Halo Infinite

Halo Infinite is de evolutie van Combat Evolved

De cirkel is weer rond

Geschreven door Lars Cornelis op

Halo Infinite brengt de reeks terug naar waar het twintig jaar geleden begon. Terug naar de eenzame supersoldaat, een praatgrage AI-compagnon en schietpartijen die geheid uitmonden in een heerlijke chaos van kleurrijke explosies en gillende aliens. Terug naar een verrassend soepel spelende multiplayer, waar dankzij diezelfde chaos geen twee potjes hetzelfde zijn. Terug naar een game die we oneindig lang willen blijven spelen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Speelt als een droom, sterk verhaal gericht op Master Chief, Zeta Halo prikkelt de fantasie, draait goed op alle hardware, multiplayer met veel potentie
  • Minpunten
  • Kleine ontwerpfoutjes, progressiesysteem in de multiplayer kan beter, multiplayer mist nog wat essentiële opties, nog geen co-op
Het is niet makkelijk om misstappen uit het verleden weg te poetsen. Je moet toegeven dat je fout zat en een visie hebben om te zien hoe het beter moet. Dat is niet velen gegeven. Ook bij ontwikkelaar 343 Industries, dat met Halo 4 en met name Halo 5 steeds meer fans vervreemde, leek het er lang niet in te zitten. Maar het is ze toch echt gelukt. Halo is weer terug en begint met een schone lij.

De basis voor Halo Infinite’s succesformule is eenvoudig aan te wijzen: de game speelt watervlug. De gloednieuwe Grappleshot speelt daarbij een essentiële rol, zeker in de singleplayercampagne waar je het nieuwe gereedschap altijd tot je beschikking hebt. Het duurde niet lang voordat we deze toevoeging in onze harten sloten.

Halo Infinite

Grappleshot in de roos

Mede dankzij de Grappleshot spring je met ongeëvenaard veel speelse frivoliteit rond over het strijdveld. Je lanceert jezelf soepeltjes in een Warthog, rijdt een paar vijanden omver, springt er weer uit en leegt je Assault Rifle van dichtbij op je volgende slachtoffer. Vervolgens trek je een Fusion Coil naar je toe en mik je ‘m zo tussen wat Grunts, die op slag veranderen in een luid schreeuwende, felgekleurde wolk van plasma, methaangas en rondvliegende brokken pantser. Halo Infinite heeft geen chill; vrijwel ieder gevecht mondt meteen uit in volslagen chaos.

Begrijp die opmerking zeker niet verkeerd: het is aangename chaos. De snelheid waarmee alles gebeurt is precies goed. Je voelt je enerzijds flexibel en lenig, maar tegelijkertijd enorm sterk – je bent nou eenmaal een wandelende tank. Dat machtige gevoel ontstaat door een combinatie van factoren: de zichtbare impact die je kogels of vuisten hebben, je bewegingssnelheid, maar ook zeker de audio. Als je van een grote hoogte springt – wat Chief moeiteloos kan – hoor je dat er iets zwaars neerkomt. Als je een vijand slaat, dan voel je dat er gewicht achter zit. Als je met een Gravity Hammer slaat, dan trillen de vullingen haast uit je kiezen. Alles in de kern klopt en zo wordt er een oersterk fundament gelegd die met gemak zowel de singleplayer als de multiplayer van Halo Infinite draagt.

Halo Infinite
Halo Infinite
Halo Infinite

Nieuwe start

Maar Halo is meer dan alleen een schietspel. De singleplayer is een ware space opera. Infinite keert op dat vlak terug naar de basis. Net als Halo: Combat Evolved is dit deel weer een echt science fiction-mysterie. Het militaire ‘hoo-rah’ wapengekletter uit de latere delen maakt plaats voor verwondering en verkenning en Master Chief eist weer zijn rechtmatige hoofdrol op. Al wordt hij wel bijgestaan door een nieuwe AI-compagnon: The Weapon.

Daarmee maakt Infinite op een slimme manier een nieuwe start. Chief is gepokt en gemazeld – net als spelers van het eerste uur – en draagt die ervaring mee in Infinite. In Halo 4 kreeg Chief nog te horen dat hij meer mens en minder machine moest zijn – makkelijk gezegd als het lot van het hele universum weer eens op je schouders rust. In Infinite wordt de tijd genomen om te reflecteren op verlies en hoe je gemaakte fouten recht kan zetten. Er is niet veel fantasie voor nodig om te bedenken dat 343 Industries het hier misschien ook wel een beetje over zichzelf heeft.

