Review
Horizon Call of the Mountain

Horizon Call of the Mountain is een solide vr-game

Klimt niet helemaal naar de top

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

Horizon Call of the Mountain is vooral een showcase van Sony’s nieuwe virtualrealityheadset. Daarmee laat het zien dat de PS VR2 technisch de beste vr-bril is die op dit moment verkrijgbaar is. En ja, de ps5 kan dat allemaal prima bijhouden. Qua gameplay voelt het toch vooral als een ‘greatest hits’ van eerdere vr-spellen, maar wel samengesmolten tot een mooi, zeven uur durend geheel. De gevechten tegen de immense machines behoren tot de hoogtepunten. En hoewel het klimmen goed werkt, is er net iets te veel van.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Grafisch fantastisch, besturing en interactie halen alles uit vr
  • Minpunten
  • Te veel klimmen, te weinig actie, geen echt nieuwe ideeën.
Eigenlijk is het een rare keuze van Sony om de Horizon-reeks te gebruiken om PlayStation VR2 mee aan te prijzen. De Horizon-games zijn geweldige openwereldgames met een fantastisch vormgegeven setting, maar min of meer ook het schoolvoorbeeld van gameontwerp wat op dit moment nog niet lekker uit de verf komt in virtual reality. Een grote, vrij verkenbare wereld in vr met dynamische gevechten tegen enorme beesten… hoe doe je dat in virtual reality?

De openingsscène van Horizon Call of the Mountain zou ook het begin kunnen zijn van een The Elder Scrolls-game: jij bent een gevangene op transport. Je weet niet wat er allemaal aan de hand is en je kan niets anders doen dan de instructies van je bewakers opvolgen, terwijl jullie samen in een kano over een rivier glijden. Niet zomaar een rivier, natuurlijk, maar een rivier in de wereld van Horizon. De jungle om je heen is kleurrijk en vol details, terwijl er metershoge mechanische monsters op zoek zijn naar een prooi. Uiteraard gaat het na een poosje flink fout en is het gedaan met passief afwachten.

Die opening is fenomenaal pretparkamusement. Als visitekaartje van de grafische kracht van PS VR2, gecombineerd met de PS5, is dit een overdonderend succes. Dit is een van de meest indrukwekkende demonstraties van virtual reality. De details, de kleuren, de force feedback op de vr-headset en het omgevingsgeluid plaatsen je daadwerkelijk ín een andere wereld, precies wat het doel is van de technologie.

Horizon Call of the Mountain

Onder de motorkop

Maar dan moet het spel nog beginnen. Te vaak zijn we even onder de indruk van een mooie techdemo om vervolgens te ontdekken dat er geen spel onder de motorkap zit om al dat visuele vuurwerk diepgang te geven. Er zit (gelukkig) wel degelijk een solide game onder al het spektakel van Call of the Mountain, waarbij je gebruikmaakt van pijl en boog om vijanden te verslaan en waarin je vooral héél veel moet klimmen.

Call of the Mountain laat je de spelwereld namelijk verkennen op twee manieren. Er zijn delen waarin je ‘gewoon’ moet lopen. Dat kan via de stick, of door met je armen te zwaaien alsof je een loopbeweging maakt. Deze manieren van voortbeweging werken op zich wel, maar zijn notoire ziekmakers voor mensen die gevoelig zijn voor simziekte. Het is daarom niet gek dat ontwikkelaars Guerrilla en Firesprite een groot deel van het spel langs rotswanden af te laten spelen, alwaar je klimmend een weg moet vinden.

Horizon Call of the Mountain

The Climb 3

Dat klimmen gaat precies zoals in The Climb 1 en 2, twee spellen waarin je met je vr-controllers rotswanden beklimt. Hierbij grijp je steeds handgrepen vast en trek je jezelf virtueel omhoog. Maar waar je in The Climb constant op een metertje voor je uithoudingsvermogen moet letten, ben je in Horizon vrij om zo lang en zo ver te klimmen als de spelwereld toestaat. Bovendien krijg je gaandeweg meer instrumenten en hulpmiddelen, zoals klimhaken of de grabcaster (de ‘hookshot’ uit de Horizon-games), en maak je soms flinke slingers met onder je niets dan tientallen meters virtuele diepte.

