Review
Hi-Fi Rush

Hi-Fi Rush is pure liefde

Videogames zijn cool

Geschreven door Ron Vorstermans op

Conclusie

Hi-Fi Rush is een zeer gelikte actieplatformer die zijn centrale concept van ritme ontzettend consequent uitvoert. De animaties zijn daarbij van een fenomenaal niveau. Hi-Fi Rush is eigenlijk gewoon het type game dat je van de daken laat schreeuwen hoe cool videogames kunnen zijn.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Ontzettend stijlvol, lekkere muziek, geweldige actie, consequent ritmethema
  • Minpunten
  • Verhaal en tussenfilmpjes verstoren de flow
De conclusie boven deze tekst overdrijft niet. Hi-Fi Rush is écht heel erg cool. En ook heel erg goed. Dit is zo’n game waarover je als recensent eerder een liefdesbrief wilt schrijven. En wie had dat ooit verwacht? Nou, niemand, want Hi-Fi Rush is een complete verrassing. Niet alleen omdat het spel uit het niets werd aangekondigd en daarna meteen te spelen was, maar ook omdat Hi-Fi Rush uit de talentenstal van Shinji Mikami komt.

De geprezen horrorkoning richtte na het verlaten van Capcom zijn eigen studio op, Tango Gameworks, maar heeft daar al jaren geen game meer geregisseerd. Mikami fungeerde de afgelopen jaren meer en meer ter ondersteuning van het talent dat hij onder zijn vleugel nam. Na The Evil Within (2014) leidde dat vooral tot nog meer horrorgames, waaronder het recente Ghostwire: Tokyo. Maar het leidt nu blijkbaar ook tot een… kleurrijke ritmegame? Oké, nou, prima.

Hi-Fi Rush is sowieso een vreemde eend in de bijt. Dit spel is met veel games te vergelijken, maar tegelijkertijd met geen enkele game. Hi-Fi Rush is een samenraapsel van Jet Set Radio Future, Devil May Cry en Guitar Hero. Het is kleurrijk en jeugdig, maar nostalgisch en traditioneel. Die symbiose ademt liefde voor het medium die zich moeilijk met een pen laat beschrijven. Hier zit passie in, en dat merk je vanaf de allereerste seconde. 

Ritme

Hi-Fi Rush is in de kern een actiegame met platformensegmenten in kleine lineaire levels die in structuur veel op elkaar lijken. Gangetje, arena, beetje platformen, gangetje, arena, eindbaas: je kent het wel. Wat deze game onderscheidt is stijl en ritme, en hoe consistent de ontwikkelaar die twee combineert. Van de Devil May Cry-waardige combo’s tot de deinende reclameborden in de spelwereld. Alles beweegt op de maat.

In de game speel je Chai, een naïeve dagdromer die zichzelf een rockster ziet worden maar geen gitaar kan spelen. Het lot wil dat hij superkrachten heeft gekregen na een mislukte medische ingreep door een kapitalistisch megabedrijf, en in de game is het de bedoeling dat jij het met kersverse vrienden opneemt tegen, nou ehm, dat kapitalistische megabedrijf. Oh, en je hebt een compagnon, 808. Deze kat heeft letterlijk en figuurlijk stalen ballen.

Alle gevechten in de game vinden op de maat plaats. Een lichte aanval doe je precies op de maat, een zware aanval voer je uit ‘om’ de maat. Door die twee te combineren met pauzes, dashes, een ketting waarmee je jezelf naar vijanden toe kunt trekken én de krachten van je vrienden, kun je talloze combo’s aan elkaar rijgen. Omdat je die combo’s (meestal) op de maat moet doen, maar ook vijanden op de maat moet ontwijken, ontstaat een heerlijke flow.

Het vechten is niet alleen ritmisch maar ook verrassend diepgaand. De vergelijking met Devil May Cry is niet overtrokken. Het is heerlijk om te experimenteren in de training room en daar los te gaan met het steeds verder uit te breiden arsenaal aan combo’s. Tegelijkertijd is de actie toegankelijk. Als je niet zo goed bent in het aanhouden van ritme, straft de game dat niet per se af. Je kunt nog steeds de combo’s doen en Chai raakt nooit uit de maat.