Voor The Weapon, daarentegen, is alles nieuw. Ze is nieuwsgierig naar de wereld en ziet in haar onschuld eerder de schoonheid van dingen. Het is een grappig contrast met Combat Evolved, toen Chief juist goedgelovig was en Cortana de allesweter, maar geeft ook zowel veteranen als nieuwkomers de kans zichzelf te herkennen in het verhaal.

Net als Halo: Combat Evolved is dit deel weer een echt science fiction-mysterie.
Halo Infinite

De haast tedere wisselwerking tussen Chief en The Weapon blijft boeiend tot het einde. Dat is ook zeker te danken aan het uitstekende acteer- en animatiewerk. Vooral Jen Taylor verdient alle lofzang. Ze overtreft zichzelf bij het inspreken van The Weapon en weet de nieuwe AI op overtuigende wijze te onderscheiden van Cortana en Dr. Halsey. Chiefs stemacteur Steve Downes hoeft minder uit zichzelf te halen. Zijn geloofwaardigheid zit ‘m vooral in de subtiele animaties, die ondanks dat hij permanent achter dat blinkende vizier verscholen gaat toch goed uit de verf komen.

Duik in het onbekende

Tussen de persoonlijke dialogen door verkent het duo natuurlijk de mysterieuze Zeta Halo, een nieuwe ringwereld waar zelfs in de diepste krochten van de Halo-lore weinig over bekend is. Ook de nieuwe vijand, de Banished, is nét even anders dan de ‘vertrouwde’ Covenant. Die combinatie zorgt voor een ambiance precies zoals in Combat Evolved: je hebt geen idee waar je bent, waar alles voor dient, of waarom iedereen die paars, blauw of oranje is op je zit te schieten, maar je doet maar gewoon vrolijk mee.

De open wereld is dan ook een goede keuze. Deze opzet geeft je de vrijheid om zelf op ontdekking te gaan. Niet alle geheimen van Zeta Halo worden opgelepeld in de tussenfilmpjes. Een deel ervan mag je zelf bij elkaar puzzelen in de open wereld. Je leert dan ook meer over de motieven van de Banished en het lot van de mensen aan boord van de UNSC Infinity.

Halo Infinite
Halo Infinite
Halo Infinite

The Silent Cartographer XXL

‘Open wereld’ schept overigens misschien verkeerde verwachtingen. De hoofdmissies spelen zich meestal af in afgesloten omgevingen en ook tussendoor kun je niet volledig vrij gaan en staan waar je wil. Tussen missies door kun je voornamelijk Forward Operating Bases veroveren en Spartan Cores zoeken, waarmee je onder andere de Grappleshot upgrade. Dat lijkt op papier misschien erg op Assassin’s Creed, maar in de praktijk voelt het meer als een evolutie van levels als Halo en The Silent Cartographer uit de allereerste game.

Je kunt eventueel zelfs zonder enig probleem direct op je doel afgaan. In een tweede run heb ik alle zijactiviteiten links laten liggen en alleen de hoofdmissies gedaan. In dat geval duurt Infinite ongeveer net zo lang als de andere delen in de serie. Toch kan ik aanraden om geregeld een beetje rond te klooien in de ‘zandbak’ en niet alleen omdat je de speelduur dan aanzienlijk oprekt naar meer dan twintig uur.

Hier floreert immers ook weer die watervlugge actie. Vooral rondom de grotere forten, die op meerdere manieren binnen zijn te dringen. Maak bijvoorbeeld een schild onschadelijk om een zijingang te openen, of klim gewoon met je Grappleshot over de muur. Open vervolgens de hoofdingang en rij naar binnen met de Scorpion Tank die je voor de deur had geparkeerd, en schiet alles kort en klein. Plezier zit in een klein hoekje.

Halo Infinite

Viering van Halo

Zodoende lijkt de open wereld op papier misschien groot en nieuw, maar is het vooral een ode aan het werk dat Bungie twee decennia geleden neerzette. Sowieso is Halo Infinite doordrenkt met liefde voor de serie. Van Chiefs klassieke Mjolnir-pantser, tot muziek die heel dicht tegen het oorspronkelijke werk van Martin O’Donnell en Michael Salvatori aankruipt, en zelfs obscure verwijzingen naar Eric Nylunds The Fall of Reach; Infinite is een ode aan twintig jaar Halo. Een ultieme viering.

Daarom is het des te opvallender dat een enkel element uit de toon valt. Sommige Forerunner-symbolen zijn bijvoorbeeld verkeerd afgebeeld en bij het activeren van een Energy Sword missen we een indrukwekkende ‘twoomph’. Het merendeel van de spelers ligt daar niet wakker van, maar juist in een game die zoveel zorg en liefde uitstraalt valt het op.