Het voordeel van klimmen als voortbeweging is dat je er niet ziek van wordt. Het nadeel is dat het wel een behoorlijk fysieke bezigheid is die langere sessies oncomfortabel kunnen maken. Zorg dan ook voor een ruime speelplek en kijk uit dat je geen huisgenoten een kaakslag geeft. 

Horizon Call of the Mountain

Knutselen

Net zoals in Horizon Zero Dawn en Forbidden West is er een uitgebreid craftingsysteem. Je maakt zelf allerhande peilen door die van upgrades te voorzien. Het leuke ervan is dat je dit ook ‘zelf’ doet door bijvoorbeeld blaze (brandbaar materiaal) aan de pijlpunt te bevestigen. Omdat dit virtual reality is, gebruik je hiervoor je handen en voelt dit allemaal veel meer hands-on dan op X drukken tot je nieuwe voorraad hebt.

Die verschillende wapens en soorten pijlen heb je nodig voor de gevechten. Die vinden plaats in speciale arena’s waar je je wapens inzet om de bekende mechanische dino’s te lijf te gaan. Hierbij hoef je niet door de arena te rennen zoals je in een traditionele openwereldgame zou doen. Met de stick kun je een dodge uitvoeren, waardoor je jezelf snel een paar meter verplaatst. Het is geen teleporteren, het is meer een soort korte sprint in een richting naar keuze. Daarnaast moet je met je hoofd ook projectielen van de tegenstanders ontwijken.

Het belangrijkste wapen dat je tot je beschikking hebt is de pijl en boog, en die richt je mede dankzij de oogtracking van de PS VR2. Daarmee kun je dus precisieschoten op de zwakke delen van de monsters afvuren.

Horizon Call of the Mountain

Interactie

Tussen al die momenten van hoogtevrees en gevechten op leven en dood, zijn er ook rustige situaties waarin je locaties verkent. Hierbij hebben de ontwikkelaars her en der allerlei interactieve elementen toegevoegd. In het begin vind je bijvoorbeeld een panfluit die je kan bespelen door hem bij je mond te houden. Ook ontmoet je andere personages en los je kleine puzzels in de omgeving op.

Deze momenten zijn ook bedoeld om het verhaal te vertellen - een verhaal dat overigens niet superveel diepgang heeft. Je speelt deze keer niet als Aloy, maar als voormalige Shadow Carja-rebel Ryas, die via een reeks uitdagingen zijn eerdere misdaden moet goedmaken. Het is dienstbaar aan het spektakel, maar geen voortzetting of verdieping van de ‘echte’ Horizon-games met Aloy. 

Horizon Call of the Mountain

Missie geslaagd?

Zijn Guerrilla en Firesprite erin geslaagd om de openwereldserie naar virtual reality te halen? Ja en nee. Wie denkt dat Call of the Mountain net zo’n enorme openwereldgame is als de andere Horizon-spellen, komt bedrogen uit. Dit is vooral een zijverhaal dat als doel heeft de kracht van PS VR2 aan te tonen. Om dit doel te bereiken is vooral goed gekeken naar wat goed werkte in eerdere vr-spellen van andere ontwikkelaars. Wie wat meer vr-ervaring heeft, herkent dan ook de elementen uit andere games. The Climb is duidelijk een inspiratie, maar ook het boogschieten zagen we al eerder. Het zat bijvoorbeeld in The Lab, de gratis techdemo die Valve uitbracht voor de HTC Vive.

Alle elementen worden hier echter zeer goed benut. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars goed begrijpen wat wel en vooral niet werkt in virtual reality. Tegelijk is het spel daardoor ook wat conservatief. De innovatie zit hem in de graphics en in hoe de herkenbare elementen versmolten zijn tot een coherent geheel. Maar het is daarmee ook heel veelbelovend. Guerilla Games heeft steeds weer laten zien dat ze zeer kritisch zijn op zichzelf en leren van hun eerdere werk. Dat ze op dag één in samenwerking met Firesprite met deze toch zeer solide vr-game komen die eigenlijk nergens echt fouten maakt, belooft wat voor de toekomst.

