Guilty Gear Xrd -Sign- | Gamer.nl

Guilty Gear Xrd -Sign- | Gamer.nl

Het leek er even op dat Guilty Gear was afgezworen door ontwikkelaar Arc System Works, nadat het met BlazBlue een vergelijkbare 2D-vechtgame uitbracht voor consoles. Niks bleek minder waar: jaren later wordt er weer vol ingezet op Guilty Gear.

Guilty Gear Xrd -Sign- heeft de wat vage naam die je kunt verwachten van een zoveelste deel in een vechtgamereeks, maar laat je daardoor niet overdonderen. Dit nieuwste deel voelt haast als een reboot, met iets minder personages dan in voorgaande titels. Dat geeft Arc System Works de gelegenheid om de basis van het spel compleet nieuw op te zetten – iets dat je vooral terugziet in de nieuwe engine, waarin 2D-personages zijn omgeruild voor gedetailleerde 3D-modellen.

Dankzij slim gebruik van cel-shading en camerahoeken, lijkt Guilty Gear Xrd ondanks zijn 3D-beelden soms alsnog op een traditionele 2D-vechtgame. Denk alleen niet dat de compleet nieuwe engine hierdoor verspilde moeite is. Hoewel de game mi chien het uiterlijk blijft hebben van zijn 2D-voorgangers, zorgen 3D-modellen voor veel soepelere animaties. Daarnaast kan de camera hierdoor af en toe op verra ende wijze verspringen, bijvoorbeeld tijdens superaanvallen of de introductie van een personage. Dat gebeurt vaak op momenten dat je net weer even was vergeten niet naar handgetekende sprites te kijken, waardoor Guilty Gear visueel blijft verra en.

Guilty Gear Xrd

Kerngame

De engine is compleet vervangen, maar de kern van Guilty Gear is onveranderd gebleven. Het is nog steeds een vechtspel waarbij zo'n beetje alle ontwikkeltijd is gegaan naar het vechtsysteem zelf. Alle spelmodi zijn dan ook hieraan ondergeschikt: versus, arcade en training zijn identiek aan dezelfde opties in zo'n beetje alle vechtgames. In M.O.M. kun je medailles verzamelen om personages aan te pa en en er zijn de nodige uitdagingen en mi ies, maar ook hierbij geldt: het zijn smoesjes om gewoon direct te gaan vechten. De online multiplayer doet enkel wat je er van wil: je tegenover andere spelers zetten.

Geen wonder ook: Guilty Gear Xrd is één van de meest hardcore en diepgravende vechtspellen die je kunt vinden. Naast de gebruikelijke vingercombinaties om aanvalscombo's naar buiten te krijgen, zit de game ook vol met geavanceerde technieken die gevechten op bijzondere wijzen beïnvloeden. Er zijn meerdere 'cancels' om uit een animatie te stappen, zodat je snel op situaties kunt reageren. Daar staan weer een aantal ontsnappingstrucs tegenover, waarbij je met een toetscombinatie een aanvaller van je weg kunt werpen – iets wat zich weer naar een nieuwe aanval laat doorvertalen.

Guilty Gear Xrd

Waar je in de gemiddelde vechtgame op één of twee manieren kunt reageren, heeft Guilty Gear vaak al snel vijf opties. Gaaf voor de meest fanatieke vechtersbazen, maar het is voor beginners extreem moeilijk om hier in te komen. De game heeft een tutorial, maar die bestaat simpelweg uit het uitvoeren van iedere mogelijke handeling. Het ene moment leer je hoe je moet springen, om vijf minuten later op de frame precies uit een aanval los te breken en een luchtcombo te starten.

Guilty Gear Xrd is daardoor een game voor een wel heel specifiek publiek: gamers die al jarenlang diep in de fightingscene zitten en graag op competitief niveau meedoen. Zit je dagenlang met een vaste kliek op de bank Street Fighter tegen elkaar te spelen, dan is Guilty Gear de perfecte vervolggame. Speel je af en toe een potje Smash Bros. en heb je verder weinig met het genre? Dan is dit mi chien wel de meest onbenaderbare game die je ooit zult aantreffen.

Guilty Gear Xrd

Ingetogen

Guilty Gear Xrd is vrij ingetogen vergeleken met voorgaande delen. Hoewel de game er visueel flink op vooruit is gegaan, heeft de ontwikkelaar maar weinig veranderd qua gameplay. Je vecht nog steeds door op hetzelfde 2D-veld op elkaar in te slaan en van veel personages zijn nog veel van de combo’s intact.

