Hot Pixel | Gamer.nl

De WarioWare games voor de Nintendo DS en Nintendo Wii zijn een succes. Het is niet meer dan een serie aan de mafste spelletjes die binnen een aantal secondes alweer voorbij zijn, maar de hoeveelheid en hilariteit qua besturing en graphics maken de WarioWare games tot een succes. Het is mi chien flauw om Atari's Hot Pixel voor de PSP direct met Nintendo's hitserie te vergelijken, maar je ontkomt er niet aan.

In Hot Pixel heb je ook weer meer dan 200 microgames, de één nog maffer dan de ander. Zo ben je het ene moment bezig om het jasje van een dame open te ritsen, en de andere keer met slipjes van een dak te verzamelen. Of je hapt als Godzilla wat chemisch afval, of je doorboort iemands tong. De games zijn in verschillende modes te spelen. Allereerst zijn er de tien episodes, die onderverdeeld zijn in een serie aan microgames. Je krijgt drie levens, dus je kunt in totaal maar twee fouten maken. Leef je op het eind nog, dan moet jet het opnemen tegen een eindbaas in de vorm van… een minigame! Deze eindbazen zijn gelukkig wel iets uitgebreider dan de gemiddelde Hot Pixel-microgame.

Een spel dat compleet draait om microgames kan niet zonder multiplayer, en daarom kun je Hot Pixel ook via Ad Hoc spelen. Vreemd is dat het spel niet op één PSP met meerdere spelers gespeeld kan worden. Omstebeurt een spelletje spelen kan perfect met dit type spel.

Tijdens het spelen van de episodes speel je ook nog allerlei andere modes en extra's vrij. Zo kun je de 'eindbazen' uit de episodes spelen, of kun je een serie aan spelletjes doen in een specifieke playlist. Zie je liever wat afwi eling, dan kun je ook gewoon voor Instant Play kiezen waarin de spelletjes willekeurig worden gekozen. Een leuke feature is dat je extra spelletjes kunt downloaden van HotPixel.com. Dit kan de levensduur van het spel erg verlengen, mits Atari ook daadwerkelijk spelletjes gratis blijft aanbieden.

Waar WarioWare in slaagt is dat je, in de paar seconden die je hebt, ziet wat je moet doen, hoe je het moet besturen en hoe je het kunt spelen. Bij Hot Pixel mist dit te vaak. Het kan de sloomheid van mij zijn, maar ik had vaak problemen om een microgame direct te snappen. De besturing wordt vooraf niet uitgelegd, waardoor je jezelf regelmatig afvraagt wat je nou in vredesnaam moet doen. Ook hebben de microgames niet de constante kwaliteit die we gewend zijn van de WarioWare-games.

De hele stijl van Hot Pixel werkt ook net niet. Het is een leuk idee om met pixels te werken, maar het spel probeert teveel stijlen door elkaar te gebruiken. De urban-sfeer en de video's waarin een 'acteur' probeert grappig te zijn werken gewoonweg niet. Had het spel zich bij de pixels gehouden, en alle spelletjes daar op die pixels gericht, dan had het nog wel wat kunnen worden. Nu is het allemaal… net niet.