Haunting Ground | Gamer.nl

Wanneer je in een horrorspel met een zwaar arsenaal aan wapens rond mag huppelen, dan is de angst natuurlijk ver te zoeken. Eventueel gevaar kun je namelijk eenvoudig de kop in drukken. Daarom besloot Capcom de hoofdrol in Haunting Ground weg te leggen voor een weerloos meisje dat van pistolen en knuppels geen kaas gegeten heeft, een concept dat men ook al hanteerde in de Clock Tower games. Die spellen waren leuk, maar niet echt bijzonder. Heeft Haunting Ground meer in zijn mars?

Fiona is de hoofdrolspeelster in Haunting Ground. Aan het begin van het spel bevindt ze zich opgesloten in een kooi, ergens in een donkere kelder. Het grootste deel van haar geheugen is ze kwijt, slechts korte flashbacks van een auto-ongeluk staan haar nog bij. Wanneer met een beetje mazzel het slot van haar kooi af valt, besluit ze te ontsnappen. Dat dit niet zo gemakkelijk is als ze mi chien wel gehoopt had, ontdek je snel genoeg.

Om te ontsnappen zul je in Haunting Ground diverse puzzels op moeten lo en. De variëren van het zoeken van de juiste sleutel voor een slot, tot de wat meer ingewikkelde puzzels met knoppen- of woordcombinaties. Vaak is het wel duidelijk wat je te doen staat, slechts een enkele puzzel is enigszins onduidelijk of vergezocht. Ook zie je, doordat het spel gebruik maakt van vaste camerapunten, nog wel eens een object of pa age over het hoofd. Je moet er soms ook erg precies voor gaan staan, om een bepaald object te kunnen gebruiken.

Al vroeg in het spel kom je Hewie tegen, een witte viervoeter die je vanaf dan de rest van het spel bij zal staan. Hewie kan je helpen met het oplo en van puzzels en het afwenden van tegenstanders. Je hebt geen directe controle over de hond, maar kunt hem met enkele simpele commando's zeggen wat te doen. Zo kun je hem naar je toe roepen, van je af sturen (om bijvoorbeeld de omgeving af te zoeken), stil laten staan, complimenteren of bestraffen. Net als een echte hond zal Hewie je niet per definitie gehoorzamen. Je zult hem namelijk regelmatig moeten belonen om zijn vertrouwen te winnen, met een aai over de bol of voedsel. Helaas is het niet altijd het vertrouwen dat de mate van gehoorzaamheid bepaalt. Wanneer de pathfinding-routine van je geliefde hondje namelijk even geen raad weet, dan zal hij het ook af laten weten. Dit kan vooral met een tegenstander in de buurt, erg frustrerend werken.

In Haunting Ground krijg je niet bepaald te maken met hordes tegenstanders, in tegendeel. In een bepaald hoofdstuk van het spel, wordt je namelijk maar met één vijand geconfronteerd. Aanvankelijk is dit een stevige, niet bijster pientere bruut die niets liever wil dan je dood knuffelen. Later staat je nog een aantal andere wezens te wachten, die we echter niet zullen verklappen. Je tegenstanders kun je alleen op een vast moment in het spel uitschakelen, wanneer je de noodzakelijke puzzels van het hoofdstuk achter de rug hebt. Tot die tijd zit er niets anders op dan vluchten.

Je eerste tegenstander, is het geen schatje?

Er zijn een aantal manieren om een tegenstander af te schudden. De voornaamste is het zoeken van een schuilplaats. Zo kun je onder bedden kruipen of je in een kast verstoppen. De tegenstander is dan al snel het spoor bijster en zal afdruipen, waarna je weer even veilig rond kunt lopen. Ook kun je tegenstanders soms afschudden door voldoende afstand op te bouwen, een kwestie van hard rennen dus. Deze afstand vergroot je door bijvoorbeeld je hond Hewie op ze af te sturen. Daarnaast tref je enkele objecten aan in de spelwereld, waarmee je tegenstanders tijdelijk kunt verdoven.