Het is zeer onwaarschijnlijk dat je nog nooit een brick breaker hebt gespeeld. Het principe ervan is simpel: je bestuurt een balkje van links naar rechts om een balletje te weerkaatsen tegen een aantal blokken. Als je al die blokken vernietigd hebt, win je het spel. Het is een mechaniek die precisie en snelheid bij elkaar laat komen. De Nederlandse Barry Kostjens, Ricardo de Zoete en Martijn Vaassen namen dit tijdloze concept als basis en moderniseerden het.

Op naar de finish

De grootste verandering ten opzichte van zijn vele spirituele voorgangers is dat het doel van Hyper Breaker Turbo een finish is. Met het balkje, in de vorm van een halve maan, stuw je het balletje omhoog door levels met meerdere hoogteniveau ‘s. Het vak waarbinnen je je balk kunt bewegen klimt mee met de hoogte van de bal, waardoor ook de ondergrens van het level stijgt. Net zoals je ook gewend bent van games als Ice Climbers of Doodle Jump. Hierdoor verandert het veld waarbinnen de actie plaatsvindt regelmatig. Dit zorgt voor dynamische en verrassend uitdagende actie.

Ondertussen moet je uiteraard nog steeds de blokjes raken, maar het is niet noodzakelijk om ze allemaal weg te krijgen. Wel verdien je er punten mee, waarmee je aan het einde van het level sterren verdient. Een simpele, doch doeltreffende aanpassing is dat je het balkje omhoog en omlaag kunt bewegen. Zo kun je met meer snelheid en precisie bal weerkaatsen. De besturing is daarbij voldoende responsief, al is het soms vervelend dat het balkje altijd boven je vinger springt als je het scherm aanraakt. Zo mis je af en toe net de precisie om volledig accuraat te anticiperen op snelle ballen.

 

Om verder volledig aan de conventies van een brick beaker te voldoen, zijn er voldoende power ups. Daarbij moet je denken aan extra ballen of een extra ondersteunende balk, maar ook aan vuurballen of bommen. Doordat de actie constant verticaal beweegt kan het voorkomen dat het balkje erg dicht op de blokjes zit. Dat is fijn bij versterkende power ups, maar oneerlijk als het een negatieve power up betreft. Helemaal als je nog maar één leven hebt en abrupt een dodelijk blokje raakt.

Turbo?

In Hyper Breaker Turbo zitten 75 levels, verdeeld over drie thema’s. De eerste heeft een klassiek uiterlijk, de tweede een Doodle-thema en de derde een Neon-variant. Van het uiterlijk moet de game het echter niet hebben. De klassieke levels hebben een nogal matte en saaie uitstraling, terwijl het Doodle thema erg druk en onoverzichtelijk aanvoelt. Qua inhoudelijke variatie pakt de game het beter aan. Kleine genuanceerde verschillen in de levels houden de ervaring fris.

Wel heeft de game last van een hoop saaie momenten. De standaard snelheid van het balletje is vrij traag, waardoor je in lege ruimtes soms lang moet wachten totdat het balletje uitgestuiterd is. Dit is best vreemd voor een game die zichzelf turbo noemt. Desondanks lukt het Hyper Breaker Turbo om het decenniaoude spelconcept genoeg naar eigen hand te zetten om boeiend te blijven. Door de toevoeging van de verschuivende levels voelt de game bij vlagen als een veredeld minigolfavontuur met een extra nadruk op precisie. Het is niet zo hyper of turbo als in de titel geschreven staat, waardoor Hyper Breaker Turbo vooral gewoon een leuk spelletje is.