Gravity Rush | Gamer.nl

Gravity Rush | Gamer.nl

The King of Monsters. Die titel verdien je niet zomaar. Die titel krijg je als je daadwerkelijk de koning van de monsters bent, als je van het kaliber Godzilla (Gojira voor intimi) bent. We waren graag wat ouder geweest om zo met knikkende knieën voor een tv te kijken naar de originele Godzilla uit 1954. Toen was een man in een pak die op miniatuurhuisjes stampte nog voldoende om je de stuipen op het lijf te jagen. Anno 2015 is Godzilla meer een culticoon dan daadwerkelijk een angstaanjagend monster. Toch heeft de koning nog altijd een bijzondere aantrekkingskracht, waardoor we toch graag weer heel Japan aan gort trappen in de nieuwste Godzilla-game.

Er zijn van die games waar je bij de eerste aanraking al van weet dat het goed zit. Bij Gravity Rush moet je die eerste aanraking wel heel letterlijk nemen: je tikt tegen een appel op het scherm om deze naar beneden te laten vallen. Na een lange weg naar beneden te hebben afgelegd, knalt de appel tegen de verdwaasde Kat aan, die daardoor ontwaakt, maar geen idee heeft waar ze is. Zo begin je aan een prachtig avontuur dat de wetten van de zwaartekracht tart.

De wet van Newton

Zoals de titel van de game al aangeeft, draait Gravity Rush helemaal om zwaartekracht. Dankzij je mysterieuze kattenvriend Dusty kun je met een druk op de knop zweven. Vervolgens kun je alle kanten op vliegen. En als je dan tegen een muur vliegt, loop je er zo op verder en draait de hele wereld met je mee. Op deze manier kun je op muren en plafonds lopen en vraag je je na talloze sprongen weleens af of je nu rechtop of op de kop loopt. Maar, zoals alle speciale krachten in videogames, is ook die van Kat niet oneindig. Is je zwaartekrachtmetertje leeg, dan treedt de wet van Newton onherroepelijk in werking.

Dubbele Grand Theft Auto

Het verkennen van Gravity Rush’ open wereld werkt heerlijk dankzij het manipuleren van de zwaartekracht. Hierbij is ‘verticaliteit’ het sleutelwoord. Er zijn al veel games geweest die ‘verticale’ gameplay claimden, maar Gravity Rush is één van de weinigen die dat predicaat meer dan waard is. De stedelijke omgeving kent letterlijk meerdere verdiepingen – alsof Grand Theft Auto twee steden op elkaar heeft gezet. Je hebt qua oppervlakte en afwi eling sowieso al met een groot spel te maken, maar tel daar deze gelaagdheid bij op en je wordt bijna overrompeld.

Het is gelukkig niet alleen verkennen dat de klok slaat. De wereld wordt bevolkt door de kwaadaardige Nevi, die je enkel met geweld kunt verslaan. Hierbij komt de zwaartekracht wel weer goed van pas. Monsters zijn er in meerdere soorten en maten: groot, klein, snel, langzaam, met directe aanvallen of met afstandsaanvallen, en vereisen soms verschillende tactieken. Meestal werkt je gravity kick het beste: zweef in de lucht en maak een vliegende schop naar het monster. Deze aanval kun je vanaf een behoorlijke afstand inzetten, net als de diverse speciale aanvallen die je gaandeweg de game verzamelt. Een minpuntje is dat sommige van de gevechten een beetje langdradig kunnen zijn, maar dat wordt meer dan goedgemaakt door de vele verschillende eindbazen en de constante afwi eling in decor.

Wereldkla e

De stad Hekseville is namelijk niet de enige omgeving waarin je Nevi van je af mag schudden, ook in diverse droomwerelden dien je het gevecht aan te gaan. In deze alternatieve omgevingen toont Gravity Rush zich van zijn mooiste kant. Artistiek zijn deze van wereldkla e en ook op het gebied van gameplay worden er opeens verra ende dingen met de zwaartekracht gedaan.

Het design van Gravity Rush is nogmaals het benadrukken waard. De graphics zijn cel shaded, waardoor de game er bijzonder fraai uitziet, maar niet in schaal in heeft hoeven te boeten. Wat betreft die schaal gaat het niet puur om het aantal vierkante kilometers, eerder om de manier waarop het is verweven met de gameplay. Zo maak je soms prachtige tochten door de stad heen, als onderdeel van een mi ie of als verbinding hiertu en. Die tochten leiden je van één district naar het andere, of tu en de ‘verdiepingen’ van de stad door. Daarbij verschillen de districten sterk van sfeer: zo is er bijvoorbeeld een bruisend uitgaansgebied, maar ook een zakendistrict met wolkenkrabbers en een studentikoos schooldistrict.

De schaal en verticaliteit van Gravity Rush maken dat de mi ies in het spel alle kanten op kunnen, en dat gelukkig ook gaan. Soms heb je razendsnelle achtervolgingen tu en, boven en onder de gebouwen door, dan weer wordt er gebruik gemaakt van de gigantische hoogteverschillen in de stad omdat je bijvoorbeeld een aantal personen op hoge torens moet zien te vinden en te redden. Buiten de mi ies om zijn er nevenactiviteiten in de vorm van races. Hiermee kun je kristallen winnen waarmee je Kats vaardigheden verbetert. Daarbij blijft het echter; we hadden graag nog wat meer te doen gehad naast het voltooien van de hoofdmi ies.

Episch en persoonlijk

Zo goed als omgeving en gameplay met elkaar samengaan, zo naadloos is het verhaal in het geheel verweven. Het mysterieuze begin wordt langzaamaan steeds verder uitgebouwd en heeft ook zijn weerslag op de gameplay. Zonder al te veel te verklappen, kunnen we stellen dat het opmerkelijke verhaal zich vertaalt in een aantal fantasierijke werelden vol met intere ante toepa ingen van de zwaartekracht. Op die momenten komen alle fijne spelelementen van Gravity Rush samen.

Van A tot Z goed

Gravity Rush voelt enorm fris aan. Het combineert allerlei dingen, terwijl het spel toch toegankelijk en natuurlijk blijft aanvoelen. Het is een van de weinige games die niet alleen zeer innovatief is, maar ook nog eens goed uitgevoerd. Heb je daarom een Vita, dan is er geen enkel excuus om deze game aan je voorbij te laten gaan.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou