Heroes of the Pacific | Gamer.nl

Met Heroes of the Pacific vult Codemasters een gat in de markt. Het is namelijk, zover wij konden nagaan, het eerste historische vliegspel op de Playstation 2. Spelers die graag het luchtruim onveilig maken, konden voorheen eigenlijk alleen terecht bij de moderne vliegtuigen uit Ace Combat spellen. Met Heroes of the Pacific krijg je de kans de belangrijkste luchtgevechten boven de Stille Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog, nog eens dunnetjes over te doen.

Heroes of the Pacific kiest overduidelijk voor een arcade aanpak. Het spel biedt weliswaar de keuze tu en arcade en profe ionele besturing, maar in beide gevallen zul je je geen zorgen hoeven te maken om ingewikkelde metertjes en knopjes. Gas geven doe je met de rechter analoge stick, sturen met de linker. Door de rechter analoge stick in te drukken, kun je een soort van boost activeren. Bij de profe ionele variant kost het wat meer moeite om je vliegtuig nauwkeurig te manoeuvreren, terwijl je bij arcade moeiteloos de meest onmogelijke toeren kunt maken.

Het hoofdonderdeel van Heroes of the Pacific is de campagne, waarin de carrière van Crowe, één erg talentvolle piloot, wordt gevolgd. Het verhaal wordt erg sfeervol verteld via een soort plakboek, waarin kleine animaties zijn opgenomen die Crowe van toelichting voorziet. Er worden eveneens enkele authentieke beelden gebruikt uit de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal begint bij de aanval op Pearl Harbour, maar ook de gevechten rond Midway Island, Guadalcanal en Wake Island zijn in het spel opgenomen. Om het grootschalige gevecht wat meer gestalte te geven, wordt tu en de mi ies door een landkaart getoond waarop te zien is welke gebieden in Japanse en welke in Amerkaanse handen zijn. Hierdoor krijg je een aardig idee van hoe de oorlog zich op de achtergrond ontwikkelt.

De mi ies in Heroes of the Pacific bestaan doorgaans uit een aantal achtereenvolgende doelen. Echt dynamisch zijn de mi ies niet, maar het is soms wel mogelijk om een bepaald doel eerder te volbrengen dan de bedoeling is. Tevens zijn er een aantal optionele mi ies die niet altijd expliciet worden aangegeven. De mi ies spelen zich steeds af in een relatief klein gebied, vergelijkbaar met de kaarten uit de Battlefield games. Wanneer je dreigt het gebied te verlaten, word je terug geroepen. Soms is een mi ie verspreid over meerdere gebieden. Je zult dan naar een waypoint moeten vliegen, waarna je via een korte cutscène in het nieuwe gebied uit komt.

De variatie in mi ies is behoorlijk groot. In één van de mi ies moet je bijvoorbeeld ondersteuning bieden bij de bevrijding van krijgsgevangenen. Je zult vijandige boten uit de weg moeten ruimen zodat je eigen boten aan land kunnen komen. Vervolgens schiet je op het land wat tanks aan gort, die de opmars van de bevrijding oldaten proberen te voorkomen. Ook mag je eigenhandig de toegangspoort naar het gevangenenkamp vernietigen en de bewakingstorens uit de weg ruimen. Dit alles terwijl tientallen vijandige vliegtuigen in het luchtruim je proberen te stoppen.

Je begint in met een klein gevechtsvliegtuig, maar zult later ook een bommenwerper, duikbommenwerper en torpedobommenwerper kunnen besturen. Om torpedo's af te schieten zul je vlak boven het wateroppervlak moeten vliegen en aan een niet te hoge snelheid, anders zal je torpedo te diep in het water zakken of op het wateroppervlak exploderen. Met een duikbommenwerper dien je nagenoeg verticaal omlaag te vliegen, om je projectielen af te kunnen vuren. Doe je dit niet, dan zullen ze afketsen op het schip waar je het op gemunt hebt. Het eerst omhoog vliegen om vervolgens met een duikvlucht naar beneden te storten, geeft een enorme voldoening.