Guacamelee! 2 is een goede platformer maar matige Metroidvania | Gamer.nl

Er zijn zoveel duistere, sombere en gruwelijke spellen dat het meteen opvalt als er eens iets verschijnt dat gewoon ongegeneerd kleurrijk en vrolijk is. Helemaal onder de zogenaamde Metroidvania’s was de eerste Guacamelee! in 2013 een opvallende verschijning. Met een magische Mexicaanse worstelaar in de hoofdrol, een opzwepende latin soundtrack, een gevoel voor humor en een hele slimme mix van genres was het een van de grootste verrassingen van dat jaar. Een vervolg moet dat maar allemaal zien te overtreffen.

Guacamelee! 2 slaagt daar eigenlijk niet helemaal in. Daarvoor doet het net iets te weinig nieuws. In dit tweede deel trekt de inmiddels iets dikker geworden Juan zijn luchadoroutfit weer aan om de wereld te redden. Of beter gezegd: alle werelden. De nieuwe slechterik Salvador dreigt iedere dimensie van de Mexiverse te vernietigen in zijn zoektocht naar de perfecte guacamole. Alle Juans uit alle andere tijdlijnen heeft Salvador al de nek om weten te draaien en als speler ben jij de allerlaatste versie van deze gemaskerde held. Het brengt jouw Juan naar Salvadore’ duistere tijdlijn, waar in drie tempels verborgen nacho’s verzameld moeten worden die de weg naar de legendarische guacamole openen.

Guacamelee 2
Guacamelee 2
Guacamelee 2

Melig verhaal, complexe gameplay

Het verhaal is dus weer karakteristiek maf en vooral ook gevuld verwijzingen en knipogen naar alles dat los en vastzit. Het aantal memes is behoorlijk teruggeschroefd - al bevat het spel een geslaagde scène over de hoeveelheid internetgrapjes uit de eerste game – waardoor het nu vooral draait om referenties naar andere games. Wat minder sterk zijn de verplicht aanvoelende grapjes over de Mexicaanse cultuur zelf. Het spel denkt soms dat alleen al het opnoemen van een Mexicaans gerecht genoeg is voor een lach.

Zo simpel als de humor soms is, zo complex steekt de gameplay in elkaar. Guacamelee! 2 is een verra end veelzijdige platformer. Centraal daarin staan de vechtmoves die je één voor één vrijspeelt. Een kopstoot, een uppercut of een uithaal zijn aanvallen om te gebruiken in de gevechten, maar ze vervullen ook een rol tijdens het rennen en springen. Iedere aanval is bijvoorbeeld gelinkt aan een bepaald kleur. Rode blokken kunnen op die manier alleen uit de weg geruimd worden met een goed geplaatste uppercut, die er bovendien ook nog voor zorgt dat Juan net even wat hoger springt.

Helemaal nieuw zijn de uitbreidingen op Juans arsenaal als kip. Zoals Samus kan veranderen in een bal, heeft de held in Gaucamelee! 2 een speciale vorm als blauwe kip. Hiermee kon hij al door kleine openingen kruipen en een beetje fladderen. Nieuw zijn de speciale dash moves, walljumps en pik-aanvallen, waardoor de kip nu bijna net zo veelzijdig als Juan is.

Guacamelee 2

Multifunctionele worstelaar

De multifunctionaliteit van de verschillende aanvallen pakt ook dit in het vervolg goed uit. Het is het uitgangspunt voor een heleboel uitdagende gevechten en obstakelparcours. Zo hebben Juans ondode vijanden soms een gekleurd schild om zich heen. Voordat ze überhaupt geraakt kunnen worden, moeten ze met een specifieke aanval geslagen worden. Met een vijand op het scherm is dat nog te doen, maar het wordt een stuk lastiger wanneer het er vier met vier verschillend gekleurde schilden zijn.

De gevechten en platformgedeeltes krijgen nog een extra laagje complexiteit door de mogelijkheid om te kunnen wi elen tu en het land van de levenden en de doden. Net zoals in de vorige games schakel je met een druk op de knop onmiddellijk tu en de twee werelden. Ze zijn grotendeels hetzelfde opgebouwd, maar bevatten iets andere muziek, achtergronden en het dodenrijk wordt natuurlijk bevolkt door een boel vriendelijke skeletten.

Guacamelee 2

Celesté

Tijdens gevechten neem je het soms op tegen een vijand die alleen in het rijk der levenden te raken is, terwijl de rest alleen bij de ondoden is te vinden. In de platformsecties wordt het allemaal nóg intenser. Zo moet je soms (meerdere keren) halverwege een sprong wi elen tu en werelden om niet een dodelijke val te maken. Guacamelee! 2 windt er geen doekjes om en gaat er vrij snel vanuit dat je het vorige deel al gespeeld hebt en bekend bent deze concepten. De complexiteit van de platformgedeeltes liegt er ook niet om. Helemaal in de optionele uitdagingen, voor wat extra leven of meer stamina, komt de moeilijkheidsgraad van de game in de buurt van het eerder dit jaar verschenen Celeste.

Zo goed en uitdagend als Guacamelee! 2 als beat ‘em up en platformer is, zo matig voelt het spel als Metroidvania. De worstelmoves die je vrijspeelt openen geheel volgens de formule nieuwe delen van de kaart, maar die delen liggen altijd recht voor je neus. Het is mogelijk om eerder bezochte gebieden nogmaals te doorlopen voor achtergebleven extra’s, maar het is niet cruciaal en daarmee alleen intere ant voor diegenen die 100% willen behalen.

Alles zien in Guacamelee! 2 is gelukkig wel aan te raden. Het hoofdverhaal kost je mi chien acht uur, maar daarna zijn er nog tal van optionele vaardigheden, geheime items en easter eggs te vinden. Met name een zeker geheim genootschap van kippen hint door het hele verhaal door naar de geheimen die nog op je te wachten staan.

Guacamelee! 2 is voor deze recensie gespeeld op PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar op pc. Guacamelee! 2 kost 19,99 euro.

Laatste reviews: