HP: Quidditch World Cup | Gamer.nl

Wie had er ooit kunnen bedenken dat de mevrouw die stilletjes in het café zat te schrijven met haar boekenreeks door zou kunnen dringen tot in alle lagen van de samenleving. Ze creëerde een gehele nieuwe magische wereld, met een klein onschuldig jongetje in de hoofdrol. We hebben het hier over Harry Potter, het verhaal waar jong en oud helemaal dol van is. Zoals wel te verwachten was, wordt dit verhaal aan alle kanten geëxploiteerd; films, merchandise en natuurlijk games. Electronic Arts heeft Harry Potter van een andere kant benaderd door de magische sport Zwerkbal speelbaar te maken.

De mensen die de Harry Potter boeken wel eens gelezen hebben, of de films hebben gezien, is de sport Zwerkbal wel bekend. Het is de sport die de tovenaars beoefenen op vliegende bezemstelen. Maar, voor de analfa-potters onder ons zal ik even in het kort uit leggen hoe het spel in elkaar zit. Ten eerste vindt Zwerkbal plaats in de lucht. Het is eigenlijk een potje voetbal op bezemstelen, met meerdere ballen in het spel en zeven spelers in elke partij. Elk van deze zeven spelers heeft een aparte taak. Zo heb je drie jagers (chasers) die met de quaffle (één van de ballen) moeten scoren. Dit scoren gebeurd door de quaffle door één van de drie ringen te gooien. Telkens als je scoort worden er tien punten bij je score opgeteld.

De jagers worden ook lastig gevallen door de zogenaamde bludgers, twee betoverde ballen die proberen de spelers van hun bezemsteel af te stoten. Om de bludgers tot het team's voordeel te gebruiken heb je twee beaters in elk team; zij hebben kleine knuppeltjes waarmee ze de bludgers naar de tegenpartij kunnen zwiepen. Als laatste heb je nog de zoeker (seeker) die achter een immens klein en snel betoverd balletje aan zit, welke bijna niet te zien en zo'n beetje ongrijpbaar is. Zodra één van de partijen de snaai (snitch) te pakken heeft - die overigens voor 150 punten telt - is de wedstrijd afgelopen en worden de scores bij elkaar opgeteld. De partij met de meeste punten aan het einde van de wedstrijd wint. Over het algemeen is het zo dat de partij die de snaai te pakken heeft de overwinning zal pakken.

Nu je een klein idee hebt van wat de inhoud van de sport, kunnen we overgaan tot de orde van de dag: het spel zelf. Harry Potter: het WK Zwerkbal begint met een aardig filmpje (Gladiator, iemand?), waarin de spelers van elk team de pitch betreden en zich klaar maken voor de wedstrijd. Het stadium zit bomvol en buldert zodra de spelers de lucht in vliegen. Het lijkt wel of je een soort van Doom Pit in gaat, maar als je dan de vrolijke commentators hoort, dan weet je dat het maar een spelletje Zwerkbal is. Ten eerste geeft het spel geeft een rustige introductie tot de sport Zwerkbal en laat je door middel van een aantal house challenges kennis maken met de controls. Je kunt kiezen uit één van de vier huizen uit Hogwarts: School of Wichcraft and Wizardry, te weten Gryffindor, Slytherin, Hufflepuff en Ravenclaw. Elk teamlid wordt apart behandeld en geeft je meer inzicht in de mogelijkheden van deze spelers. Je zult als jager leren tackelen en scoren, als beater de bludger rond leren slaan en als zoeker de snitch leren pakken.

De Harry Potter sfeer komt hier al meteen heel goed door, wat vooral komt doordat de personages die in Harry Potter voorkomen ontzettend goed herkenbaar zijn. Naast onze held zelf zijn ook de Weasley broertjes en vele andere bekenden aanwezig. Overigens worden er per wedstrijd of house challenge speciale quidditch kaarten unlocked, mits je de wedstrijd wint. Deze kaarten hebben we ook al gezien in de andere Harry Potter games. Door middel van deze kaarten kun je speciale items unlocken, zoals speciale moves voor in de wedstrijd of betere bezemstelen, waardoor je team meer kans van slagen zal hebben. Vooral de special moves kunnen een extraatje bieden tijdens het spelen, want om telkens op dezelfde manier een goal te scoren is ook niet alles.

Als je de basis een beetje begrepen hebt zul je een oefenwedstrijdje kunnen spelen tegen één van de andere huizen. Naarmate je de oefenwedstrijdjes begint te winnen zullen er meer house challenges beschikbaar worden gesteld. Deze kun je dan weer spelen en uiteindelijk zul je een wedstrijd tegen een ander huis spelen met daarin alle spelelementen verwerkt. De bedoeling is dat je dit potje wint en met de House Cup weg loopt. Erg veel bedenktijd heb je dan niet, want je zult meteen doorschakelen naar het WK, waar het spel helemaal om draait. Op het WK aangekomen kun je kiezen uit allerlei verschillende landen, waaronder Engeland, Australië, Frankrijk en Japan. Vanaf nu hoor je bij de top van de wereld en zullen de wedstrijden plaats vinden in indrukwekkende stadia. Van het immense stadion in Japan met kleine bruggetjes over riviertjes, tot een soort achtertuin in de stijl van Lodewijk XIV in Frankrijk.