De open wereld is vooral een ode aan het werk dat Bungie twee decennia geleden neerzette.

Cross-gen masterclass

Het jubileumfeestje kan knap genoeg wel gevierd worden op veel verschillende soorten hardware. Hoewel ik Infinite vooral op een Xbox Series X heb gespeeld, heb ik de game ook opgestart op pc, Xbox Series S, Xbox One X en zelfs een Xbox One. Uiteraard draait de game op de Xbox Series X het beste (of op pc, afhankelijk van je hardware). Op Series X draait de game in Quality Mode al op 60fps mét een 4k resolutie. Tenzij je een 120hz televisie hebt, hoef je de Performance Mode (met een 1080p resolutie) dus niet eens te overwegen.

Halo Infinite

Aan de andere kant van het spectrum, op de originele Xbox One, moet je het stellen met 30fps. Bovendien wordt in de open wereld behoorlijk wat van de resolutie opgeofferd. Toch blijft de ervaring overeind staan en blijft de actie onverminderd chaotisch. Op andere hardware draait de game zoals verwacht. Op de Series S is de game speelbaar met 60fps in 1080p, en op de One X heb je zelfs de keuze tussen 4k/30fps of 1080p/60fps. Je hoeft dus niet over de nieuwste en duurste hardware te beschikken om Infinite te kunnen spelen.

Gek genoeg gaat er af en toe wel iets mis bij de framerate in filmpjes. Gezichtsanimaties lijken soms op een lagere framerate te draaien dan de rest van de scène. Dit probleem lijkt in 30ps (bijvoorbeeld op een Xbox One) dan ook niet te spelen. Zonde, want juist de menselijke interactie is zo’n belangrijk aspect van het verhaal.

Ook ietwat opvallend is dat de verhaalmissies en de open wereld niet naadloos in elkaar overgaan. Dat is niet alleen gedaan om de consoles zonder SSD ademruimte te geven. De game schakelt indoor ook over op mooiere graphics, met vooral meer reflecties en betere rookeffecten. Die overgang kan soms even wennen zijn, maar het zorgt er wel voor dat je onder alle omstandigheden het maximale uit je hardware perst. Of je nu met een Xbox One op een hdtv speelt, of met een Series X op een televisie met ondersteuning voor 120hz en Dolby Vision en Atmos-geluidsinstallatie.

Halo Infinite

Knalfeest voor iedereen

Dat Halo Infinite prima draait op zoveel platforms, is ongetwijfeld ook goed nieuws voor de multiplayer. Immers: hoe meer zielen online, hoe meer vreugd. De multiplayer is weliswaar verkrijgbaar als losse free to play-game, maar is toch echt vervlochten met de singleplayer. Zo worden in wat introductiefilmpjes de gebeurtenissen uit de campagne erkend en zijn er in de campagne weer cosmetische items voor de multiplayer te ontgrendelen. Maar belangrijker nog is dat de multiplayer gestoeld is op dezelfde, intens fijne actie.

De multiplayer voelt in zekere zin wat traditioneler aan, doordat bijvoorbeeld de Grappleshot minder prominent aanwezig is. De grijphaak is online een item dat je eerst moet oppakken en vervolgens maar een paar keer kan gebruiken. Dat is maar goed ook, want de multiplayer is al tumultueus zoals ‘ie is. Alle facetten van Halo komen hier perfect tot wasdom.

Of je nu met een afgeladen Warthog probeert de vlag van de tegenstander te veroveren, iemand met de Grappleshot uit een Banshee mikt, of gewoon met een Battle Rifle headshots uitdeelt alsof het niets is, Halo Infinite is geen moment saai. Potje na potje ontdekken mensen weer nieuwe creatieve manieren om elkaar het leven zuur te maken. Potje na potje is het scoreverloop een totale verrassing. En vooral: potje na potje is Halo Infinite oprecht leuk om te spelen.

Halo Infinite
Halo Infinite
Halo Infinite

Progressiesysteem heeft nog wat progressie nodig

Toch is niet alles aan de multiplayer even geweldig. Vooral over de manier van progressie boeken is al veel gezegd. De multiplayer is free to play en dus worden er verdienmodellen als de Battle Pass geïntroduceerd. Soit, daar valt mee te leven. Maar momenteel ontgrendel je nieuwe cosmetische items deels via specifieke challenges. Dat forceert mensen om op een bepaalde manier te spelen.

