Heroes of Might and Magic V | Gamer.nl

Na het verdwijnenvan developer NWC, werd het nogal grauw in de wereld van Might and Magic. Eentoekomst voor games als Might and Magic en Heroes of Might and Magic was ingeen velden of wegen meer te bekennen, totdat Ubisoft de touwtjes in handen namen twee projecten begon, waarmee ze nieuw leven bliezen in een game serie waarveel mensen ongelooflijk veel uren in hebben gestopt. Heroes of Might and MagicV is deze game geworden, de opvolger van de voorgaande vier delen aan turnbased strategy games.Wat maakt eengame een kla ieker? Is het mi chien het feit dat veel mensen het spelen, ofheeft het te maken met gameplay of graphics? In elk geval kan je bij heel veelgames die de stempel kla ieker krijgen opgedrukt een aantal gezamenlijkefactoren terugvinden. Enkele daarvan zijn een sterke en vooral actievemod-community, aantrekkelijke gameplay en de mogelijkheid je tijd overal voorte nemen. Deze laatste factoren hebben betrekking op de turnbased strategygames Heroes of Might and Magic. De afgelopen jaren hebben duizenden gamersover de gehele wereld legers gemaakt, heroes van kasteel tot kasteel gebrachten zijn ze gevechten aangegaan met legers vol demonen, draken en engelen. Devoorgaande delen, een enkele daargelaten, waren regelrechte hits en het is aanNival Interactive om dat succes te evenaren.Om meteen met dedeur in huis te vallen, Heroes of Might and Magic V is voor kenners vooral meervan het zelfde. Is dat negatief? In het geval van deze game absoluut niet. HommV,even afgekort voor het gemak, is juist zo’n titel waarbij je niet zit tewachten op zogenaamde verbeteringen op het gebied van gameplay, vanwege hetfeit dat alles al werkt. Never change a winning team! Maar je kunt anno 2006natuurlijk niet wegkomen met een game waarbij je een grafische setting uit 1995gebruikt, dus heeft HommV vooral op het grafische vlak een enorme upgradegehad.De geschiedenisvan de reeks, kent enkele leuke twists and turns zoals je eerder al kon lezenen gelukkig geldt dit ook voor HommV als lo taande game. Het verhaal achterdeze nieuwste game in de reeks is niet zo gek anders als voorgaande delen. DatNival er meer nadruk op heeft gelegd komt de game alleen maar ten goede.Wanneer de jonge Keizer Nicolai van het Griffin Keizerrijk trouwt met zijngeliefde Isabel, valt een horde demonen de wereld van Ashan binnen. Nicolaimoet, zoals zijn vader voor hem, de oorlog met deze duivelse wezens aangaan enverbant zijn kersverse echtgenote naar the Summer Palace aan de andere kant vanzijn keizerrijk. Als de dagen en weken verstrijken, wordt Isabel ongeduldig enzoekt ze de hulp van magiërs en elfen, maar zoals elk goed fantasy verhaalstaat ze er hopeloos alleen voor. Tegen alle wensen en verwachtingen in besluitIsabel terug te keren naar haar echtgenoot, maar dat is niet zo makkelijk alsdat ze in eerste instantie denkt.HommV kent eenzestal campaigns waar je je als speler doorheen zal moeten worstelen als je degame tot een goed einde wil brengen. Deze zes campaigns staan direct inverbinding met de zes verschillende factions die binnen de wereld van Ashanoperatief zijn. Deze factions bevatten allemaal andere eenheden, magische skillsen hebben allemaal verschillende helden. In willekeurige volgorde krijg je al peler te maken met de verschillende legers van Haven, Necropolis, Inferno,Dungeon, Sylvan en Academy, en zal je de aparte skills van deze tot hunuiterste moeten benutten. Hier komt direct een nieuw spelelement van Homm5 integenstelling tot zijn voorgangers om de bocht kijken. Elk van de factionsheeft een initial skill. Zo kan Haven voor geld haar eenheden upgraden, kanNecropolis skeletten doen herrijzen en kan Academy kleine artifacts voor legers maken. Als je hier goed mee weet om te gaan, zijn deze skills een echteaanwinst.De manier waaropje door de wereld van Ashan beweegt is nog precies zo als dat in de voorgaandedelen. Je legers kunnen alleen op stap als ze worden vergezeld door een hero.Deze hero kan je in je beurt enkele stappen verplaatsen over de landkaart endeze gebruiken om voorwerpen op