Review
Half-Life: Alyx

Half-Life: Alyx is een triomf

Valve toont zijn absolute klasse

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

Half-Life: Alyx is een fenomenale game die niet alleen excelleert als vr-ervaring, maar ook qua gameplay toont hoe meesterlijk Valve als ontwikkelaar is. Van begin tot (overdonderend) eind is de game een waar genot om te spelen. Nee, het is niet altijd even origineel en af en toe zijn er kleine bugs te vinden. Ook de laadtijden halen de vaart er soms uit. Toch is dit zonder enige reserve de nieuwe Half-Life-game waar we jaren op hebben gewacht.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Fantastische gameplay, grafisch overdonderend, geweldig verhaal
  • Minpunten
  • Laadtijden, kleine bugs, lineair
Half Life: Alyx is de eerste nieuwe game in de franchise sinds Episode 2 in 2007 verscheen. Na eindeloze hoeveelheden, steeds flauwer wordende Half-Life 3-memes, leek het doek voor de franchise gevallen, tot Valve opeens Alyx aankondigde. Met als grote verrassing: de game is puur voor virtual reality ontworpen. Dat blijkt een briljante keuze.

Wanneer je je eerste stappen als Alyx zet, is het makkelijk om overdonderd te raken van het uitzicht op de stad, de Walkers, het geluid… Dan loop je naar de tafel met de radio, waar ook een luciferdoosje ligt. Je pakt die op en schudt. Je voelt de lucifers in het doosje. En als je het doosje dichter bij je oor houdt en weer schudt, hoor je ze ook. Het is in een notendop waarom deze game zo geweldig is: van gigantische set pieces wiens schaal dankzij vr je kaak op de grond laat zakken, tot de allerkleinste details die nagenoeg perfect zijn uitgewerkt.

In alles voelt en speelt dit als een volwaardige Half Life-game. In plaats van stille protagonist Gordon Freeman kruip je nu in de huid van Alyx. Er zit enige ironie in de keuze om Alyx een stem te geven in dit spel, wat in eerste instantie vreemd werkt. Want jij verricht alle handelingen, terwijl Alyx er op los kletst met ene Russel. Juist in vr zou je denken dat dit een vergissing is, omdat je in principe ‘als jezelf’ in de wereld staat. Dat gevoel van disconnect is na een minuut verdwenen, niet alleen omdat het uiteindelijk gewoon niet uitmaakt, maar vooral omdat de gesprekken tussen Alyx en de ergens veilig verstopte Russel briljant zijn geschreven en geacteerd.

Prequel

Half-Life: Alyx is een prequel op Half-Life 2 en begint met een op het oog simpele opdracht: Alyx wil haar vader redden uit de handen van de Combine. Ze heeft hiervoor niet alleen de beschikking over enkele wapens, maar ook over ‘zwaartekrachthandschoenen’, de voorlopers van de Gravity Gun uit Half-Life 2.

Hier wordt meteen duidelijk wat vr toevoegt aan de gameplay. De handschoenen laten je op afstand contact maken met een voorwerp en met een snelle polsbeweging trek je ze naar je toe, waarna je ze opvangt. Zo kun je voorwerpen in de omgeving oppakken zonder steeds te moeten bukken, maar het helpt vooral bij een aantal puzzels en moeilijk bereikbare buit.

half life alyx

Half-Life: Alyx speelt als een traditionele Half-Life-game, in de zin dat je door de levels beweegt, puzzels oplost en vijanden neerschiet. Het voortbewegen kan op de comfortabele ‘teleport-manier’, maar wiens maag het aankan, heeft de optie om ook vrij rond te bewegen.

Welke manier je ook kiest, je beweegt je behoedzaam door de levels die absurd gedetailleerd zijn. Dit is een bijna fotorealistische wereld zoals we nog niet eerder in vr hebben gezien. Dat uit zich niet alleen in een uiterst beklemmende (en voor fans zeer herkenbare) wereld, maar ook in de unieke gameplay.

Barnacles

Zo heb je in duistere delen de beschikking over een zaklamp. Duisternis is een zeer belangrijk aspect van de game, met gebieden die zo donker zijn dat je trillend als een rietje stap voor stap probeert om met je smalle lichtbundel een weg te vinden tussen de Barnacles en Head Crabs. Op deze momenten neigt Half-Life: Alyx sterker naar het survival-horrorgenre dan zijn voorgangers, met beperkte hoeveelheden kogels en hier en daar flinke schrikeffecten.

Half-Life: Alyx

Maar Valve blijft niet hangen in het idee van een spookhuis. Op andere momenten loop je door weidse omgevingen met vol zonlicht en een overschot aan kogels en zit je in intense vuurgevechten met de Combine en andere tegenstanders. En weer even later los je puzzels op, waarbij je niet alleen goed ruimtelijk inzicht moet hebben, maar ook aanwijzingen in de omgeving moet zoeken.

