In 1999 kwam Homeworld uit, de debuuttitel van het Canadese Relic Entertainment. Het was een revolutionaire titel, daar het de eerste strategy game was waarbij de 3 dimensies werkelijk gebruikt werden. Dankzij schitterende graphics, een fantastische soundtrack, een meeslepend verhaal en een redelijk makkelijk aan te leren interface werd Homeworld een groot succes en ontving het verschillende 'Game of the Year' awards. Een klein jaar later kwam Homeworld: Cataclysm uit, dat het Homeworld universum uitbreidde en verscheidene verbeteringen introduceerde. Cataclysm werd echter door Barking Dog Studios ontwikkeld, aangezien Relic meteen na de release van Homeworld aan het ontwerp van het ware vervolg was begonnen. Hier heeft men aardig de tijd voor genomen, maar 4 jaar na dato is Homeworld2 dan eindelijk af. Is Relic erin geslaagd om een waardige opvolger te maken? Een waardige opvolger van een klassieker maken is een van de moeilijkste opgaven in de games industrie, zeker als deze klassieker ook nog eens de eerste titel van de ontwikkelaar was. Mensen verwachten al snel dat de tweede titel even revolutionair als de eerste zal zijn. Indien het vervolg te veel hetzelfde bevonden wordt begint men te klagen. Relic besloot echter al in een vroeg stadium dat een echt revolutionaire opvolger niet mogelijk was, en kwam dus tot de conclusie dat met het beste voor een evolutie van het Homeworld concept zou kunnen gaan. Als gevolg hiervan bleef het spelprincipe onverandert, terwijl er talloze verbeteringen aan zowel de graphics als de gameplay ontwikkeld werden. Het Homeworld concept stond als een huis, dus indien deze verbeteringen zouden slagen zou dit volgens Relic moeten zorgen voor de waardige opvolger.

In Homeworld2 wordt de verhaallijn zo'n 100 jaar na het einde van het eerste deel opgepakt. De Kushan hebben zich gevestigd op hun thuiswereld Hiigara, en staan sindsdien bekend als Hiigarans. Ze hebben hun wereld opnieuw opgebouwd, en alles lijkt goed te gaan tot op een dag een strijdlustig ras genaamd Vaygr ten tonele verschijnt, waarbij de Taiidani, de oude vijand van Hiigarans, zich aansluiten. Deze Vaygr worden geleid door ene Makaan en hebben de beschikking over een hyperspace core die vergelijkbaar is met de core die gebruikt werd in het moederschip van de Hiigarans. Het blijkt dat er 3 van deze cores zijn, waarvan de derde in handen is van de mysterieuze Bentusi. Makaan wil alle cores hebben, en valt daarom de Hiigarans aan. Stelsel na stelsel worden door de Vaygr veroverd, wat de Hiigarans dwingt tot het bouwen van een nieuw moederschip, de 'Pride of Hiigara'. Dit schip zal uiteindelijk ervoor moeten zorgen dat de Hiigarans de Vaygr kunnen verslaan. Om dit mogelijk te maken heeft Karan S'jet zich wederom verbonden met de hyperspace core, en zal zij de Hiigarans opnieuw leiden in hun strijd voor hun voortbestaan.