Hot Brain | Gamer.nl

Het succes vanNintendo's Brain Training-games is ook andere uitgevers niet onopgemerktgebleven. Zelfs Midway, normaal toch meer van de 'stoere' spelletjes, komt meteen eigen versie van het populaire hersengymnastiek. Met Hot Brain train je nietje hersenleeftijd omlaag zoals in Brain Training, maar gaat spelenderwijs detemperatuur van je hersenen omhoog. Het spel gaat overigens niet helemaal dedirecte concurrentie aan met Brain Training, want Hot Brain verschijntexclusief voor het PSP-platform. Hot Brain biedt experimenten in een vijftal categorieën:logica, taal, wiskunde, concentratie en geheugen. In elke categorie zijn eendrietal verschillende oefeningen te vinden, die stuk voor stuk eigenlijk nietsmeer zijn dan multiple-choice vragen. Bij logica moet je bijvoorbeeld eenlogische reeks afmaken met één van de vier weergegeven symbolen, bij wiskundemoet je de juiste operator in een som zetten en bij geheugen moet je hetplaatje selecteren dat je zojuist gezien hebt. Bij een aantal spelletjes zul jeeen sequentie moeten reproduceren, maar dat is dan ook het hoogtepunt quainteractie.

Oeh dit vond ik vroeger leuk in de Bobo!

Het taalgedeelte vormt overigens een aanzienlijkstruikelblok voor Hot Brain. Midway is namelijk te lui geweest om het spel voorde Nederlandse markt te lokaliseren, waardoor dit gedeelte voor mensen die hetEngels niet hééél goed beheersen, buitensporig moeilijk is. Zo dien je uit eenreeks Engelse woorden het verkeerd gespelde woord te selecteren. Klinkt simpel,behalve als je alle vier de woorden nog nooit eerder gezien hebt. Nogmoeilijker is het rijmspelletje, waarbij je het woord moet selecteren wat ophet plaatje rijmt. Zo kreeg ik een plaatje van een varen (die plant) te zien.Ik zou echt niet weten wat het Engelse woord daarvoor is, laat staan wat eroprijmt! Een gemiste kans. Nóg erger is overigens dat sommige vragen ook nog eenscompleet dubbelzinnig te interpreteren zijn. Zo moet je bij het onderdeelconcentratie uitkiezen welk figuur te maken is uit een aantal kleinere figuren.Bij de speluitleg wordt er echter niet bij verteld dat je deze figuren niet magdraaien, met als gevolg dat je eerst een paar keer de mist in gaat voordat jedoor hebt dat dit niet mag. Mi chien nóg dubbelzinniger is de vraag: “Zoek het correct gespelde woord en kies uit licence,license, lisense of lisence.”. Hier zijn namelijk twee goede antwoorden op;licence is Brits, en license is Amerikaans. Aangezien ik de Europese versie vanhet spel had, ging ik er maar vanuit dat 'licence' hier het goed gespelde woordwas. Verkeerd gedacht. Het land van herkomst van de uitgever bepaalt blijkbaarhoe je het woord spelt. En daar wordt dan weer de conditie van mijn hersenenuit afgeleid. Een beetje slimme ontwikkelaar was deze dubbelzinnigheden uit deweg gegaan.

That's the question!