Je doet wel meer schade als je op het juiste moment de actieknoppen indrukt. Deze game wordt ook wel echt beter als je het ritme aan weet te houden. Dat is immers waar iedere confrontatie, en eigenlijk de hele spelwereld, omheen gebouwd is. Chai loopt, rent en klaagt zelfs op de maat. ‘De maat’ is het centrale thema van Hi-Fi Rush en er gaat geen seconde voorbij waarin de game je daar niet aan herinnert. 

Prachtig

Hetzelfde geld voor de stijl van deze game, want Hi-Fi Rush is stijl. Het spel leent veel van de populaire film Spider-Man: Into the Spider-Verse: sommige animaties hebben een andere, vaak tragere framerate dan de 60 fps waarin het spel consistent draait. Combineer dat met het bonte kleurgebruik en de werkelijk fenomenale animaties, en het resultaat spreekt voor zich. Hiervoor gaat Hi-Fi Rush awards winnen.

Dat komt ook door het oog voor detail. Er zijn zoveel voorbeelden. De idle-animatie van Chai is een heerlijk geanimeerde fingersnap, die altijd in ritme is. Je kat loopt met de bravoure van een Frank Sinatra. De overgangen tussen shots doen denken aan die uit het geprezen Persona 5. De levels deinzen bovendien helemaal mee in het ritme, met schoorstenen die rook ritmisch uitblazen, en zelfs complete huizenblokken of rotsformaties die meebewegen.

Dat wil niet zeggen dat alles koek en ei is. De soundtrack is bijvoorbeeld bijzonder lekker, maar had wat steviger gekund. Soms miste ondergetekende een beetje herrie, metal bijvoorbeeld, al is dat natuurlijk erg persoonlijk. Gelukkig is de niet-gelicenceerde muziek ook erg puik, en past deze goed bij de geluiden die Chai en zijn vijanden maken tijdens de gevechten.

Wat betreft het verhaal laat Hi-Fi Rush weinig te wensen over, maar het onderbreekt soms de actie en dat is een beetje ergerlijk. Hoewel de geschreven dialoog beter is dan je zou verwachten en tussenfilmpjes meestal prachtig zijn om naar te kijken, halen ze je wel uit de geprezen flow van de combat. Dit is eigenlijk ook niet het type game voor expositie middels geschreven dialoog, iets waar de game wel veel gebruik van maakt.

Tot slot: de game heeft geen renknop. Dit is waarschijnlijk omdat de voetstappen van Chai in het ritme moeten blijven. Maar het is wel een beetje irritant, zeker als je grote stukken moet overbruggen. Dan wil je gewoon kunnen rennen zodat je in die vlotte pacing blijft. Zelfs richting het einde van de game probeerde ik nog steeds de renknop ingedrukt te houden, wat lastig is zonder renknop.

 Blij dat het bestaat 

Hi-Fi Rush gaat garant heel hoog eindigen in de Gamer.nl Top 25 van 2023. En dat in een jaar waarin de concurrentie abnormaal hoog lijkt te worden. Het is Tango Gameworks en Xbox gegund. Niemand kan bestrijden dat Hi-Fi Rush met liefde gemaakt is. Dit is een game waarvan je enkel blij kan zijn dat-ie bestaat, en net als met Pentiment, dat-ie op Game Pass staat. Ja mensen, videogames zijn cool.

Hi-Fi Rush is beschikbaar op en pc en Xbox Series S/X (ook via Gamepass). Voor deze recensie zijn de pc- en Series X-versie getest. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Season: A Letter to the Future is een ode aan herinneringen Tweede Detective Pikachu-film nog altijd in ontwikkeling
45

Reacties op: Hi-Fi Rush is pure liefde

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    GRDavies

    • 3 februari 2023 11:13
    Lijkt me wel interessant, ik hoop dat deze ook op de PS5 uitkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 3 februari 2023 11:24
    @GRDavies In principe is dit een Microsoft-exclusieve titel dus die kans is zo goed als nihil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 5 februari 2023 11:26
    @GRDavies moest lachen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KipHunter

    • 6 februari 2023 19:43
    @GRDavies Is ook op Steam verkrijgbaar als je geen Xbox hebt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GRDavies

