Heroes of Annihilated Empires | Gamer.nl

Ondanks dat fantasy altijd al populair is geweest, is het de laatste jaren toch weerbezig aan een grote opmars. Met films als Lord of the Rings en games als Worldof Warcraft lijkt het genre levendiger dan ooit. Heroes of Annihilated Empire pringt hier handig op in. Deze strategiegame speelt zich af in een fictievefantasywereld, waar de doden uit hun graven zijn opgestaan en de wereldbedreigen. Er is echter één punt waarin Heroes of Annihilated Empiresverschilt: de tanks en straaljagers.Zoals gezegd speelt het spel zich af in een fantasiewereldmet elven, goblins, draken en trollen. Deze wereld bevindt zich echter in eenparallel universum. In deze wereld zijn de doden opgestaan uit hun graven en zijndeze nu van plan de wereld over te nemen. De held (lees: de speler) moetnatuurlijk de wereld van de ondergang redden door de krachten van het goede tebundelen en het kwaad te verslaan.Heroes of Annihilated Empires is een game met tweegezichten. Aan de ene kant is het een typische fantasy strategiegame, metboompjes waar de elfjes uit komen en begraafplaatsen waar de doden vandaankomen. Aan de andere kant heeft het spel ook zijn eigen charme. Dit komteigenlijk vooral doordat de game ook bijna een RPG is. De held in het spel zalgedurende de verschillende levels experiencepoints vergaren, waarmee hij upgrades kan ‘kopen'. Deze upgrades zijnmeestal typisch voor een personage in een RPG: snellere aanvallen, groterekracht bij het gebruiken van magie of een betere bescherming wanneer er door devijand op je ingehakt wordt. Ook kan je held tijdens zijn avonturen bepaaldevoorwerpen vinden die hij in zijn uitrusting kan plaatsen. Denk hierbij aanringen die je aanvallen krachtiger maken of een halsband die ervoor zorgt datje wonden helen.  Deze elementen maken Heroes of AnnihilatedEmpires tot een kleine verademing binnen het genre. De ontwikkelaar heeftnamelijk besloten om niet 'nummer 1338' in de reeks van fantasygames te maken.Dat ze dit idee hadden blijkt namelijk ook uit de units die in de game voorkomen.Het gaat hierbij zowel om standaard units als Elf Archers, Ents en Dryads, maarook om tanks en ander hedendaags wapengespuis.Dit zorgt ervoor dat Heroes ofAnnihilated Empires een originele game is, waarvan er niet erg veel in zijnsoort zijn.Dit klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar het spel heefttoch ook wat minpuntjes. De eerste hiervan is de moeilijkheidsgraad. Het spelis erg makkelijk, waardoor een groot gedeelte van de uitdaging verloren gaat. Vooralwanneer je een basis moet opbouwen (wat niet in elke mi ie moet), heb je ergsnel een groot leger bij elkaar, dat zonder problemen de vijand onder de voetloopt. Ook wanneer je held alleen door het level loopt, is het meestal ergmakkelijk om de slechteriken een kopje kleiner te maken. Van een afstandje eenspreuk over ze uitspreken, snel je pijl en boog op ze leegschieten en vervolgenstot net buiten hun bereik lopen. De vijand heeft namelijk een bepaalde grensdie ze niet kunnen overschrijden. Loop jij hier overheen, dan keert de vijand terugnaar zijn oorspronkelijke plaats. Met je held vuur je dan weer een aantalpijlen af, wacht je tot die gemenerik vlak bij je is en ren je dan weer snel deonzichtbare grens over. Op deze manier is in principe elke vijand zonderproblemen te verslaan.Een ander heikel punt is de besturing. Over het algemeen isdeze goed uitgevoerd, en na een tijdje raak je er ook wel aan gewend, maar hetblijft vreemd dat de scrollknop op je muis niet gebruikt wordt om in te zoomen,maar om de camera rond te draaien. Na een uurtje spelen merk je dit al nietmeer, maar wennen is het wel. Vooral omdat er geen enkele mogelijkheid is om überhauptin te zoomen. Ook het veranderen van de knoppen is geen optie. Aangezien iknogal kieskeurig ben wat betreft de besturing in een game, zorgde dit soms totergernis.

De sfeer in het spel is erg vrolijk, leuk en cartoonesk. Detu enstukjes zijn op een comic-achtige manier uitgewerkt. Dit houdt in dat jeecht naar lo e plaatjes met tekstballonnetjes kijkt. De graphics ingame zijnerg netjes en kleurrijk, maar zijn niet erg gedetailleerd. Desondanks weet hetspel met zijn manier van presenteren veel goed te maken. Het geluid is een stukminder. Vooral de voice-acting en de teksten die opgezegd worden, klinken vaakerg cheesy en gemaakt. Dit zijn duidelijk van die teksten die in een boek geenenkel probleem vormen, maar zodra ze hardop gezegd worden, klinken ze heel ergfout en gefabriceerd.Heroes of Annihilated Empires is een moeilijk spel om tebeoordelen. Het heeft duidelijk zijn charme en is zeker origineel in zijngenre. De game heeft echter ook nogal wat minpuntjes die, wanneer ze zoudenzijn gladgestreken, het spel nog leuker zouden maken. Desondanks blijft hetgewoon leuk om Heroes of Annihilated Empires te spelen, ook al is het vaak ergmakkelijk en is de besturing even wennen. De originele combinatie van RTS enRPG en fantasy en realisme maken dit spel tot een erg leuk tu endoortje.