Ook is er een upgradesysteem waarmee je je wapens van nieuwe functies kan voorzien. Hiervoor moet je ‘resin’ verzamelen dat her en der in de levels verstopt ligt. Een deel ligt gewoon in het zicht. Voor anderen moet je echt in elk hoekje kijken. Het zoeken van resin voelt nooit aan als werk, het geeft hooguit extra diepgang aan een game waar toch al zoveel in gebeurt.

Meesterlijk

Meesterlijk is de manier waarop het spel je stapje voor stapje alle elementen van de game leert kennen, en ook hoe het de schaarste van kogels en health points doseert voor een maximaal effect. Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop. De game moet het in de kern hebben van de unieke manieren van spelen die vr brengt. Dat betekent ook dat het na het spelen van dit spel volkomen duidelijk is dat Half-Life: Alyx niet werkt op een plat scherm. De vrijheid om je handen te gebruiken, de mogelijkheid om vrij te richten en het navigeren van de wereld: het is mechanisch gezien gewoon niet mogelijk om diezelfde beleving naar een ouderwets scherm te vertalen. Half-Life: Alyx is in alles een vr-game, en is daar ook beter door geworden.

Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop.

Dat wil niet zeggen dat er niets op aan te merken valt. Er zitten hele kleine bugs in het spel die de game niet breken, maar toch opvallen. Zo is er een moment dat je in een put zit en er elk moment vijanden door een muur kunnen breken. Met teleport blijkt het mogelijk om via een aantal randen uit de put te klimmen voordat de muren breken, waarna het daarop volgende vuurgevecht zijn impact verliest. Het is een kleinigheidje, maar juist in een spel met zoveel aandacht voor detail vallen dit soort moment extra op.

Irritant zijn de net te lange laadtijden. Wanneer je het einde van het level bereikt, bevriest de wereld en wordt deze grauw. Er verschijnt een holografische landkaart en je staat dertig tot zestig seconden duimen te draaien voor alles weer verdergaat. Ook als je dood gaat duurt herladen lang.

Evolutie

En hoewel Half-Life: Alyx een fantastische game is, is het in bijna alle opzichten een evolutie van bekende vr-spelelementen. Het schieten, voortbewegen en verzamelen van kogels en upgradematerialen: we kennen dit uit spellen als Arizona Sunshine, Wilson’s Heart en From Other Suns. Ook is het spel heel lineair. De levels zelf geven soms de illusie dat er veel te verkennen valt, maar meestal is het toch vooral immer gerade aus. Dat is uiteraard niet anders dan in voorgaande delen van de franchise.

half life alyx

Toch is dit in bijna alle opzichten een triomf. Dit is de meest gedetailleerde, diepste en best uitgewerkte vr-game tot nu toe. Geen enkele andere vr-game heeft tegelijk zoveel variatie en zoveel diepgang, gecombineerd met zo’n perfect tempo. Steeds wanneer je het gevoel krijgt dat je weet wat je te wachten staat, gooit de game weer wat nieuws op je af en krijgt het verhaal een totaal andere wending. En je hoeft je nu ook eens geen zorgen te maken dat je hier in een paar uur doorheen fietst. Dit is een game waar je vijftien tot twintig uur mee bezig bent voordat je het geweldige einde bereikt.

Half-Life: Alyx is een emotionele achtbaan vol spektakel en betekenisvolle stille momenten, in een tot in detail uitgewerkte, beklemmende spelwereld. Een echte Half-Life-game dus.

Half-Life: Alyx is nu te koop op Steam. Wij testten de game met een Oculus Rift S.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nostalgisch doen over de hoogtijdagen van het real time strategy-genre Artwork Modern Warfare 2 Remastered mogelijk ontdekt
41

Reacties op: Half-Life: Alyx is een triomf

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 27 maart 2020 17:00
    Toch ook heel apart dat deze game in Nov 2019 is aangekondigd en nu gewoon in de 'schappen' ligt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 28 maart 2020 11:13
    @Fordon_Greeman Valve was er al jaren mee bezig, En eigenlijk hadden ze die al eerder aangekondigd, ze zeiden in februari vorig jaar al dat ze aan 3 VR flagship titles werkte, dit is pas de 1e die ze gereleased hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 27 maart 2020 17:02
    Het zou me verbazen als dit niet mijn Game Of The Year wordt. Misschien dat Cyberpunk 2077 nog roet in het eten gooit. Valve weet gelukkig nog steeds hoe ze een meesterwerk moet maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 27 maart 2020 17:06
    God wat jeukt het om dit te spelen. Het is me te duur. Wat ik overigens in de review mis is het belang van een grote ruimte, rechtopstaand spelen, room scale schijnt de beste optie te zijn. Was ook leuk geweest als de reviewer had aangegeven hoe hij de game gespeeld heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 27 maart 2020 18:42
    @Fordon_Greeman Zag gisteren een before you buy van Gameranx en hij zei dat je prima in een kleine ruimte het spel kan spelen, zolang je maar ruimte hebt om je armen vrij te bewegen, kan leanen en te kunnen bukken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 27 maart 2020 18:46
    Je kan als je wilt zittend spelen maar je zal voornamelijk gewoon staan en zo’n beetje op dezelfde vierkante meter. Je doet namelijk alles met je handen ook als het gaat om je voortbeweging @Fordon_Greeman

