Guild Wars: Nightfall | Gamer.nl

Guild Wars staat ongetwijfeld, samen met Worldof Warcraft, aan de basis van het immense succes dat MMORPG’s vandaag de dagkennen. Met de release van de twee genoemde titels kreeg het genre een enorme boost waardoor ondertu en bijnaiedereen wel op de een of andere manier in aanraking gekomen is met een Ma iveMultiplayer Online game. Terwijl Blizzard op dit moment nog altijd druk bezigis met het scherpstellen van hun eerste add-on (The Burning Crusade) komen ArenaNeten NCSoft al met de tweede uitbreiding voor hun Guild Wars reeks op de proppen:Nightfall.Laat ik omte beginnen eerst even duidelijk maken dat je zonder problemen met Guild Wars:Nightfall aan de slag kunt gaan zonder eerst de twee voorgaande delen(Prophecies en Factions) gespeeld te hebben. Nightfall is namelijk een stand alone add-on, wat wil zeggen datje van nul af aan kan beginnen te spelen, zonder dat je ooit eerder inaanraking bent gekomen met de reeks. Natuurlijk zal je als nieuwkomer even jebest moeten doen om alle aspecten binnen Guild Wars te leren kennen, maar alsbeloning voor je moeite krijg je een zeer degelijk spel te zien dat wacht omdoor jou ontdekt te worden!

Alsgroentje, maar ook als ervaren speler, neem je voordat je begint te spelen toch het beste even de handleidingvan Nightfall erbij. Je vindt er namelijk niet alleen de traditionele uitlegover de functies binnen het spel in terug, maar ook een aparte sectie waarinhet hele verhaal uit de doeken wordt gedaan. Met maar liefst 60 pagina’s volmet geschiedenis over Elona, het gebied dat Nightfall toevoegt aan de werelduit de twee voorgaande delen, en verhalen over de Goden die er regeren, ben jewel eventjes zoet. Als je echter geen zin hebt om je te verdiepen in dehistorie, sla je gewoon dat hele gedoe over en maak je je borst nat om metNightfall aan de slag te gaan.

Meestalmoet je, nog voordat je aan het spelen van een MMORPG kan beginnen, je eigenpersonage aanmaken en ook in Nightfall is dat niet anders. Traditioneel zul jeal meteen een belangrijke keuze moeten maken met betrekking tot welk soortpersoon je wil gaan spelen. Nightfall voegt als uitbreiding aan het reedsbestaande aanbod twee gloednieuwe beroepen toe: de Dervish en de Paragon, dieallebei een volledig andere speelstijl vereisen. Zo krijg je als Dervishbijvoorbeeld onmiddellijk een imposante zeis in je handen, een wapen waarmee jemeerdere vijanden tegelijk zal kunnen aanvallen. Verder heb je ook demogelijkheid om Goden op te roepen, terwijl je als klap op de vuurpijl nog eensgebruik kan maken van magische spreuken. De Paragon zal daarentegen vooralbuiten het gevecht zijn ding doen, doordat ze van een afstand speren kunnengooien en allerlei verschillende kreten en betoveringen kunnen gebruiken omteamgenoten extra kracht te geven.Een anderetoevoeging zijn de Heroes. Dit zijn door de computer bestuurde personages dieje zullen bijstaan tijdens je queesten. Gelukkig is zo’n Hero geen hersenlozespierbundel, maar spelen ze een belangrijke rol in het verloop van het verhaal.Ook zullen ze voor lange tijd aan je zijde blijven, zodat je als het ware eenband kunt opbouwen met een Hero, iets waar de spelers die in het verledenliever alleen op avontuur trokken snel het voordeel van zullen inzien. Nietenkel heeft een Hero een eigen persoonlijkheid en gevecht pecialiteit, je kunthelemaal zelf hun uitrusting en skills gaan aanpa en, waardoor ze precieszullen doen wat jij wilt. Heroes kunnen, net zoals jij zelf, ook in level stijgenen krijgen op die manier nieuwe aanvalsmogelijkheden waar jij tijdens gevechtengoed gebruik van kan maken.  Allemaalhandig die Heroes, maar bij een confrontatie met de vijand zijn jouw eigen aanvallenen handelingen natuurlijk van het grootste belang. Gelukkig biedt Nightfall netzoals de twee voorgaande delen een zeer gebruiksvriendelijk vechtsysteemwaardoor je, na eventjes alles te leren kennen, op een relatief simpele manieraanvallen uit kunt voeren. Dat wil echter niet zeggen dat gevechten makkelijkzijn, integendeel zelfs. Voordat je op avontuur vertrekt moet je namelijkbinnen de stadsmuren acht aanvallen uitkiezen die je personage tijdensgevechten zal kunnen gebruiken. Eenmaal je echter de wereld buiten de stadbetreedt, heb je niet langer de mogelijkheid om andere aanvallen uit te kiezen,waardoor je alvorens je op avontuur vertrekt altijd goed zal moeten nadenkentegen welke vijanden je het op moet gaan nemen. De monsters die je tegenkomtzijn trouwens geen makke lammetjes met als gevolg dat je telkens weer een goedestrategie achter de hand zal moeten hebben om ze te verslaan. Nightfall is danook zeker en vast geen simpel spel. Nieuwkomers moeten even doorbijten willenze niet om de haverklap het loodje leggen.

Inhoudelijkzijn er duidelijk enkele intere ante dingen bijgekomen en ook het uiterlijk vanhet spel ziet er naar goede gewoonte weer erg lekker uit. De personages zijnmooi en de items die je tijdens je tocht tegenkomt zijn met oog voor detailvormgegeven. Ook de nieuwe omgevingen die Nightfall weet toe te voegen aan dereeds immense wereld zijn erg knap en gevarieerd, vol met levendige fauna enflora. Vreemd genoeg heb je om al dat moois op je beeldscherm te toveren nieteens een zware PC nodig zodat mensen met een ietwat oudere configuratie ookperfect kunnen genieten van Nightfall.

Nightfallis met alle nieuwe dingen die het weet toe te voegen aan de twee voorgaandedelen echter geen baanbrekende uitbreiding. Als je na het spelen van Propheciesen Factions al een gevoel had het allemaal wel gezien te hebben, dan zalNightfall je zeker niet van gedachten weten te veranderen. Alle nieuwe functiesen mogelijkheden die men heeft weten toe te voegen zijn echter zeer degelijkuitgewerkt, waardoor Guild Wars nieuwkomers er goed mee doen om met Nightfallkennis te maken met de reeks.