Guitar Hero 5 | Gamer.nl

Negen delen. Dat is hoeveel consolegames de Guitar Hero-reeks erover heeft gedaan om uiteindelijk bij Guitar Hero 5 te belanden. Dit zijn behoorlijk wat delen voor een serie die pas in 2005 het leven zag. Daarbij is er eigenlijk verra end weinig vooruitgang geboekt sinds Guitar Hero 2. Guitar Hero 5 is voor Neversoft echter een uitgelezen kans om zichzelf te bewijzen. De grote concurrent Rock Band richt zich ditmaal op de Beatles-fans , waardoor het nieuwste deel in de Guitar Hero-serie vrij spel heeft om Rock Band-ontwikkelaar Harmonix met enkele subtiele verbeteringen te overtroeven.

Neversoft heeft er met Guitar Hero 5 voor gekozen om voornamelijk de bestaande elementen te perfectioneren. Guitar Hero 5 is daardoor de vloeiendste en meest gebruiksvriendelijke Guitar Hero tot nu toe. Zo is het niet meer nodig om nummers te ontgrendelen in de carrièremodus, want ieder nummer is direct na het opstarten te spelen. De mogelijkheid om meteen vanuit het hoofdmenu in een nummer te springen is eveneens verfri end, hoewel de Quick Play-modus maar luttele seconden verder van je verwijderd is.

Party

Wel een echte verbetering is de Party Play-modus, die zoals de naam al impliceert speciaal voor feestjes is ontworpen. Deze modus loopt oneindig lang door en laat spelers inspringen op ieder willekeurig moment, met eender welk instrument. Moet iemand even naar de wc, dan logt hij simpelweg uit en de rest kan gewoon doorspelen. Een ander neemt moeiteloos zijn plaats in. Het gekloot met in- en uitloggen op feestjes behoort definitief tot het verleden. Ook de hoofdmodus is onder handen genomen. Niet langer speel je per instrument een individuele carrière, maar kun je zowel in je eentje als met je vrienden de hoofdmodus doorlopen.

De mogelijkheid om met meerdere identieke instrumenten te spelen, zoals vier drums, maakt het samenspel nog leuker. Je vrienden zijn niet meer van het door jou gekozen instrument afhankelijk, dus hoef je niet meer te ruziën om wie ditmaal de baslijn speelt. De hoeveelheid plastic die je thuis rond hebt slingeren, is de bottleneck. De setlist uit Greatest Hits en World Tour is ditmaal importeerbaar naar Guitar Hero 5, maar helaas niet in zijn geheel. Voor World Tour en Greatest Hits spreken we over respectievelijk 35 en 21 nummers. Dat is toch een beetje schaars, zeker vergeleken met de 55 Rock Band-nummers die je naar Rock Band 2 kunt overzetten. Hiermee is een van de grootste kritiekpunten van Guitar Hero: World Tour dus nog steeds niet verholpen.

Nummers

Een moeilijk punt in iedere recensie over muziekgames zijn de beschikbare nummers. Want hoe je het ook wendt of keert, muzieksmaak blijft subjectief. Toch hebben wij zeer gemengde gevoelens bij de tracklist. Er zit namelijk een tiental knallers van formaat in, waaronder het epische Sultans of Swing, Nirvana's Smells Like Teen Spirit en  Ring of Fire van Johnny Cash. Er is echter een grote 'maar', want los van de krakers bevat de lijst wel heel veel opvulling. Mi chien nog opmerkelijker is dat sommige grote namen als Coldplay en Muse in de game zitten met nummers die vrij onbekend of onintere ant zijn. Maar het voornaamste punt van kritiek op Guitar Hero 5 zijn niet dat de nummers onbekend of saai zijn, het is vooral de manier waarop je ze speelt die sommige gamers niet zal aanstaan. Niet eerder hadden wij in deze mate het gevoel dat de muziek 'langs ons heen ging'.

Vooral op de drums was het af en toe schrikken. Triplets op de snaredrum (drie korte noten achter elkaar, gevolgd door een kleine pauze) zijn te spelen door simpelweg een constante roffel aan te houden. Hetzelfde geldt voor de ba drum. Twee snelle trappen op je pedaal tellen als één hit, terwijl je eigenlijk de door jouw opgebouwde multiplier kwijt zou moeten zijn. De casual speler, waar Activision zich duidelijk op richt, zal zich hier niet aan storen, maar voor muziekgamepuristen blijft het even wennen dat Guitar Hero 5 een getrouwe vertolking van de muziek niet hoog in 't vaandel voert. Vooral aangezien de game er aanzienlijk makkelijker door wordt. Er zijn natuurlijk nog steeds nummers die op 't oog onmogelijk lijken, maar de dagen van Guitar Hero II en III liggen overduidelijk achter ons. Een kleine knieval naar het brede publiek.

Rockfest

De online modi van Rock Band of Guitar Hero vormden nooit echt iets speciaals, maar ditmaal heeft Neversoft een ontzettend leuke modus geïntroduceerd: Rockfest. Deze modus combineert een vijftal nieuwe online modi met de bestaande spelmodi tot één groot rockfestijn. Zo krijg je bij Streakers punten naarmate je foutloos speelt en valt bij Elimination steeds de speler met de laagste score af. De nieuwe online mogelijkheden zijn verreweg de beste vernieuwing en de doorgewinterde Guitar Hero-speler zal zich hier flink op kunnen uitleven. De Rockfest-modus is het meest verslavende onderdeel in Guitar Hero 5. De nieuwe challenges in de campagne waarmee je nieuwe spullen ontgrendelen (als in Rock Band 2) zijn leuk, maar het weet de houdbaarheid niet te verlengen. In tegenstelling dus tot het geweldige Rockfest, iets waar wij graag ons petje voor afnemen.