High Hell | Gamer.nl

High Hell | Gamer.nl

Wat als Doom zich niet in de letterlijke, maar de figuurlijke onderwereld afspeelde? Dat was vermoedelijk de gedachtegang achter High Hell, een first person shooter van de mensen achter Heavy Bullets, Enter the Gungeon en Gang Beasts. Het hoofdpersonage maakt echter geen tripje naar de hel zoals de Doom Marine. In plaats daarvan zijn de demonen in High Hell strak in het pak gestoken en werken ze in wolkenkrabbers van Pitchfork Corp.

High Hell heeft duidelijk een absurdistisch sausje. Naast de vele gehoornde rode duivels in smoking neem je het op tegen gehersenspoelde apen, geitmannen en samoerai met miniguns. Gewapend met een laserkanon en een dikke laars trap je deuren in, schiet je iedereen omver en knal of schop je alles overhoop, terwijl de ragdoll physics een slapstick-effect teweeg brengen. Je taken variëren van ‘red de apen’ en ‘verniel de routers’ tot ‘versla Doberwoman’. Deze doen prima dienst als rechtvaardiging voor de schietactie en de kwinkslag weet te maskeren dat de taken neerkomen op ‘Vernietig/Druk op ‘E’ bij object X’.

High Hell

Hotline Miami

We krijgen sterk het idee dat High Hell een soort retroshooterversie van Hotline Miami wil zijn: korte levels, korte levensduur, constante beweging en vaak herstarten. Je legt met een paar knallen het loodje, health kits zijn schaars en je krijgt maar kleine beetjes levenspunten terug door vijanden te doden. Daarbij zijn de vijanden slim genoeg om je te flanken. De boodschap is duidelijk: pas guerrilla-tactieken toe, wees alert en bovenal: haastige spoed is altijd goed. Met elke herstart kom je meer in het haast hypnotische ritme van deuren open trappen, in de rondte knallen en nooit stilstaan.

Daar ligt de kracht van High Hell: kleine levels waar je idealiter binnen een paar minuten mee klaar bent. Je verliest niet te veel voortgang wanneer je doodgaat en leert bij elke herstart meer over de lay-out van het level en de posities van de vijanden. Hier en daar dreigt High Hell echter in dezelfde valkuil te stappen als Hotline Miami 2: grote open levels. Die ontaarden al snel in Rainbow Six-achtige taferelen door je korte levensduur en het feit dat je van overal beschoten kunt worden. Centimeter voor centimeter kruip je haast door de levels, telkens om je heen kijkend of je al ergens een uitstekend ledemaat van een vijand kunt spotten voor deze jou doorheeft. Want elk raak schot is dodelijk, ongeacht waar het treft.

High Hell

Kort maar krachtig

Die langzame, voorzichtige speelstijl staat haaks op wat High Hell wilt zijn: een levendige remix van kla ieke first person shooters. Het is echter niet de moeite waard om lang te mekkeren over het leveldesign. Het is geen onoverkomelijke smet en het spel wil duidelijk de vaart erin houden. Met twintig levels waar je idealiter in een paar minuten doorheen bent is High Hell makkelijk in een uurtje uit te spelen. Dat is een prima lengte: veel langer en het gebrek aan variatie in wapens en vijanden zou in het oog beginnen te lopen.

High Hell (Beast Cartel, Devolver Digital) is beschikbaar op pc (€10, o.a. Steam, Humble Store, itch.io).