    • 7 februari 2023 11:50
    @KipHunter Vroegah was ik voornamelijk een PC speler (steam voornamelijk), maar sinds mijn aanschaf van de PS4 - ondertussen al 8 jaar geleden - zo goed als exclusief console speler, maar inderdaad geen Xbox. Maar toch bedankt voor de tip.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 februari 2023 11:21
    Dit zijn toch wel de unieke indie games die gamepass een bestaansrecht geven. Ik hoop ook dat Microsoft meer van dit soort games gaat uitbrengen i.p.v. middelmatige meuk die afgelopen anderhalf tot twee jaar is uitgebracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 3 februari 2023 11:31
    @Liquidshake Laten we hopen dat dit het begin is van toffe Xbox jaren. Maar deze game plus dead Space remake wat een tof begin van het game jaar. Zonde dat Forspoken niet zijn potentieel waar maakte. Maar als dit een voorbode is op 2023 gaan we een prachtig game jaar tegemoet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 februari 2023 11:56
    @Snoop213 sorry, maar halo infinite is gewoon halo onwaardig. Dan hou je nog alleen forza over en die komt zowat jaarlijks uit met iedere editie van fifa.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GangstaLean

    • 3 februari 2023 12:05
    @Liquidshake Dat is jouw mening, gelukkig is Halo Infinite verder meer dan prima beoordeeld op SP campaign en zelfs ook MP (muv het gebrek aan content en dat vind ik ook)…

    Ik vond Halo 4 en 5 veel slechter en deze juist weer mega goed! En ehh naast Forza is er nog wel wat meer uitgekomen he, ff oogjes open houden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 februari 2023 13:03
    @GangstaLean Ik heb het ook voornamelijk over de content in multiplayer. Halo infinite is een live-service game, waarvan SP slechts een deel van is. 343 had veel beloftes gemaakt waarvan de meeste niet zijn nagekomen. Ik noem dat dan Halo onwaardig, omdat halo 1, 2 en 3 zo iconisch waren en grondleggers van hedendaagse multiplayers waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 10 februari 2023 23:52
    @Liquidshake nu wel eindelijk een playlist met forge maps!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 3 februari 2023 12:31
    @Liquidshake Pscyconauts 2 was ook van een Xbox studio . Verder hadden ze Flight Simulator . En de campaign van Halo werd door vele als goed ervaren. Dus prima jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 februari 2023 13:05
    @Snoop213 Flight simulator is een niche, dus daar verkoop je geen consoles mee. psychonauts was een leuke indiegame, maar niet meer dan dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 3 februari 2023 13:21
    @Liquidshake Scoort toch gemiddeld 88 procent is toch echt iets meer dan een leuke indie game. En Flight simulator. Ik had het niet over console verkoop. Ik had het over het jaar 2021 en de kwaliteit er van. En psychonauts 2 88 procent. Flight Simulator 90 procent Forza horizon 5 92 procent Halo campaign 87 procent. Dat is qua gemiddelde metacritic scores niet minder dan Sony dit jaar. met Horizon 88 procent. GT7 87 God of war of War ragnarok 94. Is de enige game die beter scoorde dan de 2021 Xbox exclusieve games. Alleen het zijn ander type games

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 februari 2023 12:03
    @Snoop213 Dat hoop ik ook. Ik heb nog best veel hoop voor Starfield en denk dat het een topper zal worden. Redfall lijkt mij een generieke titel die niet heel bijzonder of leuk zal zijn. Sony is dit jaar slecht begonnen met Forspoken, dus hopelijk kan final fantasy daar verandering in brengen en anders Spiderman 2

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 3 februari 2023 12:42
    @Liquidshake Redfall ik hoop dat Arkane Austin iets tofs kan neerzetten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 3 februari 2023 11:40
    @Liquidshake de game is gemaakt door Tango Gameworks en uitgegeven door Bethesda.
    Dat is geen indie game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 februari 2023 11:54
    @xeros tango gameworks heeft tussen 50 en 200 medewerker, Wikipedia geeft zelfs 65 aan. Daarnaast heeft de ontwikkelaar gewerkt aan Tokyo ghostwhite, dus hoeveel mensen daadwerkelijk aan deze game hebben gewerkt is onduidelijk. Het feit dat deze game plotseling is uitgebracht, zonder enige aankondiging doet vermoeden dat het in verhouding met aaa niet heel veel zal hebben gekost. Anders drop je niet zomaar een game zonder enige marketing. Ook ademt deze game een indievibe, wat natuurlijk niet erg is.

    Sterker nog, is juist een aantrekkingskracht vanwege creativiteit die vaak samengaat met dit soort titels.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 3 februari 2023 12:04
    @Liquidshake Ik wil deze comment graag uitlichten in de podcast deze week! Is dat okay, Liquidshake?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 februari 2023 12:29
    @Aldodilly ja, dat mag zeker!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.