High Velocity Bowling (PSN) | Gamer.nl

Bowlen is een leuke sport, zelfs allukt het je negen van de tien keer niet om het merendeel van dekegels tegen de vlakte te krijgen. Gewoon recht voor je uit gooienmet een bont gekleurde bal om daarna tijdens het wachten op jevolgende beurt lekker te kletsen met vrienden. Dat is in het kortopgesomd wat bowlen voor mij betekent. Tegenwoordig is het echtergeen noodzaak meer de huiskamer te verlaten om wat te kunnen kegelen.Iedereen met een Nintendo Wii in huis weet dankzij Wii Sports allangdat digitaal bowlen best leuk kan zijn. Sinds kort geeft ook Sony jede kans om via PlayStation Network je kunsten te tonen in HighVelocity Bowling. Laat de titel van dit spel je nietmisleiden, we hebben hier niet te maken met de Burnout onder debowlinggames. High Velocity Bowling gaat namelijk niet veel verderdan rustig een balletje gooien, wat een kleine doodzonde is. Bij het zien van detitel kreeg ik namelijk het idee dat ik mijn bowlingbaltegen een verschroeiende snelheid zou kunnen katapulteren om dekegels letterlijk een gort te gooien. Dat zou nog eens leuk zijn!Waarom heeft de ontwikkelaar bijvoorbeeld niet wat meer obstakels op de baan gezet, zoal pringplanken of landmijnen, waardoor de titel wat beter tot zijnrecht komt? Een andere titel kiezen, was uiteraard ook een optiegeweest.In werkelijkheid is het meestopwindende wat je te zien krijgt de hoeveelheid beschikbarebowlingballen en de leuke patronen die er allemaal opstaan. Want wievindt het nou niet waanzinnig om een bal met koeienvlekken uit tekiezen als rolvoorwerp? Bovendien beweert het spel dat elke bal eenandere manier van gooien vereist, al merk je daar tijdens het spelenbitter weinig van. Dat komt gedeeltelijk door de manier waarop je hetspel moet bedienen.High Velocity Bowling is enkel enalleen te spelen door gebruik te maken van de (ondertu en gevreesde)bewegingsgevoelige SIXAXIS-besturing. Het vervelende is dat hetontwerp van de controller niet bepaald geschikt is om het gooien meteen bowlingbal te simuleren. De ontwikkelaar heeft een oplo inggevonden door de speler de controller een kwartslag te laten draaien,waardoor je duim tu en de twee pookjes terecht komt en je pink enwijsvinger, mits wat goede wil, respectievelijk op de rechter- enlinkertriggers komen te liggen. Ik hoef je niet te vertellen dat ditniet bepaald de meest natuurlijke manier is om met een controller omte gaan, zeker niet als je ooit al eens met de Wiimote een balletjehebt gesmeten tijdens Wii Sports. Die laatste bewering gaat trouwens ookop voor nog een ander aspect uit High Velocity Bowling, namelijk demanier waarop je een effect aan je bal moet geven. Dit doe je door,terwijl je met de controller een gooibeweging maakt, op de L2- ofR2-knop te drukken. Wil je dat de bal een effect naar rechts met zichmeekrijgt, dan druk je de rechterknop in. Hoe harder je op de knopdrukt, hoe meer effect de bal met zich zal meekregen. Het lastige isechter dat én de juiste druk uitoefenen op de knop éneen aanvaardbare gooibeweging maken om de bal te lanceren moeilijk tecombineren zijn. Het resultaat hiervan is dat je de effecten linkslaat liggen en gewoon recht op recht de bal tegen de kegels gaatknallen, iets waar het spel me, gezien het aantal strikes ik op diemanier gooide, vreemd genoeg niet voor strafte.In Wii Sports verloopt het allemaal eenstuk natuurlijker. Daar geef je je bal namelijk een effect door,eveneens tijdens de gooibeweging, een korte draai met je pols temaken net zoals je dat in het echt ook zou doen. Hieraan merk je datde DualShock 3 niet helemaal geschikt is om op deze manier gebruiktte worden. Het is echter niet zo dat High Velocity Bowling eenonspeelbaar spel is, integendeel. Als je ermee kunt leven om steedsrechte balletjes te gooien zonder gebruik te maken van de lastiguitvoerbare effecten, dan is er niet zo heel veel mis met dezePSN-game. Grafisch ziet het naar behoren uit, er zijn verschillendepersonages en kledij vrij te spelen en het is mogelijk om online eenkijkje te nemen wie de beste spelers ter wereld zijn.Dat het niet mogelijk is om via hetinternet aan kampioenschappen deel te nemen is spijtig, maar tevergeven. Deze functie is namelijk ook nergens terug te vinden in WiiSports, terwijl High Velocity Bowling daarbovenop voor een zachtprijsje beschikbaar is. De ontwikkelaar heeft het ter compensatiemogelijk gemaakt om offline met maximaal vier spelers aan de slag tegaan, elk met hun eigen controller in de hand. Er valt met anderewoorden zeker het nodige plezier te halen uit deze game, al voelt hetniet helemaal lekker als je ooit al eens hebt gebowld met een Wiimotein je hand.