de levels tegen zult komen. Je wordt in Ikaruga belaagd door witte en zwarte vijanden. Met een druk op de A-knop kun je van polariteit veranderen naar wit of zwart. Met een witte polariteit zijn de kogels van je schip sterker tegen zwarte vijanden en kun je witte kogels (van witte vijanden) absorberen, hoewel je verzwakt bent voor de kogels van de andere kleur. Het maakt het geheel een stuk uitdagender en zorgt voor een tactische kwinkslag.

Ikaruga is een extreem moeilijk spel. Hoewel het concept simpel is, leidt de chaos met de verschillende kleuren vijanden ertoe dat je zo goed als continu aan het wi elen bent tu en de polariteiten van je schip. Een verkeerde timing zal een vijand van de tegengestelde kleur de gelegenheid geven je te raken, waardoor je vrijwel altijd een leven zult verliezen. De enige manier waarop je het spel ooit uit zult spelen is door het keer op keer opnieuw te spelen. Hierdoor zul je op den duur bepaalde patronen ontdekken in het gedrag van je vijand. Zoals men zegt: ”oefening baart kunst”.

Hoewel het spel vrijwel niet veranderd is tegenover zijn voorganger op de Nintendo Gamecube, zijn de Leaderboards een waardevolle toevoeging. Ben jij iemand die altijd voor de toppositie gaat, dan zal Ikaruga je een aantal maanden zoet te houden tijdens je poging een plaats in de top 100 te veroveren. Samen met de co-op modus die ook in de Xbox Live Arcade-versie aanwezig is, kunnen we concluderen dat dit spel voor 800 punten absoluut de moeite waard is voor liefhebbers van het genre. Hoewel ik iedereen met een Xbox 360 aanraad dit spel te downloaden, zou de moeilijkheidsgraad de wat minder doortastende af kunnen schrikken. Probeer in ieder geval de demo om te zien of het spel je ligt. Voorlopig zal ík in ieder geval nog even zoet zijn met dit prachtspel!