Het succes van Nintendo's Brain Training-games is ook andere uitgevers niet onopgemerkt gebleven. Zelfs Midway, normaal toch meer van de 'stoere' spelletjes, komt met een eigen versie van het populaire hersengymnastiek. Met Hot Brain train je niet je hersenleeftijd omlaag zoals in Brain Training, maar gaat spelenderwijs de temperatuur van je hersenen omhoog. Het spel gaat overigens niet helemaal de directe concurrentie aan met Brain Training, want Hot Brain verschijnt exclusief voor het PSP-platform. Hot Brain biedt experimenten in een vijftal categorieën: logica, taal, wiskunde, concentratie en geheugen. In elke categorie zijn een drietal verschillende oefeningen te vinden, die stuk voor stuk eigenlijk niets meer zijn dan multiple-choice vragen. Bij logica moet je bijvoorbeeld een logische reeks afmaken met één van de vier weergegeven symbolen, bij wiskunde moet je de juiste operator in een som zetten en bij geheugen moet je het plaatje selecteren dat je zojuist gezien hebt. Bij een aantal spelletjes zul je een sequentie moeten reproduceren, maar dat is dan ook het hoogtepunt qua interactie.

Oeh dit vond ik vroeger leuk in de Bobo!

Het taalgedeelte vormt overigens een aanzienlijk struikelblok voor Hot Brain. Midway is namelijk te lui geweest om het spel voor de Nederlandse markt te lokaliseren, waardoor dit gedeelte voor mensen die het Engels niet hééél goed beheersen, buitensporig moeilijk is. Zo dien je uit een reeks Engelse woorden het verkeerd gespelde woord te selecteren. Klinkt simpel, behalve als je alle vier de woorden nog nooit eerder gezien hebt. Nog moeilijker is het rijmspelletje, waarbij je het woord moet selecteren wat op het plaatje rijmt. Zo kreeg ik een plaatje van een varen (die plant) te zien. Ik zou echt niet weten wat het Engelse woord daarvoor is, laat staan wat erop rijmt! Een gemiste kans. Nóg erger is overigens dat sommige vragen ook nog eens compleet dubbelzinnig te interpreteren zijn. Zo moet je bij het onderdeel concentratie uitkiezen welk figuur te maken is uit een aantal kleinere figuren. Bij de speluitleg wordt er echter niet bij verteld dat je deze figuren niet mag draaien, met als gevolg dat je eerst een paar keer de mist in gaat voordat je door hebt dat dit niet mag. Misschien nóg dubbelzinniger is de vraag: “Zoek het correct gespelde woord en kies uit licence, license, lisense of lisence.”. Hier zijn namelijk twee goede antwoorden op; licence is Brits, en license is Amerikaans. Aangezien ik de Europese versie van het spel had, ging ik er maar vanuit dat 'licence' hier het goed gespelde woord was. Verkeerd gedacht. Het land van herkomst van de uitgever bepaalt blijkbaar hoe je het woord spelt. En daar wordt dan weer de conditie van mijn hersenen uit afgeleid. Een beetje slimme ontwikkelaar was deze dubbelzinnigheden uit de weg gegaan.

That's the question!

Alle vijftien oefeningen zijn te spelen in een practice-mode, waarin je elk spelletje een minuut lang mag proberen met als doel zoveel mogelijk vragen goed te beantwoorden. Lukt dat een beetje aardig, dan behaal je achievements en uiteindelijk misschien zelfs een moeilijker niveau van de puzzel, die vaak vooral sneller of ingewikkelder is, maar soms ook iets andere regels kent. Bij sommige vragen krijg je eerst een animatie te zien (bijvoorbeeld om het aantal mensen te tellen dat in en uit een boot loopt) en daarna pas mag je de vraag beantwoorden. Dit kun je in een fractie van een seconde doen, waardoor de tijd die je hebt voor het beantwoorden van de vragen compleet onzinnig is als die tijd niet tegelijk je bedenktijd is. Hier had men echt voor een andere opzet moeten kiezen en er zijn meer oefeningen in Hot Brain waarbij dit het geval is. Heb je genoeg geoefend dan kun je je aan een test wagen. Je krijgt uit elk van de vijf onderdelen (logica, taal, wiskunde, concentratie en geheugen) een willekeurig spelletje toegewezen en uiteindelijk wordt op basis van de gemiddelde presentatie bij die oefeningen je hersentemperatuur bepaald. Speel je het meerdere dagen echter elkaar dan wordt er een grafiekje getekend en kun je je progressie aflezen. Al hangt die progressie vooral samen met of het Engelstalige rijmspelletje wel of niet langskomt bij de testmode. Waar je bij Brain Training steeds nieuwe dingen vrij kon spelen als je meer oefenende en meer test deed, heb je bij Hot Brain van meet af aan alle oefeningen beschikbaar en is er eigenlijk na één keer de test gedaan te hebben, geen reden meer om verder te spelen.

X....X....X.... ga nou weg!! Oh.. wacht, het is maar een screenshot!

Op het gebied van aankleding en presentatie is Hot Brain vrijwel het tegenovergestelde van Brain Training. Waar Nintendo duidelijk gekozen heeft voor sobere menu's en zo minimalistisch mogelijke graphics, pakt Midway uit met talloze tussenfilmpjes, geanimeerde menuschermen en kleurrijke illustraties. Een olijke professor heet je welkom in zijn laboratorium en zal je gedurende het spel vervelen met triviale grappige weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat Albert Einstein pas kon praten toen hij drie was? Daarvoor had hij nog niets slims genoeg te zeggen. Ja inderdaad, die kende je vast al. Maar al dat moois heeft ook zijn keerzijde, want het navigeren door de menu's van Hot Brain gaat tergend langzaam. Alle menu-items klappen netjes in en weer uit, wat telkens weer enkele seconden in beslag neemt. Tussendoor krijg je nog een animatie te zien van een liftdeur die dicht gaat en je naar een andere verdieping brengt, met andere soorten hersenexperimenten. Deze filmpjes met de lift kun je gelukkig wel wegdrukken, elke keer weer, maar helaas niet uitzetten. Het vervelende is dat je na een potje oefenen bij een van de onderdelen, telkens weer helemaal terug naar het hoofdmenu gegooid wordt. De tijd tussen twee oefeningen is haast langer dan de oefeningen zelf – wanneer je de liftfilmpjes niet wegdrukt zelfs significant lager. Dit wordt na drie spelletjes al heel vervelend, laat staan wanneer je serieus wil gaan 'trainen' met Hot Brain.

De casual gamer: ben ik zo warm als Luke? Maar hoe warm is hij dan?

Midway hoopt met Hot Brain mee te kunnen snoepen van het succes van Brain Training, maar gaat keihard op zijn bek met een product waar simpelweg niet lang genoeg over is nagedacht. Je ziet duidelijk dat Nintendo experts op het gebied van hersengymnastiek aan boord had en Midway niet. De oefeningen in Hot Brain zijn te eenzijdig en het hele taalgedeelte is ook nog eens ongeschikt voor het Nederlandse publiek. Sowieso is het onbegrijpelijk dat men een spel dat zich zo op de casual gamer richt, niet even in het Nederlands vertaald heeft. Waarschijnlijk zit er een kosten-baten analyse achter met in het achterhoofd “mensen kopen het toch wel”. Nou mensen, doe dat laatste alsjeblieft niet! Ook niet voor de multiplayermode, want dan moet je zelfs twee exemplaren in huis halen!