Ondanks dat fantasy altijd al populair is geweest, is het de laatste jaren toch weer bezig aan een grote opmars. Met films als Lord of the Rings en games als World of Warcraft lijkt het genre levendiger dan ooit. Heroes of Annihilated Empires springt hier handig op in. Deze strategiegame speelt zich af in een fictieve fantasywereld, waar de doden uit hun graven zijn opgestaan en de wereld bedreigen. Er is echter één punt waarin Heroes of Annihilated Empires verschilt: de tanks en straaljagers. Zoals gezegd speelt het spel zich af in een fantasiewereld met elven, goblins, draken en trollen. Deze wereld bevindt zich echter in een parallel universum. In deze wereld zijn de doden opgestaan uit hun graven en zijn deze nu van plan de wereld over te nemen. De held (lees: de speler) moet natuurlijk de wereld van de ondergang redden door de krachten van het goede te bundelen en het kwaad te verslaan. Heroes of Annihilated Empires is een game met twee gezichten. Aan de ene kant is het een typische fantasy strategiegame, met boompjes waar de elfjes uit komen en begraafplaatsen waar de doden vandaan komen. Aan de andere kant heeft het spel ook zijn eigen charme. Dit komt eigenlijk vooral doordat de game ook bijna een RPG is. De held in het spel zal gedurende de verschillende levels experience points vergaren, waarmee hij upgrades kan ‘kopen'. Deze upgrades zijn meestal typisch voor een personage in een RPG: snellere aanvallen, grotere kracht bij het gebruiken van magie of een betere bescherming wanneer er door de vijand op je ingehakt wordt. Ook kan je held tijdens zijn avonturen bepaalde voorwerpen vinden die hij in zijn uitrusting kan plaatsen. Denk hierbij aan ringen die je aanvallen krachtiger maken of een halsband die ervoor zorgt dat je wonden helen.   Deze elementen maken Heroes of Annihilated Empires tot een kleine verademing binnen het genre. De ontwikkelaar heeft namelijk besloten om niet 'nummer 1338' in de reeks van fantasygames te maken. Dat ze dit idee hadden blijkt namelijk ook uit de units die in de game voorkomen. Het gaat hierbij zowel om standaard units als Elf Archers, Ents en Dryads, maar ook om tanks en ander hedendaags wapengespuis.Dit zorgt ervoor dat Heroes of Annihilated Empires een originele game is, waarvan er niet erg veel in zijn soort zijn.Dit klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar het spel heeft toch ook wat minpuntjes. De eerste hiervan is de moeilijkheidsgraad. Het spel is erg makkelijk, waardoor een groot gedeelte van de uitdaging verloren gaat. Vooral wanneer je een basis moet opbouwen (wat niet in elke missie moet), heb je erg snel een groot leger bij elkaar, dat zonder problemen de vijand onder de voet loopt. Ook wanneer je held alleen door het level loopt, is het meestal erg makkelijk om de slechteriken een kopje kleiner te maken. Van een afstandje een spreuk over ze uitspreken, snel je pijl en boog op ze leegschieten en vervolgens tot net buiten hun bereik lopen. De vijand heeft namelijk een bepaalde grens die ze niet kunnen overschrijden. Loop jij hier overheen, dan keert de vijand terug naar zijn oorspronkelijke plaats. Met je held vuur je dan weer een aantal pijlen af, wacht je tot die gemenerik vlak bij je is en ren je dan weer snel de onzichtbare grens over. Op deze manier is in principe elke vijand zonder problemen te verslaan. Een ander heikel punt is de besturing. Over het algemeen is deze goed uitgevoerd, en na een tijdje raak je er ook wel aan gewend, maar het blijft vreemd dat de scrollknop op je muis niet gebruikt wordt om in te zoomen, maar om de camera rond te draaien. Na een uurtje spelen merk je dit al niet meer, maar wennen is het wel. Vooral omdat er geen enkele mogelijkheid is om überhaupt in te zoomen. Ook het veranderen van de knoppen is geen optie. Aangezien ik nogal kieskeurig ben wat betreft de besturing in een game, zorgde dit soms tot ergernis.

De sfeer in het spel is erg vrolijk, leuk en cartoonesk. De tussenstukjes zijn op een comic-achtige manier uitgewerkt. Dit houdt in dat je echt naar losse plaatjes met tekstballonnetjes kijkt. De graphics ingame zijn erg netjes en kleurrijk, maar zijn niet erg gedetailleerd. Desondanks weet het spel met zijn manier van presenteren veel goed te maken. Het geluid is een stuk minder. Vooral de voice-acting en de teksten die opgezegd worden, klinken vaak erg cheesy en gemaakt. Dit zijn duidelijk van die teksten die in een boek geen enkel probleem vormen, maar zodra ze hardop gezegd worden, klinken ze heel erg fout en gefabriceerd. Heroes of Annihilated Empires is een moeilijk spel om te beoordelen. Het heeft duidelijk zijn charme en is zeker origineel in zijn genre. De game heeft echter ook nogal wat minpuntjes die, wanneer ze zouden zijn gladgestreken, het spel nog leuker zouden maken. Desondanks blijft het gewoon leuk om Heroes of Annihilated Empires te spelen, ook al is het vaak erg makkelijk en is de besturing even wennen. De originele combinatie van RTS en RPG en fantasy en realisme maken dit spel tot een erg leuk tussendoortje.