Hood: Outlaws & Legends verliest aan charme door knokpartijen

De verhalen rondom Engelse volksheld Robin Hood zijn ondertussen op allerlei manieren verteld. Ontwikkelaar Sumo Digital wil er met Hood: Outlaws & Legends een duistere draai aan geven. Een verhalend singleplayeravontuur kunnen Robin Hood-fans echter op hun buik schrijven, want Hood is een tactische multiplayergame.

In Hood: Outlaws en Legends doe je wel precies waar Robin Hood goed in is: je steelt van de staat en doneert aan het volk. Dit doe je door kastelen van de staat te infiltreren met drie teamgenoten en een goudkist weg te snoepen in drie fases. Allereerst moet je de sleutel van de kluis stelen van de sheriff. Die kun je vervolgens gebruiken om de kluis te openen en de kist te pakken. Met de kist eenmaal in handen, moet je deze zien te extraheren zodat het geld eindelijk van jou is.

Dit simpele stappenplan krijgt meer diepgang door de aanwezigheid van een ander team met hetzelfde doel. Beide teams weten de locatie van de sheriff en de kluis niet en moeten dus op zoektocht gaan. Als jouw team de kluis vindt, blijft die locatie onbekend voor de tegenstanders. Dit zorgt voor een interessant kat-en-muisspel. De maps bieden daarnaast drie capture points, die teams kunnen overnemen om vervolgens te gebruiken als spawnpunt.

In hetzelfde schuitje sluipen

Doordat je progressie deelt met het andere team, doen tegenstanders soms al het werk voor je. Dan lijkt het alsof je aan de verliezen hand bent, maar tijdens de extractie van de kist kun je het proces overnemen. Tijdens deze fase moet je aan een wiel draaien om de goudkist langs checkpoints te tillen. Na het zevende checkpoint heb je gewonnen. Als de tegenstanders tot checkpoint zes komen en doodgaan, kan jouw team alsnog de buit pakken. Dit element houdt spelers gemotiveerd en het geheel spannend tot het einde van de match.

Wanneer je gezien wordt door de staat, wordt je gemarkeerd en kan het andere team je op de map zien. De staat gaat over tot High Alert in dat gebied en alle poorten gaan op slot om een lockdown te creëren. Het is dan moeilijker om van punt A naar B te gaan, omdat belangrijke knooppunten op slot zitten. Het kan dan ook erg frustrerend zijn wanneer je teamgenoot of tegenstander niet aan het sluipen is en gebieden in lockdown zet.

Het is daarom erg belangrijk om zo geruisloos mogelijk te werk te gaan. Wanneer je een potje begint is er veel overzicht. Geen enkel gebied zit in lockdown en er heerst een zekere rust. Een paar tegenstanders van de staat patrouilleren. Op deze momenten is Hood: Outlaws & Legends op zijn best. De stealthgameplay komt goed tot z’n recht wanneer je met je team in alle rust de werknemers van de staat stilletjes vermoordt door tactiek en verschillende klassen te gebruiken.

Vechten boven tactiek

De game heeft vier speelbare klassen met elk een eigen speelstijl en vaardigheid. Robin is vanzelfsprekend de ranged klasse en is het best op een afstand met pijl en boog. Marianne is de assassin en is dus sneller in sluipmoorden en sluipen, maar heeft ook een kruisboog op haar arm. Tooke is een support klasse met een vlegel die teamgenoten kan healen. Tot slot is er John, die een sloophamer heeft en gesloten poorten kan optillen. Dat laatste komt erg van pas tijdens lockdowns, maar ondanks dat verpest hij de balans in de game.

Het concept van een tactische multiplayergame rondom stealth is erg spannend - wanneer het werkt

-

Tijdens de introductie in het spel bestuur je de vier klassen één voor één, terwijl de game je stapsgewijs de fases van het spel uitlegt. Even wordt de illusie gecreëerd dat dit een tactische ervaring wordt, waarin elke speler zijn eigen personage gebruikt voor specifieke klussen. Niets blijkt minder waar wanneer je je eerste potje begint. Hood: Outlaws & Legends verplicht spelers niet om de vier unieke personages per team te gebruiken. Zo kun je gewoon vier Johns in een team hebben, wat de tactiek en stealth in de game bepaald niet ten goede komt.

John kan namelijk rake klappen uitdelen met zijn hamer en net zoveel klappen incasseren, aangezien hij de ‘tank’ van de game is. Hij is helaas ongebalanceerd sterk. Het loont vaak meer om met een team van vier Johns klakkeloos op de tegenstanders af te rennen. De impact daarvan is groot, want de charme van het sluipen en communiceren met andere spelers in het team is ver te zoeken tijdens deze chaotische knokpartijen. Wil je winnen, dan ben je geforceerd om dezelfde tactiek toe te passen als de tegenstander en voor je het weet is er van een stealthgame geen sprake meer. Dat je altijd je favoriete personage kan spelen is natuurlijk goed voor de matchmaking, maar niet voor de balans van het spel.

Mooi, maar schaars

Het is dan ook jammer dat Hood: Outlaws & Legends niet veel meer te bieden heeft. Naast de Heist-modus is er alleen een oefenmodus en een kamp dat je hub moet voorstellen. In dit kamp kun je perks, wapenskins en outfits kopen voor je personage. De perks geven kleine voordelen, zoals het sneller overnemen van een capture point of je sneller al sluipend kunnen voortbewegen. Ook is er een trainingsgebied met wat poppen te vinden. Erg nuttig is dit gebied niet, gezien de huidige situatie online waarin stealth nauwelijks loont.

De hub is wél erg mooi belicht en bij de next-gen versie - die in 4k en 60 fps met ray tracing draait - spat de afwerking van het beeld af. Hood: Outlaws & Legends ziet er gelikt uit. De donkere, grimmige mappen voelen daadwerkelijk erg duister, wat de sfeer ten goede komt. Wel jammer is dat er slechts vijf maps zijn. In combinatie met de vier klassen en een enkele modus heeft Hood: Outlaws & Legends weinig content om het lijf.

Te vroeg de wereld in geslopen

Hood: Outlaws & Legends biedt vooralsnog misschien wel de meest unieke multiplayerervaring van dit jaar. Het concept van een tactische multiplayergame rondom stealth is erg spannend - wanneer het werkt. Hood: Outlaws & Legends is buiten de prima afwerking echter te vroeg uitgebracht. Het gebrek aan balans in de gameplay maakt het moeilijk om de game te ervaren zoals hij bedoeld is. Daarnaast is er een tekort aan content om spelers langdurig mee te vermaken. Gelukkig is er een roadmap uitgetekend voor het eerste jaar waarin er nieuwe modi, personages en maps worden beloofd. Dat is al een begin, maar is uiteindelijk symptoombestrijding als de kern van de gameplay niet aangepakt wordt.

Hood: Outlaws & Legends is nu beschikbaar op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, en Xbox Series X/S. Voor deze review is de game gespeeld op PlayStation 5.

Oké

Hood: Outlaws & Legends is een unieke multiplayergame met een fijne, duistere sfeer. Hoewel het spel erg spannend en tactisch kan zijn door het gebruik van stealth, worden spelers niet genoeg gemotiveerd dat te gebruiken. Daardoor voeren chaotische knokpartijen de boventoon. Daarbij zorgt het ontbreken van meer modi, maps en personages er voor dat het spel nog niet af voelt.

Duistere sfeer

spannend wanneer het werkt

mix van PvP en PvE