Heroes of Might and Magic, een gameserie die tegenwoordig een begrip is in de industrie. De serie heeft sinds het verschijnen van het eerste deel in 1995 een brede fanbase opgebouwd. Inmiddels zijn we 7 jaar, 2 nieuwe delen en 5 expansions verder en nu verschijnt Heroes of Might and Magic IV op de markt. Maar heeft Heroes IV nog wel wat toe te voegen aan de serie ? Je leest het in de review.

Om te beginnen even een beschrijving van de Heroes of Might and Magic (HOMM) games. Het spel is een turn-based strategy game waarin verschillende rassen tegenover elkaar staan. In het origineel waren er nog 4 rassen, inmiddels is dit aantal gegroeid tot 6. De rassen zijn echt compleet verschillend, wat op meerdere manieren terugkomt. Ieder ras heeft zijn eigen kasteel, units, sterktes en zwaktes en resources die belangrijk zijn. Resources ? Jazeker, resources spelen een belangrijke rol in het spel. In HoMM is er niet alleen goud of olie maar een breed assortiment aan grondstoffen (gold, wood, ore, crystal, jewels, mercury en sulfur) waarop oorlogvoering en legeropbouw is gebaseerd. Resources zijn los op de map te vinden in de vorm van een eenmalige bonus of een mine die per turn wat oplevert. Gelukkig heeft ieder kasteel een markt waar je goud of overbodige grondstoffen kan omruilen tegen iets anders.

Als je het spel begint heb je meestal een klein dorpje of als je geluk hebt een kasteel. Door je kasteel uit te bouwen met per ras unieke gebouwen kun je voordelen verkrijgen of nieuwe units beschikbaar krijgen. Per turn komen er nieuwe bij, hoeveel is afhankelijk van de soort units. Sterke Zwarte Draken groeien nu eenmaal minder snel dan simpele boeren. Je kasteel is echter niet de enig plek waar units te krijgen zijn. Verspreid over de map staan ook losse gebouwen waar je units kunt kopen. Meestal zijn deze gebouwen flink verspreid over de map en zijn ook nog eens goed bewaakt. Als je de bewakers echter hebt verslagen kun je de gebouwen gebruiken om extra snel een groot leger te laten groeien.

Het belangrijkste van je eigen leger is je hero. De hero is een unieke unit die in Heroes IV een belangrijke rol heeft gekregen. De hero geeft de leiding over je units. Hij (of zij) kan spells gebruiken, potions toepassen en (nieuw in deel IV) meevechten. Tijdens de gevechten doet je hero ervaring op waardoor hij sterker wordt. Bij het bereiken van een nieuwe level verkrijg je nieuwe skills. Deze skills zijn enorm divers en kunnen de manier waarop je speelt versterken. Een necromancer kan een hogere rating krijgen waardoor meer overleden krijgers terugkomen als zombie, terwijl een barbarian juist gaat voor meer snelheid. Om het nog interessanter te maken kan je hero ook artifacts ontvangen en de map erkennen, die vaak doorspekt zijn door portals, een bovenwereld en een wereld onder de grond (map is dus 2x zo groot), sterke vijanden, waterbarrières en nog veel en veel meer. In totaal kun je 8 verschillende heroes onder je controle hebben.

Als je dit allemaal leest lijkt het vreselijk ingewikkeld. Het unieke van de HoMM serie is dat het juist niet ingewikkeld is, ondanks de uitgebreide en diepgaande gameplay. Maar goed, tijd om te kijken wat Heroes IV ons brengt ten opzichte van zijn voorgangers.