Guild Wars staat ongetwijfeld, samen met World of Warcraft, aan de basis van het immense succes dat MMORPG’s vandaag de dag kennen. Met de release van de twee genoemde titels kreeg het genre een enorme boost waardoor ondertussen bijna iedereen wel op de een of andere manier in aanraking gekomen is met een Massive Multiplayer Online game. Terwijl Blizzard op dit moment nog altijd druk bezig is met het scherpstellen van hun eerste add-on (The Burning Crusade) komen ArenaNet en NCSoft al met de tweede uitbreiding voor hun Guild Wars reeks op de proppen: Nightfall. Laat ik om te beginnen eerst even duidelijk maken dat je zonder problemen met Guild Wars: Nightfall aan de slag kunt gaan zonder eerst de twee voorgaande delen (Prophecies en Factions) gespeeld te hebben. Nightfall is namelijk een stand alone add-on, wat wil zeggen dat je van nul af aan kan beginnen te spelen, zonder dat je ooit eerder in aanraking bent gekomen met de reeks. Natuurlijk zal je als nieuwkomer even je best moeten doen om alle aspecten binnen Guild Wars te leren kennen, maar als beloning voor je moeite krijg je een zeer degelijk spel te zien dat wacht om door jou ontdekt te worden!

Als groentje, maar ook als ervaren speler, neem je voordat je begint te spelen toch het beste even de handleiding van Nightfall erbij. Je vindt er namelijk niet alleen de traditionele uitleg over de functies binnen het spel in terug, maar ook een aparte sectie waarin het hele verhaal uit de doeken wordt gedaan. Met maar liefst 60 pagina’s vol met geschiedenis over Elona, het gebied dat Nightfall toevoegt aan de wereld uit de twee voorgaande delen, en verhalen over de Goden die er regeren, ben je wel eventjes zoet. Als je echter geen zin hebt om je te verdiepen in de historie, sla je gewoon dat hele gedoe over en maak je je borst nat om met Nightfall aan de slag te gaan.

Meestal moet je, nog voordat je aan het spelen van een MMORPG kan beginnen, je eigen personage aanmaken en ook in Nightfall is dat niet anders. Traditioneel zul je al meteen een belangrijke keuze moeten maken met betrekking tot welk soort persoon je wil gaan spelen. Nightfall voegt als uitbreiding aan het reeds bestaande aanbod twee gloednieuwe beroepen toe: de Dervish en de Paragon, die allebei een volledig andere speelstijl vereisen. Zo krijg je als Dervish bijvoorbeeld onmiddellijk een imposante zeis in je handen, een wapen waarmee je meerdere vijanden tegelijk zal kunnen aanvallen. Verder heb je ook de mogelijkheid om Goden op te roepen, terwijl je als klap op de vuurpijl nog eens gebruik kan maken van magische spreuken. De Paragon zal daarentegen vooral buiten het gevecht zijn ding doen, doordat ze van een afstand speren kunnen gooien en allerlei verschillende kreten en betoveringen kunnen gebruiken om teamgenoten extra kracht te geven.Een andere toevoeging zijn de Heroes. Dit zijn door de computer bestuurde personages die je zullen bijstaan tijdens je queesten. Gelukkig is zo’n Hero geen hersenloze spierbundel, maar spelen ze een belangrijke rol in het verloop van het verhaal. Ook zullen ze voor lange tijd aan je zijde blijven, zodat je als het ware een band kunt opbouwen met een Hero, iets waar de spelers die in het verleden liever alleen op avontuur trokken snel het voordeel van zullen inzien. Niet enkel heeft een Hero een eigen persoonlijkheid en gevechtsspecialiteit, je kunt helemaal zelf hun uitrusting en skills gaan aanpassen, waardoor ze precies zullen doen wat jij wilt. Heroes kunnen, net zoals jij zelf, ook in level stijgen en krijgen op die manier nieuwe aanvalsmogelijkheden waar jij tijdens gevechten goed gebruik van kan maken.   Allemaal handig die Heroes, maar bij een confrontatie met de vijand zijn jouw eigen aanvallen en handelingen natuurlijk van het grootste belang. Gelukkig biedt Nightfall net zoals de twee voorgaande delen een zeer gebruiksvriendelijk vechtsysteem waardoor je, na eventjes alles te leren kennen, op een relatief simpele manier aanvallen uit kunt voeren. Dat wil echter niet zeggen dat gevechten makkelijk zijn, integendeel zelfs. Voordat je op avontuur vertrekt moet je namelijk binnen de stadsmuren acht aanvallen uitkiezen die je personage tijdens gevechten zal kunnen gebruiken. Eenmaal je echter de wereld buiten de stad betreedt, heb je niet langer de mogelijkheid om andere aanvallen uit te kiezen, waardoor je alvorens je op avontuur vertrekt altijd goed zal moeten nadenken tegen welke vijanden je het op moet gaan nemen. De monsters die je tegenkomt zijn trouwens geen makke lammetjes met als gevolg dat je telkens weer een goede strategie achter de hand zal moeten hebben om ze te verslaan. Nightfall is dan ook zeker en vast geen simpel spel. Nieuwkomers moeten even doorbijten willen ze niet om de haverklap het loodje leggen.

Inhoudelijk zijn er duidelijk enkele interessante dingen bijgekomen en ook het uiterlijk van het spel ziet er naar goede gewoonte weer erg lekker uit. De personages zijn mooi en de items die je tijdens je tocht tegenkomt zijn met oog voor detail vormgegeven. Ook de nieuwe omgevingen die Nightfall weet toe te voegen aan de reeds immense wereld zijn erg knap en gevarieerd, vol met levendige fauna en flora. Vreemd genoeg heb je om al dat moois op je beeldscherm te toveren niet eens een zware PC nodig zodat mensen met een ietwat oudere configuratie ook perfect kunnen genieten van Nightfall.

Nightfall is met alle nieuwe dingen die het weet toe te voegen aan de twee voorgaande delen echter geen baanbrekende uitbreiding. Als je na het spelen van Prophecies en Factions al een gevoel had het allemaal wel gezien te hebben, dan zal Nightfall je zeker niet van gedachten weten te veranderen. Alle nieuwe functies en mogelijkheden die men heeft weten toe te voegen zijn echter zeer degelijk uitgewerkt, waardoor Guild Wars nieuwkomers er goed mee doen om met Nightfall kennis te maken met de reeks.