Horizon Call of the Mountain is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5. Een PlayStation VR2-headset is vereist.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rechter beslist dat Sony moet betalen voor Fifa Ultimate Team-kosten 'Weinig PlayStation-gamers stappen over naar Xbox voor Call of Duty'
17

Reacties op: Horizon Call of the Mountain is een solide vr-game

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Snoop213

    • 7 maart 2023 11:45
    Wat ik al dacht het ziet er spectaculairder uit dan dat het uiteindelijk blijkt te zijn. Het blijft het grootste probleem met VR games. Blijf het raar vinden dat Sony voor VR blijft gaan maar er weigert fatsoenlijke geweldige exclusieve content voor te ontwikkelen van eigen studio's Die van een Ragnarok en Last of us 2 niveau zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 maart 2023 11:58
    IK vond de wereld van de Horizon ZD echt heel mooi en het verhaal erg goed, maar de gameplay vond ik echt heel saai. Daarom heb ik Forbidden West ook niet gespeeld.
    Zo te lezen heb ze nog steeds niet echt interessante gameplay kunnen verzinnen voor VR.

    Op vermaak ik me prima met de VR2, echt een dik apparaat, ik hoop wel dat ze echt gaan komen met games in de categorie van Half Life Alyx, misschien heeft iemand tips welke game ik dan zou kunnen oppikken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gebakkenei

    • 7 maart 2023 13:12
    @fonsrutte
    Pavlov! Voor 25 euro mn beste vr ervaring ooit. Wel zwaar als je geen vr benen hebt maar beste shooter ooit. En ttt schijnt helemaal geweldig te zijn maar zo ver was ik nog niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 maart 2023 15:46
    @gebakkenei Mijn VR benen zijn nog aan het wennen dus dit lijkt me misschien inderdaad te heftig op dit moment. In het begin begon ik echt als een gek te zweten. Ik merk dat het wel al beter gaat, maar als ik te lang doorga, ongeveer 30 minuten, word ik echt misselijk.

    Maar ik hou hem in gedachte, bedankt voor de tip!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    adutchman

    • 7 maart 2023 12:08
    Deze game haal ik wel eens uit de budgetbak. GT7, RE8 en later dit jaar RE4 rechtvaardigen mijn aankoop van de psvr2 dik. Natuurlijk hoop ik ook dat Alyx nog komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 7 maart 2023 12:18
    @adutchman Is het echt een totaal nieuwe ervaring via VR dan? Want ik heb RE8 al uitgespeeld en RE4 ga ik eind maart mee beginnen En GT7 laat ze eerst die game maar terug in balans brengen qua het verdienen van geld voor nieuwe auto's. Maar is het echt waard als ik ooit PSVR2 haal om dan deze games te gaan spelen als je de console versie al gespeeld hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    adutchman

    • 7 maart 2023 13:01
    @Snoop213 ik had RE8 ook al uitgespeeld maar in vr is hij weer als nieuw. Voor mij was vr gamen een droom dus om nu in die griezelige werelden rond te kunnen lopen vind ik geweldig. Vond ik ook al met RE7 maar nu ziet het er nog beter uit. Als je de PSVR2 haalt zou ik zeker deze titels opnieuw spelen. RE7 heb ik ook 3x opnieuw gedaan in vr, gewoon omdat het vet is. En als je GT7 casual speelt zoals ik doe merk je niks van de eventuele tekortkomingen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 8 maart 2023 16:55
    @Snoop213 RE8 in VR is sowieso veel intenser, je beleeft het echt veel meer. Daarnaast hebben ze de gameplay ook echt aangepast waardoor het pakken en laden van wapens / flashlight / map compleet anders en geloofwaardiger aanvoelt.