Gericht ‘de objective spelen’ wordt lang niet altijd beloond en dat voelt onrechtvaardig. Het kan zomaar gebeuren dat ik mijn best doe om te voorkomen dat de vlag überhaupt gestolen wordt, terwijl mijn teamgenoot een challenge heeft om een vlaggendrager neer te schieten. Dan moet de vlag dus eerst gestolen worden.

Daar staat tegenover dat bepaalde challenges je progressie behoorlijk kunnen blokkeren. Heb je toevallig een specifieke challenge voor Capture the Flag of Oddball? Nou, hopen dan maar dat je volgende potje ook echt een van die modi is. Je hebt namelijk niks te kiezen, alleen of je Big Team Battle (12vs12) of Arena (4vs4) wil spelen.

Potje na potje is het scoreverloop een totale verrassing en potje na potje is Halo Infinite oprecht leuk om te spelen.
Halo Infinite

Niet alle challenges zijn overigens zo specifiek. Er zijn ook zat challenges die je voltooit door simpelweg te spelen. Je hoeft dan niet eens te winnen, meedoen is al genoeg. Iedereen kan zo uiteindelijk altijd wel weer íets van XP verzamelen, maar het systeem mag echt nog wel worden bijgeschaafd. Ook zouden we graag een optie zien om cross-play uit te zetten, om spelers met muis-en-toetsenbord te scheiden van spelers met een controller. Op console kun je overigens ook met muis-en-toetsenbord spelen (en op pc uiteraard met controller), maar door cross-play optioneel te maken hou je het speelveld een stuk gelijker.

Gelukkig toonde 343 Industries in de afgelopen twee weken al toewijding door diverse zaken aan te pakken en progressie te verbeteren. De ontwikkelaar laat dus meteen zien dat het fouten wil en kan rechtzetten. Maar vrees niet: Halo Infinite is echt niet alleen een belofte naar de toekomst. Zelfs zonder co-op, dat pas op zijn vroegst medio volgend jaar wordt toegevoegd, voelt de game nu al compleet en sterk. De start is voortreffelijk en we zijn nog lang niet klaar met Halo Infinite. Ik denk dat we pas net beginnen.

Halo Infinite is vanaf 8 december verkrijgbaar op Xbox Series X en S, Xbox One en pc (en Game Pass). Voor deze review is de game op alle platformen gespeeld.

Gratis speeldagen voor Final Fantasy 14 vanwege serverproblemen Phil Spencer denkt dat huidig Microsoft Bungie had kunnen houden
65

Reacties op: Halo Infinite is de evolutie van Combat Evolved

• avatar

LarsCornelis

• 6 december 2021 09:01
    Vragen over Halo Infinite? Drop ze hieronder! Dan ga ik je proberen van een antwoord te voorzien!

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • killghost

• 6 december 2021 16:55
    @LarsCornelis ik heb in een grijs ver verleden wel eens wat halo gespeeld, maar nooit uitgespeeld oid. Qua verhaal weet ik dus helemaal niks. Kan je zonder problemen deze nieuwe editie spelen of mis je dan toch veel achtergrondinfo of inside jokes.

• avatar

LarsCornelis

• 6 december 2021 20:59
    @killghost afgelopen zaterdag hebben we een artikel gepubliceerd met precies alle info die je moet weten! Als je die nog even doorleest, moet het goedkomen. (Kan helaas geen links in een comment plaatsen)

• avatar

MichelMusters

• 6 december 2021 09:21
    Deze bewaar ik voor de feestdagen!

• avatar

Ocima

• 6 december 2021 09:21
    Ik heb de multiplayer gespeeld maat ik vond deze eigenlijk erg tegenvallen! Het leek eerder op een remaster van de originele Halo multiplayer games… Maar goed de Campaign lijkt me voortreffelijk als ik het zo lees!

• avatar

wazp

• 6 december 2021 09:33
    @Ocima dan ben je denk ik in de minderheid, hoor juist meer zeer positieve geluiden over de mp. Maar iedereen zijn eigen smaak natuurlijk! Persoonlijk vind ik de multiplayer echt mega strak. (Ik speel op zowel series X als op pc)

• avatar

KrisPain

• 6 december 2021 09:47
    @wazp Naar mijn gevoel zijn de mechanics goed, maar voor de rest redelijk beperkt. In H5 vonden veel mensen de mechanics ook goed (zoek het maar op) maar raakte mensen gewoon verveeld na een maand of 2/3, zoals ik. Helaas zie ik dezelfde fouten weer in Infinite, het speelt lekker, het ziet er goed uit, maar weinig maps, weinig game modes, geen goede progressie systeem (ranked), en vage customization. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik regelmatig tegen mouse & keyboard spelers speel, terwijl ik een controller gebruik.