Dat wil niet zeggen dat er helemaal niks is aangepast ten opzichte van eerdere spelsystemen. Roman Cancels zijn bijvoorbeeld fiks uitgebreid, waardoor het iets makkelijker is om de herstelframes na een combo te elimineren. Het zorgt ervoor dat je sneller meerdere combo’s aan elkaar rijgt, al vereist dit alsnog framespecifieke timing en veel oefening.

Als jij en je tegenstander op precies hetzelfde moment elkaar slaan, vindt er in Xrd een Clash plaats. Dit biedt de mogelijkheid om meteen met een andere aanval te reageren, zodat je alsnog de uiteindelijke klap kunt uitvoeren. Omdat jij en je tegenspeler allebei deze kans hebben, moet je constant op je hoede zijn tijdens het uitvoeren van een combo.

Guilty Gear Xrd

Het zijn wijzigingen die vooral opvallen als je flink wat uren in Guilty Gear steekt. Hetzelfde kan gezegd worden over verdere wijzigingen. Het gevecht ysteem van Guilty Gear voelt niet als een compleet nieuwe game, maar als een software-update van wat al veel langer beschikbaar was.

Zo’n ingetogen vervolg is bij vechtgames vrij normaal, maar Guilty Gear Xrd is een bijzonder geval. De komst van de nieuwe engine heeft er immers toe geleid dat de hoeveelheid personages is afgenomen, waardoor dit nieuwe deel er op in elk geval één vlak achteruit gaat. Dus sta je voor een moeilijke keuze: train je om beter te worden in Guilty Gear Xrd, zodat je in de toekomst nog goed mee kunt gaan? Of blijf je bij de 2D-games, die qua content uitgebreider zijn?

Dat is bij een singleplayerspel al een vervelende keuze, maar vechtspellen zoals Guilty Gear draaien volledig om de multiplayer en actieve community. Een community die met de komst van deze nieuwe 3D-game dus op vervelende wijze wordt opgesplitst in twee kampen. Dat Arc System Works in hetzelfde jaar ook Guilty Gear XX Accent Core Plus R op Steam uitbracht, draagt daar alleen maar aan bij.

Media has no description

Asura's Wrath zonder de QTE's

Guilty Gear is grotendeels een technische vechtgame waar veel oefening voor vereist is. Uitzondering op de regel is de verhaalmodus, waarvoor je helemaal niet de diepte in hoeft te gaan. In het verhaal is namelijk geen gameplay terug te vinden. Dat bedoelen we niet op een nare, bekritiserende manier: er zit letterlijk geen enkel gevecht in het verhaal. Het is één lange animatiefilm. Inhoudelijk doet het denken aan Capcom's Asura's Wrath, maar dan zonder de spaarzame interactiemomenten.

Arc System Works lijkt zich er goed van bewust: dit is een game die alleen de meest fanatieke vechtgamespelers zullen aanraken, en dat zijn nou net gamers die al jarenlang dezelfde Guilty Gear-spellen spelen. Een beetje fanservice in de vorm van een lange film ligt helemaal in hun straatje. Zit je echter minder diep in Guilty Gear, dan zullen de langskomende termen en plotpunten je waarschijnlijk niks zeggen.

Guilty Gear Xrd

Haperingen

Guilty Gear Xrd verscheen eerder in 2015 al voor spelcomputers, maar kwam rond het einde van dat jaar ineens uit voor pc's op Steam. Dat leek goed nieuws: waar de console-versies soms last hadden van lage framerates, kan een pc-gamer immers met een krachtige videokaart, proce or en hoge hoeveelheid RAM dit soort problemen tegengaan.

Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. We hebben de pc-versie gespeeld met een Geforce GTX 970, een vrij krachtige kaart die nagenoeg alle moderne games op de hoogste kwaliteit kan afspelen. Guilty Gear Xrd bleef echter haperen bij hoge instellingen. Omdat het spel slechts twee opties heeft voor graphics ('mooi' en 'snel'), is hier ook vrij weinig aan te doen. Wil je een optimaal aantal frames, dan moet je genoegen nemen met lelijkere beelden. Zonde, want iedere serieuze speler zal kiezen voor de lelijkere beelden. Als één game afhankelijk is van soepel lopende frames, dan is het wel Guilty Gear.

Guilty Gear Xrd -Sign- is getest op pc en is ook beschikbaar voor PlayStation 3 en PlayStation 4.