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 27 maart 2020 20:18
    @Fordon_Greeman ik speel hem staand en in principe hoef je niet fysiek echt te bewegen. Nu heb ik het geluk dat ik veel ruimte heb maar zelfs dan beweeg ik fysiek nauwelijks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 28 maart 2020 07:57
    @pfipf0 Eens, omdat je door een wereld loopt die groter is dan je kamer, gebruik je vooral de analoge stick om te bewegen. Met roomscale kan je een keer een stapje zetten om iets te pakken (en dan niet vergeten weer een stap terug te zetten naar het midden van je playarea) maar echt nodig is dit niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 28 maart 2020 09:49
    @pfipf0 thanks for the info, ook de anderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 27 maart 2020 19:37
    Hehe daar issie dan (de review). Dat het een geweldige game is had zo'n beetje iedereen wel verwacht, jammer dat ik geen toereikende pc heb. Wat gedowngrade had 'ie best op de PS4 Pro gedraaid, jammer dat Sony's policy voorschrijft dat alles ook op de OG moet kunnen. HL:A is de eerste game die ik haal voor m'n verse PS5 straks.:)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 27 maart 2020 20:18
    @clandestine666 het zou mij indd niks verbazen als dit op de volgende generatie consoles uitkomt. En terecht, het is dat wij nu een vive in huis hebben via het werk anders had ik het niet kunnen spelen. Ik sluit mij aan bij de reviews, behalve de laadtijden. Die ervaar ik als een welkome ontspanning. Ze zijn misschien wat lang maar voor mij persoonlijk prima, even adem halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Charlie Mopps

    • 27 maart 2020 23:57
    Een schande om dit spel als prequel te bestempelen en op deze manier uit te brengen voor de fans. Blij dat we tegenwoordig met gemak en kosteloos game endings kunnen bekijken. Het heeft mij een oplichting gescheeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    arthurvv

    • 28 maart 2020 14:06
    @Charlie Mopps Echt een schande dat ze een fenomenale game uitbrengen inderdaad. Arme fans.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chemicalscum

    • 29 maart 2020 12:43
    @Charlie Mopps Werkelijk een schande dat ze een absoluut meesterwerk hebben gemaakt.

    Als je deze game niet kunt waarderen ben je gewoon geen Half-Life fan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Charlie Mopps

    • 29 maart 2020 13:20
    @chemicalscum Een topgagame uitbrengen in VR moeten ze zelf weten. Half-Life daarvoor gebruiken die ze jaren hebben laten leegbloeden vind ik een laffe keuze. Maar ach het is een deel dat zich afspeelt tussen half-life 1 en 2, dus ach laat die VR-liefhebbers er maar van genieten. Oh wacht eens, nu blijkt dit toch wel wat meer te zijn dan een losstaand deel en dat vind ik een schande.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 29 maart 2020 13:57
    @Charlie Mopps misschien wordt het tijd om ook VR aan te schaffen? Deze game schittert in VR!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Charlie Mopps

    • 29 maart 2020 18:29
    @pfipf0 Bedankt voor de tip. Ik doe het niet want VR kopen voor één game doe ik niet. Daarvoor is het te duur, niet leuk genoeg en ik denk bovendien niet dat VR de toekomst is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chemicalscum

    • 29 maart 2020 19:42
    @Charlie Mopps Hoe kun je dit laf noemen? Ze hebben hier een vrij groot risico genomen, dat is alles behalve laf. Met deze game hebben ze bewezen dat VR geen gimmick is. Dat jij er nog niet klaar voor bent is wat anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 28 maart 2020 06:26
    In tegenstelling tot veel andere VR games (bijvoorbeeld RE7 of NMS) krijg ik hier na een uur een unheimisch gevoel van, tenzij ik teleport. Het zal vast aan mij liggen, maar ik baal er wel een beetje van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 28 maart 2020 08:09
    Ik zou graag extra credits willen geven aan het sounddesign. De muziek, achtergrondgeluiden e.d. doen zo ontzettend veel voor deze game. Echt een groot verschil met niet AAA titels.

    Over het resin oppakken heb ik wat dubbele gedachtes. Enerzijds leuk omdat je daardoor meer aan het ontdekken gaat en de wereld daardoor nog beter in je opneemt. Minder leuk omdat het, het tempo uit het spel haalt en het vaak neerkomt op achter dozen zoeken, elke lade open doen etc. Niet echt een reden waarom ik een (VR) spel doe.

    De laadtijden herken ik me niet in. Heb tot nu toe (5 uur gespeeld) niet veel langer dan 6 tot 10 seconden hoeven wachten bij een laadscherm. Speel wel vanaf een SSD.

    De gesprekken die Alex voert vind ik (naast dat ze inderdaad inhoudelijk echt wat toevoegen) vooral ook in de heel donkere plekken eigenlijk wel prettig. Maakt het toch wat minder scary.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.