    Mikken is point & shoot in plaats van met je joystickje proberen de nogal zwabberende enemies te raken.

    GT7 in VR is ook een wereld van verschil, niet voor niks dat er veel mensen die eerder weinig met racen hadden nu dit gaan spelen met PSVR2 EN zelfs verder gaan door een sim rig te kopen.

    Dus wat mij betreft: ja het is het meer dan waard om deze games te spelen in VR ook al heb je ze eerder op een TV gespeeld.

    Bij Horizon had wat meer variatie gebracht mogen worden maar om als minpunt 'geen echt nieuwe ideeen' te schrijven vind ik zelf vreemd, dat kun je bij heel veel games toepassen maar omdat het nu VR is wordt het zwaarder geteld voor mijn gevoel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Luigi1985

    • 7 maart 2023 13:32
    Ik wilde de VR graag hebben, maar heb sinds de lancering wel wat twijfels. Ga ik 600 euro uitgeven voor af en toe eens een game? Ik ben er nog niet over uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 7 maart 2023 13:52
    @Luigi1985 ik kan hem je zelfs voor incidenteel gebruik zeer aanbevelen. Simpele dingen als een bordje oppakken en kapot smijten zijn in VR al de bom. Hanteren van pijl en boog is zo'n verschil!! Enige nadeel is dat je bij gamen op een normaal scherm dan zoiets krijgt van: meh.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 7 maart 2023 14:16
    @Luigi1985 ik adviseer om VR voor pc te doen dan, dan ben je niet gebonden aan de apps en games van playstation en kan je bv ook films kijken of games van andere platformen spelen.
    Ik heb zelf een Rift S en kan de games van de oculus gamestore spelen, maar ook VR games die ik op Steam heb. Maar volgens mij kan je geen games van de oculus store spelen als je geen product van hun hebt, heb je een Valve Index dan kan je bv niet in de Oculus store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleR40

    • 7 maart 2023 13:44
    Vermaak me goed met de vr2 het was voor mij enige tijd geleden dat ik weer met vr in aanraking kwam en het is echt een hele mooi stap van vr1 naar vr2. Vermaak me goed met horizon, Re village en Star Wars. Het is wat prijzig maar vind het kwa technisch vernuft meer dan waar. Nu hopen op meer goede vr games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 maart 2023 15:48
    @TripleR40 Moest je daarna nog opnieuw wennen aan VR?
    Ik merk dat ik er best last van heb en dat het maar langzaam beter wordt.

    Is die Star Wars game wat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleR40

    • 7 maart 2023 16:14
    @fonsrutte ik moet zeggen ik persoonlijk niet, maar heel veel mensen om mij heen hebben hetzelfde. Het wordt inderdaad langzaam beter.

    Ik vind de StarWars universum heel leuk neergezet en ook de gunplay is heel leuk alleen wel wennen in het begin liet ik mijn wapen vaak uit mijn klauwen vallen haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 maart 2023 16:36
    @TripleR40 ah ok, ik had me wel al enigszins voorbereid en wist dat ik rustig aan moest wennen aan VR, maar de eerste paar keren vielen erg zwaar.
    Maar het gaat nu dus wel beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WinNow

    • 7 maart 2023 14:17
    Die boottocht alleen al maakt deze game voor mij een must have bij de PSVR 2!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rickert0_o

    • 17 maart 2023 10:41
    Climbing-simulator+. Jammer, ze hadden er heel erg iets inovaties van kunnen maken. Maar ik snap ook wel vanuit financieel oogpunt, waarom ze met een beperkte budget gewerkt hebben. Zoveel sales zullen ze er niet uithalen in beginsel.. Misschien hadden ze beter de originele Horizon game VR compatible kunnen maken. Is vast overwogen, maar dat heeft ook zijn voor- en nadelen. Nouja, hopelijk komen er gauw toffe VR games uit. Al denk ik dat de PSVR2 ecosysteem pas echt tot zijn recht komt wanneer de prijs flink zakt. Dit is denk voor veel mensen te duur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.