Review
Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition is geschiedvervalsing

‘Grove Street, home. At least it was before they f’d everything up’

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

Twee decennia lang stonden de drie GTA-games uit het PlayStation 2-tijdperk symbool voor de opkomst van het openwereldgenre. Hun grensverleggende vrijheid en tijdloze muziek gaven ons herinneringen voor het leven. Nu staan deze historische games in één klap symbool voor wat een remaster absoluut niet moet doen.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Verbeterde besturing en camera, genoeg ‘quality-of-life’-verbeteringen, als je met je ogen knijpt en wegdroomt bij de muziek kún je een vleugje nostalgie voelen
  • Minpunten
  • Framedrops, pop-in, moeten kiezen tussen Fidelity- en Performance-modi, wanstaltige regeneffecten, verliest een hoop sfeer door ‘cleane’ look
De culturele significantie van Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas behoeft geen uitleg. Weinig gameseries wisten ooit zo hun stempel te drukken op een genre als GTA ten tijde van de PlayStation 2. Een heruitgave om deze klassiekers ook eenvoudig speelbaar te maken op moderne hardware is dan helemaal geen gek idee – al is het maar met het oog op het behouden van cultureel erfgoed. Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition heeft echter niks te maken met het behouden van cultureel erfgoed.

Over de games zelf kunnen we kort zijn. Anno 2021 is er in alle eerlijkheid weinig lol meer te beleven aan GTA 3. De stad oogt kaal, de missies stellen niks voor en auto’s rijden voor geen meter. Toch is het eerste deel in de trilogie nog steeds intrigerend. Vooral in combinatie met Vice City en San Andreas.

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Evolutie van de open wereld

Die twee games hebben de tand des tijds immers veel beter doorstaan. Wanneer je de games achter elkaar speelt, zie je steeds meer de contouren van een moderne openwereldgame ontstaan. De missies worden uitgebreider, de personages gaan steeds meer praten, en vooral de spelwerelden maken een enorme evolutie door. De straten van Liberty City zijn nog leeg en grauw, maar in Los Santos hangt een unieke vibe. Een vibe die verandert als je de stad inruilt voor het platteland, of later langs de casino’s van Las Venturas tuft.

Maar eigenlijk is het niet belangrijk hoe goed of leuk de games zelf nog zijn. Wie de games actief heeft meegemaakt, weet precies wat ‘ie kan verwachten. De potentie voor nostalgische gevoelens is groot, zeker als iconische muziek van Nena, Toto, Dr. Dre of Guns N’ Roses uit de speakers galmt. Wie de games niet kent, zou GTA: The Trilogy kunnen spelen uit nieuwsgierigheid, om te zien waarom deze museumstukken twee decennia geleden zoveel losmaakten. In beide gevallen is het belangrijker om te bekijken hoe Rockstar het bronmateriaal heeft behandeld. En dat is niet al te best.

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Een nieuw jasje

Voor de heruitgave zijn de klassieke games opnieuw opgebouwd in een nieuwe engine. De oorspronkelijke code is wel deels hergebruikt, om de games de originele look en feel te geven. Verbeterde belichting en tal van kleine ‘quality-of-life’-aanpassingen maken de cultuurshock bovendien minder groot. Zo is in je minimap automatisch zichtbaar hoe je moet rijden en is het makkelijker om van wapen of radio te wisselen, door selectiewielen die we uit onder andere GTA 5 en Red Dead Redemption 2 kennen. Ook de besturing is gemoderniseerd, met onder andere een vrij te bewegen camera. Geen idee of dat nou de doorslag gaf, maar zelfs beruchte missies als Demolition Man (Vice City) en Wrong Side of the Tracks (San Andreas) waren lang niet zo frustrerend als in onze collectieve herinneringen.

Veel fans vreesden voor de iconische muziek in deze heruitgave. Er ontbreken inderdaad een paar nummers. Sterker nog: er ontbreken een aantal behoorlijk iconische nummers, waaronder Billie Jean en Wanna Be Startin’ Somethin’ van Michael Jackson (Vice City), alsmede 2Pac’s I Don’t Give a F*ck en Hellraiser van Ozzy Osbourne (San Andreas). Dat is natuurlijk jammer als je net die paar nummers leuk vindt, maar met zoveel liedjes en radiostations blijft er genoeg over om lekkere jaren 80 en 90-sferen neer te zetten. Bovendien zijn het oeverloze geouwehoer van de disjockeys en de talloze reclames en jingles behouden gebleven. Tot zover het nog enigszins goede nieuws.