te pakken, goud te verzamelen of gevechten aante gaan met monsters of andere spelers. Ten opzichte van vorige delen, is hethele verplaatsen wat versneld. Er zijn veel minder schermpjes dan dat invoorgaande delen het geval was en dat bevordert het spelen ten zeerste. Als jemet je hero besluit een ander leger of groepje monsters aan te vallen,verandert je perspectief in een schuin bovenaanzicht van een strijdtoneel enkan je nog de laatste verandering maken in de opstelling van je eenheden. Alsje dan eenmaal de strijd aangaat, zal je om beurten de mogelijkheid krijgen omje verschillende eenheden te verplaatsen, ze aan te laten vallen of hunsecundaire skills te gebruiken. Het zijn echt de gevechten die het spelen vanHomm5 erg leuk maakt. De diversiteit van de 84 verschillende eenheden is zogoed uitgewerkt dat je op allerlei manieren kunt ontkomen aan grootschaligegevechten of juist het tegenovergestelde, je vijand onderwerpen aan een castlesiege waar je eng van wordt.Grafisch gezienis HommV een verademing ten opzichte van de twee dimensionale prut die devorige heroes games met zich mee brachten. Toentertijd was dat helemaal in,maar tegenwoordig moet alles 3D en glimmend zijn en dat is precies wat HommV jebiedt. Ook op het gebied van geluid en muziek zit het helemaal snor.Opera-achtige muziek, kabbelende beekjes, tsjilpende vogels en waaiende windgeven je het idee dat je jezelf in een levende wereld bevindt. Groot voordeelvan de 3D engine is het feit dat je nu 360 graden om je heen kan kijken en dekaart kan draaien. Zo kan je verborgen voorwerpen makkelijker vinden of zie jedat verscholen groepje zombies makkelijker staan. Er is echter wel een probleemmet de camera en dat is dat deze op sommige momenten zorgt voor enorme slowdownin je framerate. Als je de camera over de zijkant van de kaart beweegt wil dezewel eens vast blijven hangen en krijg je het idee dat je de game in bullettimeaan het spelen bent.Wat een game alsHommV echt laat uitblinken is de manier waarop de ontwikkelaar heeft gezorgdvoor een reeks aan multiplayer opties waarbij je elkaar het leven zuur kanmaken. Niets is namelijk leuker dan deze game spelen tegen een aantal van jevrienden. Het spelen van Heroes of Might and Magic heeft altijd meer funopgeleverd als je het opnam tegen een ademende tegenspeler dan in plaats vaneen elektronische. Vooral de optie om als wachtende speler, het is en blijftturnbased, je spelende vijand het leven zuur te maken is erg goed gevonden. Hoelanger je over je beurt doet, des te meer kans je tegenspelers hebben om jemijnen te voorzien van een lekker groepje geesten of om je houtzagerij tesaboteren. De mod community achter Heroes of Might and Magic V zal hier echternog veel meer mee gaan doen, omdat ze de mogelijkheid hebben om zelf maps encampaigns te maken. Dit was het sterke punt ook bij de voorgaande delen en ditzal de titel nog wat langer mee laten gaan.Als oud Heroes ofMight and Magic speler, kan ik iedereen die bekend is met de reeks met eengerust hart deze nieuwste game in de serie aanbevelen. Voor de doorgewinterdeHomm speler is het wellicht aan te raden niet op de makkelijkste stand tespelen, anders blaas je vrij snel door de campaigns heen. Voor de beginnende speler is het echter al vrij snel een uitdaging. Volgens geruchten komt er binnenkort een patch met daarin een Easy Mode. Als je een beetjeleuke pc hebt staan is de game prima weg te krijgen en zal je zelf merken datde tijd veel sneller gaat dan je in eerste instantie dacht. Daar schuilt ookdirect iets waar je rekening mee moet houden en dat is het feit dat een gameals deze ongelooflijk veel tijd opslokt. Voordat je het weet is het drie uur ’snachts en kom je tot de conclusie dat je nog maar 10 beurten bezig bent. Datdeze game in de zomer, als je dat in Nederland zo kan noemen, uitkomt is geengelukkige keuze. Een game als HommV komt beter tot zijn recht op een koude,regenachtige dag waarbij je niet naar buiten wenst te gaan. Gelukkig omschrijftdat laatste de zomers in Nederland, dus het lijkt wel of Ubisoft een vinger inde pap heeft bij de weergoden.