Hyper Light Drifter

Hyper Light Drifter

Staan op de schouders van giganten

Geschreven door Thijs Barnhard op

• Weinig indiegames voelen zo zelfverzekerd als Hyper Light Drifter. Van de schitterende omgevingen tot de sombere synthetische muziek en de ijzersterke, uitdagende gameplay. Het is allemaal onderdeel van het verhaal dat Hyper Light Drifter wil vertellen – een verhaal dat meer om gevoel en sfeer draait dan je van menig ander game gewend bent.
    Score: 90 Fantastisch
    • Schitterende grafische stijl, vertelt verhaal zonder woorden, uitdagend
    • Soms wat onduidelijk

Deze zomer plaatst Gamer.nl recensies van van games die op een of andere manier rond hun release aan onze aandacht voorbij zijn geglipt. Zie het als een mea culpa: beter om onze fouten toe te geven en ze te corrigeren, dan ze te negeren. Deze keer aan de beurt: Hyper Light Drifter, die in maart van dit jaar verscheen.

Lange tussenfilmpjes, audiologs en teksten die met bloed op muren zijn geschreven; games zijn zelden subtiel als het op verhaalvertelling aankomt. Het gevoel dat iedere speler zo veel mogelijk mee moet krijgen is vaak funest voor de sfeer en je eigen invulling van een spel. Misschien is het juist daarom wel dat een game als Hyper Light Drifter zo’n verpletterende indruk kan maken. Met niets meer dan muziek, flitsen van het verleden en ijzersterke gameplay wordt hier een verhaal verteld waar andere games nog een puntje aan kunnen zuigen.

Hyper Light Drifter

Dat verhaal draait om een een vernietigde wereld, een zieke drifter die moet redden wat er te redden valt en de beschadigde overlevenden van deze plek. Met vakkundig in elkaar gezette korte flitsen van een onvermijdelijk noodlot komt de mysterieuze hoofdpersoon op deze plaats terecht. Hij ontmoet een figuur die zijn stervende lijf voor even weet te helpen, maar trekt daarna als Hyper Light Drifter zelf de wereld in. Een wereld die zo verschrikkelijk mooi is dat ieder nieuw scherm een kunstwerkje op zich is.

Kunst en afstraffing

Hyper Light Drifter strekt zich uit over drie zorgvuldig vormgegeven windrichtingen die stuk voor stuk bestaan uit misschien wel de mooiste pixelart ooit gemaakt. Van de roze loofbossen in het westen tot de door de natuur teruggewonnen ruïnes in het oosten; ieder stukje is met zoveel aandacht liefde in gemaakt dat je af en toe niet anders kan dan stilstaan om het te bewonderen. Het is echter de magistrale soundtrack van Disasterpiece (die eerder al de muziek van Fez en de horrorfilm It Follows deed) die Hyper Light Drifter net dat beetje extra geeft. Muziek en beelden kunnen prima los van elkaar gewaardeerd worden, maar samen vormen ze een sfeervol en veelzeggend geheel zonder ook maar een herkenbaar woord te gebruiken.

Hyper Light Drifter
Hyper Light Drifter
Hyper Light Drifter

Die schitterende wereld is er niet alleen maar om naar te kijken. Om de Drifter te redden moet je alle uithoeken van de verschillende windrichtingen doorkruisen. In ieder afgebakend gebied zijn vier driehoeken te vinden die het nodige speur- en vechtwerk vereisen. Uitgerust met een vuurwapen en zwaard is de in een cape uitgedoste Drifter niet bepaald weerloos, maar de tegenstand is hevig. Het meeste van wat er nog leeft in deze wereld is niet vriendelijk en bovendien genadeloos. Bovenop iedere vijand duiken en schieten tot je magazijn leeg is zijn twee bijzonder slechte opties die het spel genadeloos afstraft.

Uitdagend en onduidelijk

Enkele patches sinds de oorspronkelijke release hebben het spel wat minder lastig gemaakt door wat extra mogelijkheden te bieden om je gezondheid te herstellen, maar vergis je niet. Hyper Light Drifter vraagt met name in het begin veel van je reflexen en timing om te overleven. Het helpt dat er in feite een soort ritme in ieder gevecht is te ontdekken door drie cruciale vaardigheden te gebruiken. De dash waarmee je kleine afstanden in een oogwenk overbrugt is daar een van, maar ook de manier waarop directe aanvallen met het zwaard de ammunitie van je vuurwapen aanvullen is cruciaal om heelhuids uit een gevecht te komen. Grote hoeveelheden vijanden die bij de eerste paar pogingen onmogelijk moeilijk lijken, worden met de juiste dash en afwisseling van wapens ineens goed te doen.

Hyper Light Drifter

Ontdekken hoe Hyper Light Drifter werkt is waar de magie van deze game schuilt, maar het is tegelijkertijd ook het grootste struikelblok. Bijna niets wordt aan je uitgelegd waardoor ontdekken wat überhaupt de valuta is in deze vreemde wereld al een raadsel is. Ben je hier eenmaal achter en heb je genoeg bij elkaar gespaard om een upgrade te kopen in het centrale dorpje dan is het nog knap lastig om te achterhalen welke nieuwe vaardigheid je zuurverdiende centen waard is. Sommige krachten zijn eigenlijk cruciaal en andere kunnen prima achterwege gelaten worden. Omdat deze upgrades zo’n groot verschil kunnen maken zijn de eerste paar uur met Hyper Light Drifter behoorlijk pittig. Een goed gekozen nieuwe vaardigheid kan je leven namelijk een stuk makkelijker maken.

Dat Hyper Light Drifter spelers afschrikt is onderdeel van zijn charme. Er zijn namelijk maar weinig games die zo goed het gevoel van exploratie en avontuur, zoals je dat ook hebt in The Legend of Zelda, eigen weten te maken. Het spel draait er ook niet omheen: games zoals A Link tot the Past hebben Hyper Light Drifter gevormd tot wat het is. Net zoals de vergane wereld in het spel zelf staat deze game op de schouders van giganten.

Hyper Light Drifter is gespeeld op OS X. De game is momenteel ook verkrijgbaar voor pc en Linux. De game verschijnt 26 juli voor de PlayStation. Versies voor de PlayStation Vita-, Xbox One- en Wii U-versies volgen later deze zomer.

Bron: null

De eerste 20 minuten van Deus Ex: Mankind Divided Mini-NES kan niet het internet op
6