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition
Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition
Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Jasje blijkt voor geen meter te zitten

De GTA Trilogy rammelt technisch namelijk aan alle kanten. Dat begint al met het feit dat je überhaupt moet kiezen tussen een Fidelity- en Performance-modus. We hebben hier niet te maken met hypermoderne games die het uiterste uit je hardware persen; dit zijn drie spellen die al op twintig jaar oude hardware speelbaar waren. Dat de drie games zelfs op een Xbox Series X nog worden geplaagd door framedrops en pop-in, is dan ook op geen enkele manier goed te praten.

Maar daar stopt de ellende niet. Veel grafische modellen zijn kunstmatig ‘verbeterd’ om nog er nog enigszins acceptabel uit te zien in een moderne resolutie. Aan sommige objecten is duidelijk aandacht besteed; zo zie je in de kleurrijke Hawaii-blouse van Tommy Vercetti verrassend veel detail. Maar de manier waarop er vervolgens armhaar op zijn plastic ogende onderarmen is aangebracht, is onbedoeld komisch. 

Dat de drie games zelfs op een Xbox Series X nog worden geplaagd door framedrops en pop-in, is op geen enkele manier goed te praten

“I curse the rains down in Vice City”

Het allerergst is nog de ‘vernieuwde’ regen. Er is een verschrikkelijk effect toegepast, waardoor regen als een soort felle ruis het hele beeld verstoort. Gek genoeg stopt de regen spontaan als je een tunnel inrijdt, ook buiten de tunnel. Tot overmaat van ramp wordt dit effect niet toegepast ‘over’ water heen. Als je in de verte een meer of de zee ziet, zit er dus een ‘gat’ in de regen. Het is onmogelijk dat de ontwikkelaars dit allemaal gemist hebben, want de hele openingsscène van GTA 3 is door dit wanstaltige effect niet om aan te zien.  

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Deze ooit zo iconische games zijn daardoor nu grafische monsters van Frankenstein, waarin oude animaties, opgevijzelde resoluties, nieuwe belichting en volstrekt mislukte effecten onooglijk samenkomen. Zelfs als de techniek niet hapert, gaat er een hoop magie verloren. Wie uitkijkt vanaf Mount Chiliad, het hoogste punt in San Andreas, ziet de complete map. Technisch knap, maar zó steriel en sfeerloos. Heiige effecten of luchttrillingen zijn er niet alleen om imperfecties te maskeren, ze zijn er ook om sfeer toe te voegen. Dat was men bij deze Trilogy even vergeten.

Héél soms werkt het allemaal wél. De Strip in Las Venturas ziet er onder de juiste omstandigheden bijvoorbeeld briljant uit. Het contrast tussen de donkere sterrenhemel en de felle neonlichten die weerkaatsen in je auto is iets waar we in 2004 alleen maar van konden dromen. Een optimistische dromer kan nog af en toe een vlaag nostalgie uit deze Trilogy persen, maar meer dan dat ook niet. Als dit is hoe we de GTA Trilogy ons definitief moeten herinneren, is de reputatie van drie legendarische games voorgoed bezoedeld. 

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 en 5, Xbox One, Series X en S, pc en Nintendo Switch. Voor deze review zijn de games gespeeld op een Xbox Series X. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsoft voegt FPS Boost toe aan 37 backwards compatible games Microsoft voegt meer dan 70 games toe aan backward compatibility-lijst
72

Reacties op: Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition is geschiedvervalsing

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 16 november 2021 09:48
    Een 4 geven is nog lief imho. Een 2 is meer op zijn plek

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • soccerroos

    • 16 november 2021 17:40
    @coola zelfs dat vind ik aan de hoge kant.

    Vroeger op school kreeg je een 1 voor de naam.
    Meer hebben ze ook niet gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 16 november 2021 22:10
    @soccerroos

    Eigelijk wel eh.