• avatar

wazp

• 6 december 2021 09:53
    @KrisPain er komen nog meer maps en modes aan, progressie systeem wordt aan gewerkt en ga er maar van uit dat de customization verder uitgebreid gaat worden. Ik speel zelf Infinite zowel met controller op series X als met mkb op pc en merk zelf weinig verschil. Door aim assist heb je met een controller genoeg voordeel tegenover mkb dus zal eerder aan jezelf liggen denk ik ;)

• avatar

KrisPain

• 6 december 2021 10:08
    @wazp Het gaat erom met wat het geleverd wordt, niet wat er nog aankomt, want dan zijn er gewoon veel minder spelers. Dat over controller vs mouse + keyboard is een gevoel van gelijke speelveld, ongeacht of het aan mijn skills ligt of niet.
    Jij gaf aan "maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk", maar je valt mij toch aan op mijn "skills" terwijl ik mijn mening geef.

• avatar

hulstpower

• 6 december 2021 10:14
    @wazp wat veel mensen vergeten de mp die we nu spelen is nog beta de officele release komt pas op dag van de launch uit.
    Wie weet wat voor update er dan uit komt.

• avatar

xeros

• 6 december 2021 10:49
    @hulstpower niets komt er nog uit voor 8-12 zo ver ik weet.
    Het had er al in moeten zitten.
    De game zit verder wel goed in elkaar.

• avatar

hulstpower

• 6 december 2021 11:04
    @xeros dat snap ik daarom zeg ik de mp is beta en op launch day kan er dingen veranderen waar men nu hekel aan heeft zoals tegen pc gamer niet uit kunnen zetten. En noem dit alleen als voorbeeld

• Roy36NL

• 6 december 2021 09:54
    @wazp zeker ik als niet multiplayer gamer vind deze zelf heel leuk om te spelen. Dus denk zeker dat ze een breder publiek met dit trekken. Ik vind het er echter nog steeds niet next gen uit zien, maar kan niet wachten op de singleplayer. Misschien wordt ik dan getrakteerd op Some jaw dropping effects.

• avatar

Heccer_NL

• 6 december 2021 13:43
    Voeg me toe HeccerNL pc/ game pass
    heccer__nl steam svp
    @wazp

• avatar

KrisPain

• 6 december 2021 09:43
    Jullie hebben H4 ook een 9 en H5 een 8.5 gegeven en er voornamelijk met lof over gesproken, MP ook. Het is wel door iemand anders geschreven, maar volgen jullie de hype train i.p.v. volledig zelf een mening te vormen? Over de campaign kan ik zelf nog niet veel zeggen, maar de MP is redelijk barebones en begint naar mijn mening, na ~30 potjes, best wel saai te worden. Ik ben geen reviewer, dus wil er niet te diep op ingaan, maar wil jullie laten realiseren dat in deze review wordt gesproken over de fouten van de vorige games, terwijl die games bij release een net zo hoge cijfer kregen.

• avatar

LarsCornelis

• 6 december 2021 10:41
    @KrisPain Heel goed punt. Ik denk eigenlijk dat Halo 4 en 5 bij lancering ook echt gewoon goede games waren, als je ze op zichzelf bekijkt. Maar dat ze minder goed te boek staan komt door een combinatie van factoren. Verhalenderwijs waren ze voor een Halo niet zo sterk en sfeervol, en dat wordt mede bepaald door eventuele vervolgen. Een vervolg bepaalt immers of een ingezet draadje relevant blijft of niet. Daarnaast kregen de multiplayers te weinig ondersteuning, wat wel essentieel is voor een multiplayergame tegenwoordig. Dat komt dan weer deels doordat 343 de aandacht moest verdelen over Halo 5 en The Master Chief Collection.

Omdat ik de discussie rondom Halo 4 en 5 altijd erg interessant vind heb ik bewust alle Halo's zeer recent doorgespeeld, juist om te kijken wat nou precies de verschillen zijn. Dan zie je echt dat Infinite het meest doet denken aan Combat Evolved.

Zelf ben ik de multiplayer van Infinite nog lang niet zat. Eigenlijk ieder potje gebeuren er weer de meest bizarre toffe dingen en is het een vrolijke chaos. Maar, zoals gezegd, het liefst zie ik wel de mogelijkheid om zelf modi's te kiezen. Hopelijk wacht 343 daar niet lang mee.

• avatar

KrisPain

• 6 december 2021 11:10