Gunpowder | Gamer.nl

Gunpowder | Gamer.nl

Een beetje wereldburger weet hoe het er vroeger in het Wilde Westen aan toe ging: Grijpgrage bandieten en verschrikkelijke ziektes waren aan de orde van de dag, en als je ouder dan 30 werd dan was je bijna bejaard. Net als de oogst in dit droge landschap was vermaak dun gezaaid, maar als er één ding was waar de Wilde Westerlingen zich wel mee konden vermaken, dan was het wel buskruit.

Het explosieve poedertje heeft de hoofdrol in deze puzzelgame. Een hebberige bankier heeft de hand weten te leggen op zo’n beetje al het geld in een klein dorpje in het Wilde Westen en heeft dit kleine fortuin in verschillende kluizen opgeslagen. Geïnspireerd door Robin Hood besluit de jonge inwoner Incendio de inhoud van deze kluizen aan het volk terug te geven. Bij een gebrek aan inbrekersgereedschap kunnen de kluizen maar op één manier geopend worden: met flinke explosies.

Ik leg even een lijntje…

De algemene opzet van deze puzzelaar is gebouwd op een formule waar veel mobiele games gretig gebruik van maken. De bedoeling is om je hoofddoel te bereiken met gelimiteerde resources, maar de echte uitdaging zit hem in de tijd waarin je dit doet en tot in hoeverre je de aanvullende doelen kunt behalen. Angry Birds deed dit bijvoorbeeld met een beperkt aantal vogels, een simpele timer en een rating van maximaal drie sterren. Het lijkt een inkoppertje, want het biedt tegelijkertijd toegankelijkheid en uitdaging voor de speler. Veel van de games die deze formule aanhouden gaan echter snel vervelen wegens de eindeloze herhaling in gameplay die dit met zich mee brengt. Gunpowder volgt deze formule ook, maar doet toch enkele dingen anders.

Gunpowder

Het doel van elk level is om een kluis op te blazen die ergens in het level staat. Dit doe je door vaten vol explosieven op de juiste locatie te plaatsen, zodat een ontploffing alles in de buurt verwoest. Zo’n vat zal echter niet spontaan ontploffen, dus moet je een beperkte voorraad buskruit gebruiken om een ‘aansteeklont’ te maken. Dit doe je door met je vinger een lijn te trekken tu en een explosief en ontbrandingsbron, waarmee je een lijntje buskruit weglegt. De kluis is echter niet het enige object in het level wat je op kunt blazen. Elk level is bezaaid met objecten zoals cactu en en windmolens die je extra punten opleveren wanneer je ze aan stukken knalt. Nog belangrijker zijn de drie spaarvarkens die in elk level verstopt zitten. Blaas alle drie de spaarvarkens op en je speelt sneller nieuwe levels vrij en verdient meer punten voor de leaderboards. Het gebruik van de spaarvarkens is een leuke manier om de speler uit te dagen, want het is verre van gemakkelijk om ze elk level weer alle drie op te blazen.

Levels

De basis van Gunpowder is dus vermakelijk, maar niet genoeg om de game erg lang intere ant te houden. In het eerste hoofdstuk (dat 25 levels beslaat) wil Gunpowder je té graag aan het handje houden, waardoor er geen uitdaging te bekennen is. Daar schuilt het gevaar, want de kans bestaat dat je hierdoor snel afhaakt. Mocht je jezelf er toe kunnen zetten om aan het tweede hoofdstuk te beginnen, dan word je ruimschoots beloond. Hier komt namelijk de sterkste kant van Gunpowder naar voren: het leveldesign.

Gunpowder

Het probleem met veel puzzelgames is dat ze maar een beperkt aantal elementen voor hun puzzels ontwerpen. Na verloop van tijd komen dezelfde elementen in een andere vorm of combinatie terug, waardoor een game repetitief aan gaat voelen. Gunpowder introduceert echter regelmatig nieuwe elementen waardoor je puzzelvermogen steeds op andere wijzen getoetst wordt. Zo kun je zaken op afstand aansteken middels een kanon of een rijdende wagen vol brandbaar hooi, maar zullen er ook treinen dwars door je level rijden die je dwingen snel een keuze te maken. Niet alleen introduceert Gunpowder vaak nieuwe elementen, deze worden ook gecombineerd om nieuwe effecten te creëren. Waarom zou je een hooiwagen alleen opblazen als je hem ook met een kanon naar de andere kant van het level kan schieten?

Niet alleen de gameplay-elementen in de levels zorgen voor extra puzzelplezier, ook het design van de levels draagt bij aan de pret. Zo kun je soms een kluis niet opblazen omdat deze op de bodem van een kloof staat waar je geen buskruit kunt strooien. De oplo ing ligt hem dan in het positioneren van een stel explosieven naast een flinke kei, die vervolgens de diepte in duikt om de kluis te verpletteren. Het volgende level speelt zich dan weer af in een mijn, waar een op hol geslagen mijnkarretje vol TNT de oplo ing blijkt voor een onhandige wegversperring.

Gunpowder

Uitdaging

De combinatie van explosies, goed doordachte puzzels en veel variatie maakt van Gunpowder een geslaagde puzzelgame. Als Gunpowder iets te verwijten valt, is het dat het net iets te uitgebreid is om op een mobiele telefoon te spelen. De game komt namelijk goed tot zijn recht als tijdverdrijf, iets waarvoor een mobiele telefoon vaker en makkelijker gebruikt wordt dan een tablet of pc. Toch moet je om deze reden Gunpowder niet links laten liggen als je van een goede puzzel houdt, want deze game houdt je langer bezig dan veel van zijn genregenoten.

Gunpowder is nu verkrijgbaar op Steam voor 9,99 euro en voor de iPad via de Apple Store voor 4,99 euro.