Headlander

Headlander

Retrofuturisme zonder body

Geschreven door David Kers op

• Het is Double Fine gelukt om met Headlander wederom een unieke titel neer te zetten. De swingende retrofuturistische jaren 70-stijl levert prachtige beelden op, die dankzij de sterke kerngameplay niet snel gaan vervelen. Deze Metroidvania mist echter gaandeweg verfrissende gameplaytoevoegingen en het veelbelovende verhaal komt niet goed uit de verf. Hierdoor weet Headlander na een sterk begin nooit écht te imponeren.
    Score: 60 Oké
    • Jaren 70 setting, verfrissende gameplayopzet
    • Latere gameplayopties niet goed uitgewerkt, verhaal té oppervlakkig

Headlander is een echte Metroidvania. De titel van Double Fine en Adult Swim ziet er zo uit, heeft de typerende mapstructuur en afgesloten gedeeltes die alleen op latere momenten kunnen worden bereikt. Door het toevoegen van één gameplaymechaniek doet de game echter net iets anders dan de meeste Metroidvania-games.

De aanzet voor dit tafereel: een retrofuturistische toekomst waarin de mensheid hun geest heeft overgezet naar robotlichamen om zo de kans op het eeuwige leven na te streven. De kunstmatige intelligentie achter dit proces is echter op hol geslagen en de hoop is gevestigd op één overgebleven hoofd dat in een laboratorium uit een diepe slaap wordt gewekt. In deze wonderlijke situatie besturen spelers dit hoofd, weliswaar in een vliegende helm. De futuristische stormhoed heeft bovendien de mogelijkheid om de controle over te nemen van robotlichamen.

Headlander

Shag carpets

De bizarre opzet wordt gecomplementeerd door de setting van Headlander: een swingende sciencefictionwereld uit de jaren ‘70 – een mix tussen films als Logan’s Run en Saturday Night Fever. Ieder scherm is overgoten met deze 70’s stijl, inclusief een bijhorend oververzadigd kleurenpalet en in elke ruimte minimaal één shag carpet. Deze gedateerde visie van de toekomst is een van de beste aspecten van de game en maakt het ontdekken van het alsmaar groeiende doolhof een lust voor het oog.

Progressie door dit hedonistische robotoord boek je door het overnemen van robotlichamen en hun bijhorende wapens. Deze komen in verschillende kleuren die overeenkomen met de kleurcodes van gesloten deuren. De lasers die de robots afvuren ketsen bovendien terug, waardoor er ruimte ontstaat voor enkele simpele puzzels. Door het ontbreken van een springknop is het zo vaak het geval dat er via een muur een deur geopend moet worden, om daar vervolgens als losgekoppeld hoofd doorheen te vliegen. Deze mechaniek zorgt voor enkele vermakelijke opzetjes, die dankzij meerdere goedgeplaatste grappen niet snel vervelen.

Headlander
Headlander
Headlander

Hedonistische herhaling

Naast de mogelijkheid tot het overnemen van robotlichamen en vliegen zijn er andere upgrades te vinden. Deze verschillen van snelle aanvallen en een schild tot de mogelijkheid om een robotlichaam te verlaten terwijl deze blijft schieten op vijanden. Het is jammer dat de speler geen van deze upgrades ook daadwerkelijk hoeft te gebruiken in de rest van de game. Deze blijft na een sterke introductie de hele game hangen in herhalingsoefeningen.

Headlander stapt slechts een enkele keer af van deze eensluidende puzzels en gevechten. Zo dient zich halverwege een originele, maar uit de kluiten gewassen schaakpuzzel aan. Het is meteen het summum van de game, waar de eindbaasgevechten dankzij de matige schietactie in Headlander telkens uitmonden in frustrerende kamikazeoefeningen.

Ditzelfde lot treft ook het verhaal. Wat begint als een serieuze sciencefictionvertelling dat interessante onderwerpen als transhumanisme betast, mondt al snel uit in een acht uur durende komische nabootsing, doordrenkt met flauwe grappen over hippies en drugsgebruik. In beide gevallen lijkt het alsof Double Fine halverwege geen tijd of inspiratie meer wist te vinden om de game meer diepgang te geven. Daardoor voelt Headlander met name in het begin als een potentiële topper in het Metroidvania-genre, maar lukt het de game uiteindelijk niet om deze belofte ook waar te maken.

Headlander is verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.

Gone in November Eerste gameplay Metal Gear Survive onthuld
1