Guilty Gear Judgment | Gamer.nl

Het mag mi chien dan een clichéworden, maar het moet gezegd worden. De Guilty Gear-reeks is voor onswesterlingen behoorlijk vreemd te noemen. Vooral de personages lijkenaan een bijzonder creatief, maar ook verwrongen geest te zijnontsproten. May met een enorm anker als wapen en Bridget, een jongendie zich voordoet als meisje, zijn mi chien wel een paar van demeest bekende personages die langskomen. Natuurlijk maken ze ook weerhun opwachting in Guilty Gear Judgment, de PSP game die eigenlijktwee games in één is.

Met Judgment krijg jeeigenlijk twee games voor de prijs van één. De eersteis een side-scrolling beat 'em up met dezelfde naam als de titel,Guilty Gear Judgment. Het side-scrolling aspect betekent dat integenstelling tot het moeten vechten tegen één vijandin een besloten level, gevochten moet worden tegen verschillendevijanden in een level dat aan je voorbij scrolled. Anderefranchises waaronder Mortal Kombat en Tekken hebben hetzelfdegeprobeerd maar met niet bijster goede resultaten. Guilty Gear ishierin niet anders.

Het side-scrolling aspect is op zich bestaardig uitgewerkt, maar door de beperkte variatie aan vijanden beginthet vechten al gauw monotoon te worden. Eindbazen en minibazenonderbreken de zich herhalende gameplay wel een beetje, maar al gauwis de intentie om verder te spelen wel verdwenen. En dit is op zichbest jammer, aangezien je de game verschillende malen moet uitspelenom alle personages vrij te spelen. Het grootste pluspunt aan de gameis de coöperatieve mode. Deze is via een lokale, draadlozeverbinding met een andere eigenaar van Judgment te spelen. Zondereen kans te hebben gehad om de game tegen iemand anders te spelen kanik uit ervaring zeggen dat dergelijke gamemodes een anderzijds saaiegame om kunnen toveren in de leukste gezelschapsgame.

Gelukkigis er die tweede game die op dezelfde disk staat als Judgment. Metde naam Guilty Gear X2 Reload mag het als geen verra ing komen datwe het hier hebben over een port van Guilty Gear X2. X2 Reload iseigenlijk de game waarvoor je Guilty Gear Judgment zou moeten kopen.Alle bekende gamemodes zijn aanwezig, zoals Arcade, Survival en eenvrije VS CPU mode. Net als Judgement is ook X2 Reload te spelen overhet lokale WiFi-netwerk. Een gemis is het gebrek aan een verhaalmode.Natuurlijk is de kans groot dat vooral Guilty Gear-fans deze gamezullen kopen en al bekend zijn met het verhaal van X2, maar tercompleetheid was het wel leuk geweest om zelfs ook maar het meestnietszeggende verhaaltje te spelen. Hiervoor zijn we nu aangewezen ophet Judgment-deel van de game.

De basis van zowel Judgmenten X2 Reload is overigens goed te noemen. De graphics zijn mi chieneen klein beetje korrelig, maar het algehele plaatje komt helder overen draait met een soepele framerate. De animatie van de personageskomt hierdoor ook goed naar voren en als gevolg daarvan zijn ook debewegingen en combo's goed uit te voeren. Het is wel aan te bevelenom de ondersteuning voor de analoge stick aan te zetten, wantbelabberde gevoeligheid van de vierpuntstoets van de PSP verhindertdat je het personage kunt laten doen wat je hem of haar opdraagt. Ditis een probleem met alle PSP games, maar komt vooral naar voren inkla ieke vechtgames als Guilty Gear. Het geluid is ook nog hetvermelden waard. De lekkere Metal soundtrack past precies bij destijl van Guilty Gear en de snelheid ervan gaat prima samen met desnelheid van de gameplay.