Gunpoint | Gamer.nl

Gunpoint | Gamer.nl

Het doel in Gunpoint is simpel: hack de computer die in een zwaar beveiligd gebouw staat en vlucht veilig de metro in. Net als in de befaamde Hitman-serie kun je dit op gewelddadige wijze doen en zo door de opdrachten heen racen, maar veel uitdagender is het om de meest geruisloze oplo ing uit te vogelen. Detective Richard Conway krijgt daarbij een hulpmiddel waar Agent 47 alleen maar van kan dromen: de Cro link. In een soort nightvisionmodus, kun je alle beïnvloedbare elementen aan elkaar koppelen (deuren, liften, alarmen, camera's, lampen, valluiken, ventilatiepanelen en later pistolen). Dit maak je zo complex als je zelf wilt en levert soms briljante stukjes gameplay op.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om de bedrading zo te linken dat je met één druk op de knop alle deuren opent naar je einddoel, het licht op alle verdiepingen uitzet, een beveiliger door een luik laat vallen, een nachtwaker elektrocuteert, een bepantserde agent tegen een deur laat lopen en een beveiliger zijn collega in de rug laat schieten. Domino! Of laat jezelf onder schot nemen door een bewaker die, wanneer hij zijn trigger overhaalt, een deur in zijn eigen gezicht laat slaan. Hilarisch! Fouten maken is niet erg, want het spel maakt constant autosaves aan en je zo een paar seconden terugzetten.

Impo ible Mi ion

De enige beperking is dat alle schakels van dezelfde kleur moeten zijn, waardoor de levels niet te makkelijk worden. De Cro linkmodus met zijn cause-and-effect gameplay doet erg denken aan de Incredible Machine-spellen van enkele decennia geleden. Wat betreft de besturing lijkt Gunpoint eerder op een andere kla ieker: Impo ible Mi ion. De levels voelen soms als een flashback naar deze hit uit de jaren tachtig . Niet alleen doordat je met atletische sprongen de dodelijke, patrouillerende vijanden kunt ontwijken, maar qua uiterlijk is het net een HD-uitwerking van het oude Commodore 64-spel. Je kunt ook lekker de tijd nemen om dingen uit te vogelen zonder gestraft te worden, iets wat we graag in meer games terugzien.

Gunpoint was oorspronkelijk zelfs bedoeld als gratis spel, omdat het slechts een oefenproject was van gamejournalist Tom Francis die zichzelf leerde programmeren. Maar nu staat het toch op Steam voor tien euro. Uiteindelijk is dat een begrijpelijke keuze, want Gunpoint overstijgt in de huidige vorm zijn status als huiswerk. Vooral de toevoeging van het verhaal is een sterke bonus. Het is een typisch film noir-invulling van een moord en twee concurrerende bedrijven. Niet heel origineel, maar het biedt spannende keuzemomenten en verschillende eindes, wat je niet snel ziet in een spel van dit formaat.

We want more, we want more
Wat wel erg jammer is, is dat er uiteindelijk geen voice-acting in zit. Door de sfeervolle film noir-vormgeving en de muziek mis je uiteindelijk een brommende, rookdonkere detectivestem. Ook hebben we het idee dat een aantal levels iets is versimpeld. In onze preview van vorig jaar leek het spel moeilijker. Sowieso had Gunpoint nog wel een serie optionele mi ies erbij mogen hebben, het liefst een aantal met het formaat en de complexiteit van de latere levels.

Gelukkig wordt het spel geleverd met een super simpele leveleditor. We hopen dat er veel mensen mee aan de slag gaan, want Gunpoint is echt een spel dat vraagt om meer. Als er vervolgens een gratis DLC-pack verschijnt met de beste vijftig user-generated levels of iets dergelijks, dan vormt dat echt meerwaarde voor het spel.