    Deze game verdedigen kan ik echt niet begrijpen. Troep van de eerste plank.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    VENOMINOUZ

    • 16 november 2021 19:55
    @coola sluit ik me bij aan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 16 november 2021 09:57
    0.5 zoals metacretics past beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GameGn0me

    • 16 november 2021 10:09
    @san5324 Een 0.5 als cijfer slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dat is gewoon negatief doen om het negatief doen. Verder kan je er niet omheen dat RockStar, net als Blizzard bij Warcraft 3, gebruik heeft gemaakt van de huidige hype om via "remasters" of "remakes" de nostalgische gevoelens aan te spreken. Lekker volle mep in rekening brengen voor geliefde producten waar totaal geen liefde in is gestoken om ze opnieuw uit te brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 16 november 2021 11:21
    @san5324 Ja metacritic serieus nemen moet je al jaren niet doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 16 november 2021 11:39
    @MrGizMo Metacritic kan je best serieus nemen, de user-reviews alleen niet. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 16 november 2021 10:03
    Alvast een voorspelling, over 24 kom ik hier terug en dan is de discussie weer los tussen meerdere leden…. en als ik 1 naam kan voorspellen die dit gaat verdedigen is het Vercetti. Mijn mening is dat dit kwalitatief gezien onaanvaardbaar is voor een bedrijf als R*. Modders hebben al bewezen wat ze van een oud spel als SA grafisch kunnen maken. Dan kan ik dus gewoon niet geloven hoe dit eruit is gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GameGn0me

    • 16 november 2021 10:16
    @warcryptic Het is ook heel moeilijk om het als bedrijf nu goed te doen. Als een modder het doet is het per definitie een stuk beter omdat er geen waarde, en vaak geen kosten, aan hangen. Een bedrijf dat inspeelt op de extreme hype van remstartede producten roept wel direct enorme verwachtingen op. Zeker als ze zaken gaan beloven die er vervolgens niet in zitten.

    Je kan het in de huidige wereld eigenlijk niet goed doen. De nostalgie is even leuk, maar het wordt nooit meer zoals het was. Remaster is in veel gevallen gewoon een simpele cash grab. R* doet hier voor hun imago iig geen goed aan. GTA V oneindig uitmelken en dit uitrollen, zonde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 16 november 2021 10:22
    @GameGn0me Ten eerste is het niet GTA V maar GTA Online.

    En jarenlang voorzien van gratis grote updates vind ik alles behalve uitmelken.

    Deze collectie in deze staat uitbrengen ja dat kan ik niet anders omschrijven als cheap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GameGn0me

    • 16 november 2021 10:30
    @bigds9fan True. Brachten ze maar content uit voor GTA V. Vind nog steeds dat het enorm uitmelken is (gratis of niet). Zeker omdat de game opnieuw uit komt op de nieuwe consoles. Het wordt gewoon tijd voor GTA VI. Echter blijft de game enorm goed verkopen, dus het is ook wel logisch wat ze doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 16 november 2021 10:51
    @GameGn0me Uitmelken is wat EA doet met FIFA. Mensen 60 Euro laten betalen voor een upgrade en dan vervolgens ook nog eens flut packs verkopen omdat pay to win is.

    En ja Rockstar of eerder Take2 verdient goed aan de Shark cards maar dat wijd ik meer aan mensen die te lui zijn om ervoor te werken.

    Dat de game opnieuw uitkomt zal ook vooral voor GTA Online zijn want ze zullen die game blijven ondersteunen met nog grotere updates.

    En dan is het meenemen van GTA V in het upgrade proces een logische keuze want die zal ook weer gigantisch verkopen.

    Het is en blijft een bedrijf.

    En eerlijk is eerlijk, 3 keer dezelfde game kopen in 10 jaar tijd vind ik nog wel meevallen.

    In diezelfde tijd heeft een FIFA speler 10 keer dezelfde game moeten kopen naast elke keer weer de voornoemde flut packs.

    Bij GTA Online kan ik mijn progress ten minste meenemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 16 november 2021 13:31
    @warcryptic Ja ik heb er serieus veel plezier mee ik vind het allemaal heel overdreven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 16 november 2021 14:17
    @TommyVercetti

    Bro… Dat kun je niet menen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 16 november 2021 16:55
    @san5324 i'm dead serious

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 16 november 2021 18:28
    @TommyVercetti

    Shit je klinkt als…..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • sanderth

    • 16 november 2021 15:35
    @TommyVercetti

    Plezier hebben in een game betekent niet dat de game goed is. De basis is gelukkig nog goed, maar daarvoor had je geen remaster nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 16 november 2021 16:56
    @sanderth ik vind iedereen echt overdreven reageren, je moet de game behandelen als een game die uit 2001 komt en een beetje is opgepoetst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 16 november 2021 17:24
    @TommyVercetti

    cdn.greatlifepublishing.net/wp-content/uploads/sites/2/2020/07/01160530/art-restore-fails.jpg

    Links de originele Trilogy rechts de remaster.

    Zo komt deze troep op mij over

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.