Alle vijftien oefeningen zijn te spelen in een practice-mode, waarin je elk spelletjeeen minuut lang mag proberen met als doel zoveel mogelijk vragen goed tebeantwoorden. Lukt dat een beetje aardig, dan behaal je achievements en uiteindelijk mi chien zelfs een moeilijker niveauvan de puzzel, die vaak vooral sneller of ingewikkelder is, maar soms ook ietsandere regels kent. Bij sommige vragen krijg je eerst een animatie te zien(bijvoorbeeld om het aantal mensen te tellen dat in en uit een boot loopt) endaarna pas mag je de vraag beantwoorden. Dit kun je in een fractie van eenseconde doen, waardoor de tijd die je hebt voor het beantwoorden van de vragencompleet onzinnig is als die tijd niet tegelijk je bedenktijd is. Hier had menecht voor een andere opzet moeten kiezen en er zijn meer oefeningen in HotBrain waarbij dit het geval is.Heb je genoeg geoefend dan kun je je aan een test wagen. Jekrijgt uit elk van de vijf onderdelen (logica, taal, wiskunde, concentratie engeheugen) een willekeurig spelletje toegewezen en uiteindelijk wordt op basisvan de gemiddelde presentatie bij die oefeningen je hersentemperatuur bepaald.Speel je het meerdere dagen echter elkaar dan wordt er een grafiekje getekenden kun je je progre ie aflezen. Al hangt die progre ie vooral samen met ofhet Engelstalige rijmspelletje wel of niet langskomt bij de testmode. Waar jebij Brain Training steeds nieuwe dingen vrij kon spelen als je meer oefenendeen meer test deed, heb je bij Hot Brain van meet af aan alle oefeningenbeschikbaar en is er eigenlijk na één keer de test gedaan te hebben, geen redenmeer om verder te spelen.

X....X....X.... ga nou weg!! Oh.. wacht, het is maar een screenshot!

Op het gebied van aankleding en presentatie is Hot Brainvrijwel het tegenovergestelde van Brain Training. Waar Nintendo duidelijkgekozen heeft voor sobere menu's en zo minimalistisch mogelijke graphics, paktMidway uit met talloze tu enfilmpjes, geanimeerde menuschermen en kleurrijkeillustraties. Een olijke profe or heet je welkom in zijn laboratorium en zalje gedurende het spel vervelen met triviale grappige weetjes. Wist jebijvoorbeeld dat Albert Einstein pas kon praten toen hij drie was? Daarvoor hadhij nog niets slims genoeg te zeggen. Ja inderdaad, die kende je vast al.Maar al dat moois heeft ook zijn keerzijde, want hetnavigeren door de menu's van Hot Brain gaat tergend langzaam. Alle menu-itemsklappen netjes in en weer uit, wat telkens weer enkele seconden in beslagneemt. Tu endoor krijg je nog een animatie te zien van een liftdeur die dichtgaat en je naar een andere verdieping brengt, met andere soortenhersenexperimenten. Deze filmpjes met de lift kun je gelukkig wel wegdrukken,elke keer weer, maar helaas niet uitzetten. Het vervelende is dat je na eenpotje oefenen bij een van de onderdelen, telkens weer helemaal terug naar hethoofdmenu gegooid wordt. De tijd tu en twee oefeningen is haast langer dan de oefeningenzelf – wanneer je de liftfilmpjes niet wegdrukt zelfs significant lager. Ditwordt na drie spelletjes al heel vervelend, laat staan wanneer je serieus wilgaan 'trainen' met Hot Brain.

De casual gamer: ben ik zo warm als Luke? Maar hoe warm is hij dan?

Midway hoopt met Hot Brain mee te kunnen snoepen van hetsucces van Brain Training, maar gaat keihard op zijn bek met een product waarsimpelweg niet lang genoeg over is nagedacht. Je ziet duidelijk dat Nintendoexperts op het gebied van hersengymnastiek aan boord had en Midway niet. Deoefeningen in Hot Brain zijn te eenzijdig en het hele taalgedeelte is ook nogeens ongeschikt voor het Nederlandse publiek. Sowieso is het onbegrijpelijk datmen een spel dat zich zo op de casualgamer richt, niet even in het Nederlands vertaald heeft. Waarschijnlijk ziter een kosten-baten analyse achter met in het achterhoofd “mensen kopen hettoch wel”. Nou mensen, doe dat laatste alsjeblieft niet! Ook niet voor demultiplayermode, want dan moet je zelfs twee exemplaren in huis halen!