Harry Potter & Chamber of Secrets | Gamer.nl

De verfilming van boek nummer twee van J.K. Rowling is sinds 21 november te zien in de Nederlandse bioscopen. Electronic Arts kwam iets eerder al met de virtuele versie van de lectuur, een aktie / adventure game, gericht op de wat jongere gamers onder ons. Wij keken naar de PC versie van het spel en maakten de balans op. Harry Potter en de Geheime Kamer (Engelse titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets) is naast het tweede boek en de tweede film, ook de tweede game in de serie. Vorig jaar kwam Electronic Arts al met een game gebaseerd op Harry Potter en de Steen der Wijzen. Het is dan ook goed mogelijk om de vergelijking met het vorige spel te trekken, de developer heeft immers een jaar de tijd gehad om de minpunten van deel 1 te verbeteren en deze te verwerken in deel 2. Om het geheugen nog even op te fri en: ons eindoordeel over Harry Potter 1 was dat de game niet uitdagend genoeg was en ook wat grafische foutjes bevatte, wat het cijfer 7,3 opleverde.

Harry Potter en de Geheime Kamer is zo lineair als een meetlat en volgt het verhaal van het boek/de film op de voet. Zo zien we in de intro Ron en Harry naar het kasteel 'Hogwarts' reizen met de vliegende auto van de familie Weasel, om vervolgens tegen de oude schoolboom aan te botsen. Alle cutscenes worden door de engine zelf gerenderd, wat grafisch niet het mooiste resultaat oplevert, maar je wel betrokken houdt bij het spel en ook scheelt qua laadtijd. Nadat we de beginceremonie van de school mee hebben mogen maken, mogen we zelf de knoppen bestijgen en Harry meenemen naar de eerste challenge. De controls zijn precies hetzelfde gebleven als in deel 1, wat betekent dat je met de linker muisknop toverspreuken uitvoert en met de rechter muisknop kan springen. Meer knoppen zijn er ook niet nodig, het spel is puur op de basics van het actie / adventure genre gevestigd.